Jump to content
Annons

Remixer - krävs det verkligen ingen talang?


ItsFluff

Recommended Posts

Annons

Jag skulle vilja veta var många drar skiljelinjen mellan 'Remixa' och 'Arra om' ?

Att arra om är kallar man väl för att göra en "Edit" (inom dansmusik), eller har jag fel?

Remixa för mig är när en artist sätter sin prägel på ett redan existerande verk, en tolkning helt enkelt. Att bara arrangera om en låt och kanske lägga till några synthar här och där är inte en remix, inte för mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att arra om är kallar man väl för att göra en "Edit" (inom dansmusik), eller har jag fel?

Remixa för mig är när en artist sätter sin prägel på ett redan existerande verk, en tolkning helt enkelt. Att bara arrangera om en låt och kanske lägga till några synthar här och där är inte en remix, inte för mig i alla fall.

Att Arra är för mig en "större grej" än att Remixa. Alltså tvärt om mot vad du beskriver, om jag nu fattade dig rätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Arra är för mig en "större grej" än att Remixa. Alltså tvärt om mot vad du beskriver, om jag nu fattade dig rätt..

Jag tror inte du förstod vad jag menade. Att arra är för mig att bara ändra strukturen på en låt, utan att faktiskt tillföra någonting nytt. Att remixa är att göra en helt "ny" låt av en redan existerande låt. Man sätter sin egna tolkning på ett redan existerande verk.

Det här är en edit, en omarrangering:

Avicii har endast ändrat lite i sångstrukturen. Kortare verser samt refränger, varken mer eller mindre. Han har helt enkelt "arrat om".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det krävs en jäkla talang att göra bra remixer, precis som det krävs att göra bra covers. Det kan vara därför det ibland upplevs att det kritiseras mer. Man kräver liksom lite mer.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med cborg. Det känns trångsynt att tro att det inte krävs talang för att göra en bra remix, då har man nog inte förstått vad det egentligen kan innebära. Frågan som ställdes tidigare "Vad var det för fel på låten från början?" kan ju vara oerhört enkel att svara på ibland, det finns väl mängder av låtar som har haft en bra idé men ett dåligt genomförande, och då kan remix, cover eller omtolkning lyfta låten till nya höjder.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det krävs en jäkla talang att göra bra remixer, precis som det krävs att göra bra covers. Det kan vara därför det ibland upplevs att det kritiseras mer. Man kräver liksom lite mer.

Blev lite nyfiken på en grej: Går det bra om jag skickar dig en remix via PM? Skulle vilja ha lite feedback! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

Remix är väl mest för låtar som ska funka på dansgolvet? Har gjorts remixers på metallåtar för dansgolvet. Så sopiga att man bara vrider sig av skratt. Eller ballader som skruvats upp i tempo. Låter för jävligt där med. Aldrig hört en bra eller ens en vettig remix. Skulle inte sakna det om det dog ut. remixare har lika stor betydelse för musiken som musikkritiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Remix är väl mest för låtar som ska funka på dansgolvet? Har gjorts remixers på metallåtar för dansgolvet. Så sopiga att man bara vrider sig av skratt. Eller ballader som skruvats upp i tempo. Låter för jävligt där med. Aldrig hört en bra eller ens en vettig remix. Skulle inte sakna det om det dog ut. remixare har lika stor betydelse för musiken som musikkritiker.

Det var väl själva fan vad äcklig inställning du har. Du har nog aldrig hört en bra remix för att du aldrig har lyssnat med ett öppet sinne, utan gått in med din negativa inställning och bestämt att det helt enkelt inte får vara bra. Det är väl självklart att det finns bra remixer, som dessutom inte är ämnade för dansgolvet.

Din signatur "Det är ju liksom bara det att nästan alla här inne har en så konstig inställning till allt" säger väl det mesta. Hur kul är livet som musikfascist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, men det är ju för att han tyckte det var ett sånt märkligt uttalande, inte för att han håller med. Nåja, nu ska jag inte OTa mer.

Ah, okej! Konstig inställning har han dock ändå. Nu blev det slut på OT! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det var väl själva fan vad äcklig inställning du har.

Om du tycker att en helt ärlig åsikt är äcklig så får det står för dig. Finns inget jobbigare än såna som ska sätta saker på sin piedestal och ifrågasätta dem som inte har samma fina goda smak och gillar sånt här. Skäms på dig!

Du har nog aldrig hört en bra remix för att du aldrig har lyssnat med ett öppet sinne, utan gått in med din negativa inställning och bestämt att det helt enkelt inte får vara bra.

Skäms igen. Komma med ett påstående och personligt påhopp igen och nu med något som du inte kan veta något om. Vad tror du att du ska komma någon vart med det annat än ett försök att tysta en åsikt. Det är väl självklart att det finns bra remixer

Nej inte enligt mig. Vad är det som är så svårt att fatta?

Din signatur "Det är ju liksom bara det att nästan alla här inne har en så konstig inställning till allt" säger väl det mesta. Hur kul är livet som musikfascist?

Skäms för tredje gången. Det finns bara en musikfascist här och det är du. MMBAD som Valle skulle ha sagt. Om du inte klarar av andras åsikter så kan du lika gärna radera ditt konto. Vad gör du här annars

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon form av kunskap krävs ju givetvis för att kunna göra en remix, ja tror de fientliga inställningarna beror på att i de flesta fall är det att vi musiker inte känner något som helst intresse av den typen av arbete. Det går inte att likställas att göra en remix som att lira ett instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skäms igen. Komma med ett påstående och personligt påhopp igen och nu med något som du inte kan veta något om. Vad tror du att du ska komma någon vart med det annat än ett försök att tysta en åsikt. Det är väl självklart att det finns bra remixer

Nej inte enligt mig. Vad är det som är så svårt att fatta?

Skäms för tredje gången. Det finns bara en musikfascist här och det är du. MMBAD som Valle skulle ha sagt. Om du inte klarar av andras åsikter så kan du lika gärna radera ditt konto. Vad gör du här annars

Mycket här i livet är svårt att fatta.

Jag klarar visst det av att folk har olika inställningar, blev bara lite uppeldad, ber om ursäkt för det. Vad jag dock inte förstår är varför folk har så otroligt negativ attityd gemtemot någonting som dom uppenbarligen inte har någon som helst koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon form av kunskap krävs ju givetvis för att kunna göra en remix, ja tror de fientliga inställningarna beror på att i de flesta fall är det att vi musiker inte känner något som helst intresse av den typen av arbete. Det går inte att likställas att göra en remix som att lira ett instrument.

Så det du säger är att det krävs mindre musikalisk talang för att göra en remix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det du säger är att det krävs mindre musikalisk talang för att göra en remix?

Generellt sagt,...Ja helt klart, IMO

(OBServera ordet krävs, det är inte detsamma som att säga att alla remixare har mindre talang/kunskap)

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon form av kunskap krävs ju givetvis för att kunna göra en remix, ja tror de fientliga inställningarna beror på att i de flesta fall är det att vi musiker inte känner något som helst intresse av den typen av arbete. Det går inte att likställas att göra en remix som att lira ett instrument.

Om syftet är att skapa något som berör, så tycker jag absolut det kan likställas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det du säger är att det krävs mindre musikalisk talang för att göra en remix?

Om syftet är att skapa något som berör, så tycker jag absolut det kan likställas.

Nej jag har inte sagt att det krävs mindre musikalisk talang, jag säger bara att de flesta som är musiker i den bemärkelsen att vi skriver musik med instrument inte ser något som helst intressant i att göra remixar och därför är vi negativt inställda till hela grejen.

Bara för att något berör betyder det ju inte att det kan likställas mer än själva känslan. En låt kan ju beröra lika mycket som en film men det är ju ändå två helt olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast "remixa" är ju också "skriva musik".

Varierar givetvis från låt till låt.

Du och jag ser nog lite olika på vad "skriva musik" är. Framför allt ser vi nog lite olika på att spela ett instrument och klicka in rutor i en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du och jag ser nog lite olika på vad "skriva musik" är. Framför allt ser vi nog lite olika på att spela ett instrument och klicka in rutor i en dator.

Skriva musik.

Vad spelar det för roll om du alstrar ljudet med en tvärflöjt eller "klickar i en ruta i en dator"?

Ljudkällan är helt ointressant.

Ponera att du får tvärflöjten att låta exakt (exakt) som "klickandet i rutan"?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och värma i micron är också att laga mat. 😎

Japp, men om du kokar sönder köttet, saltar alldeles för mycket, och om grädden du använder har ett bäst före datum i maj 2006 så kommer jag garanterat välja Billy's Pan Pizza i micron ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du och jag ser nog lite olika på vad "skriva musik" är. Framför allt ser vi nog lite olika på att spela ett instrument och klicka in rutor i en dator.

Vem sa att man klickar in rutor i en dator? Hört talas om MIDI-klaviatur? Man kan väl spela in trummor, gitarr som man annars gör? Och vad gäller klickandet av rutor krävs det ju inte mindre musikteori bara för att det sker i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriva musik.

Vad spelar det för roll om du alstrar ljudet med en tvärflöjt eller "klickar i en ruta i en dator"?

Ljudkällan är helt ointressant.

Ponera att du får tvärflöjten att låta exakt (exakt) som "klickandet i rutan"?

Att "spela" med ett knapptryck i datorn är ju knappast att spela, det är ju datorn som spelar. en stor skillnad på att skapa olika ljud själv och att låta en dator spela upp färdiga ljud.

Vem sa att man klickar in rutor i en dator? Hört talas om MIDI-klaviatur? Man kan väl spela in trummor, gitarr som man annars gör? Och vad gäller klickandet av rutor krävs det ju inte mindre musikteori bara för att det sker i datorn.

Jag har åter igen aldrig sagt att det krävs mindre kunskap om musikteori, jag bara förklarade varför de flesta som spelar instrument inte jämför remix med att faktiskt spela instrument och skriva musik.

Det ställs en fråga och jag svarar och helt plötsligt ska jag bli övertalad att tycka som er?

Min ståndpunkt står där den står och kommer säkerligen inte förändras bara för att ni tycker si eller så 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...