Jump to content
Annons

Recommended Posts

Det blir spännande att se vilka nyheter Addictive Drums 2 kommer med när det släpps 13 maj.

Lite nyhetsinfo från FAQ här i länken http://addictivedrums2.com/

och här http://www.pro-tools...-13th-2014.html

Lagom tidpunkt såklart då konkurrenten EZdrummer även släpper sin version 2.

Personligen gillar jag både trumljuden och funktionerna i AD betydligt mer än EZd.

Det finns fler justeringsmöjligheter och jag gillar den kontrollen. Däremot så tycker jag att den inbyggda editorn i nya EZd2 verkar bra.

Någon från XLN Audio här på forumet får gärna komma med lite info om nya AD2.

FAQ:

When will Addictive Drums 2 be available?

Mark your calendars! Addictive Drums 2 will be available May 13, 2014!

What are the key features of Addictive Drums 2?

Why should I upgrade from the original Addictive Drums?

Addictive Drums 2 has tons of user-requested features as well as a few surprises from the team at XLN Audio! There are too many changes to list here, but the high-level changes can be summarized as follows:

1) Lots of exciting new sound-shaping features.

2) Lots of new tools for finding and transforming beats.

3) Freedom to choose only the content that matters to you.

We will publish a more detailed list as we get closer to launch.

But wait, I just bought Addictive Drums!

Not to worry! We have a generous grace period for recent buyers:

If you purchased Addictive Drums on or after March 1st 2014, you will get a FREE upgrade to AD2.

If you purchased Addictive Drums in January or February of 2014, you will get a 50% discount for the upgrade.

Information will be automatically mailed to you when Addictive Drums 2 launches so make sure your contact information in your XLN Account is up to date!

How much will it cost?

The upgrade will cost $79.

Will Addictive Drums (v1) be discontinued?

We will no longer sell Addictive Drums (v1) after May 13, 2014. However, we will continue providing support for Addictive Drums v1 for the time being.

Owners of Addictive Drums v1 can still purchase ADpaks (for version 1) until the end of 2014.

When I get the new version, can I still open older sessions with Addictive Drums (v1) in them?

Of course! Addictive Drums 2 is completely independent from Addictive Drums (v1) and your existing installation will not be affected in any way. In other words, you can open up old projects with Addictive Drums (v1) and work as you always have in the past. You can even have projects that contain both Addictive Drums v1 and v2 in the same session, in case you don't want to change anything in an existing session.

Will I be able to use my ADpaks in Addictive Drums 2?

When you upgrade to Addictive Drums 2, you get updated versions of all of your existing ADpaks in the new Addictive Drums 2 format for free! All of the presets in the "v2" ADpaks have been updated to make good use of the Addictive Drums 2 engine. We hope they will feel fresh and new again and that you'll have fun re-discovering your existing ADpaks.

What are the system requirements?

The system requirements for Addictive Drums 2 are exactly the same as those for Addictive Keys, with one exception: we will no longer support the old RTAS format for Pro Tools (we do support the newer Pro Tools AAX format in both 32 and 64-bit).

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min primära undran är ju om släppdatumet har någon inneboende symbolik, med tanke på att det är kronprinsens födelsedag?

Kommer det att bli en "Royal version" i gemytlig samklang med Waves "The King's Microphone"? Ett "Prince's Kit" måhända?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min primära undran är ju om släppdatumet har någon inneboende symbolik, med tanke på att det är kronprinsens födelsedag?

Kommer det att bli en "Royal version" i gemytlig samklang med Waves "The King's Microphone"? Ett "Prince's Kit" måhända?

😄

Mycket sannolikt och givetvis kommer även alla Linnea och Linn som har namnsdag då att få skumpa, blommor och egna versioner av AD2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mitt AD den 28 december 2013. 4dagar innan "halvapriset-grejen". 🙁

Då har du den lite äldre versionen som inte går att få tag i längre. Vissa säger att det inte riktigt går att sätta fingret på, men att den låter ännu lite bättre. Lite proffsigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Av det lilla jag testat av AD2 i min kompis hemstudio nu så är jag riktigt imponerad!

Fairfax kitet låter skitbra och de har verkligen lyckats med att göra AD ännu bättre.

Fler kit pieces, snyggt GUI och enklare hantering av beats och fler smarta sökfunktioner, direkt wav inspelning, Midi inspelning, import av AD1 presets mm.

Joachime, du som jobbar med AD kanske kan svara på några frågor här, och sen kommer några tips och ev. bug fixar som jag inte är helt säker på.

-Kommer ni att återinföra scrollhjulet?

I AD1 så tycker jag det var fantastiskt bra att man kunde använda scrollhjulet på en kit piece för att enkelt kunna göra en roll eller cymbal swells och snyggt gå från mjukt till hårt i realtid. Scrollhjulet var för mig betydligt trevligare och mer "musikaliskt" när man testar sound än att klicka en hit åt gången. Nu i AD2 fungerar inte scrollhjulet och man måste klicka för varje hit.

-Att ha tillgång till fyra Snapshots är en bra och smidig ny funktion.

Det vore bra om en vald snapshot tydligt lyste upp för det är väldigt lätt att tappa bort vilken snapshot man är på eftersom det inte syns.

-Beat Midi edit

Att redigera sina trumfiler i sitt DAW med midi drum edit är busenkelt och något som de flesta nog inte har några som helst problem med.

Nu när ni har fixat så man kan trycka på rec och spela in Midi i AD2 så vore det toppen om man sedan kunde redigera den skapade Midifilen i AD2. Flytta/lägg till/ta bort/ersätt mm.

Det är extremt sällan som man lyckas spela in ett lagom svårt trumkomp helt korrekt via midikeyboard utan att redigering krävs i efterhand. Ibland är inget midi keyboard/e-kit tillgängligt och då kan man ju klicka in hitsen med musen, men då krävs redigering av filkompet.

Som det är nu så blir det hela tiden ofärdiga midi spår inspelade i AD2 för mig som måste redigeras i DAW. Att göra det i DAW är enkelt som vanligt men det är synd att det inte går i AD2 nu när det ändå går att spela in midi.

-Mixerreglarna har inte längre några markeringar som indikerar 0 osv.

En smaksak men jag tycker alltid det känns bättre med regelmarkeringar.

-Värden i % för Kick beater/front kopierades ej när jag klistrar in en copy från ett annat kit.

-ibland följer inte rätt kit preset namn med om jag byter mellan snapshots. trumljudet ändras såklart men samma kit preset står.

- Fler användartips i manualen vore bra.

T.ex att enda sättet att lyssna på olika kit presets men med samma beat är att antingen klicka på upp/ner pilarna i översta menyn eller att till vänster använda scrollhjulet på kit preset namnet. Det står ej att scrollhjulet kan användas.

Hursomhelst, AD2 är riktigt jäkla bra!

🙂

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magpie!

Kul att du gillar AD2!

Stort tack för din input. Jag för den vidare.

Utökat scrollstöd är på g. 🙂

Och har du ytterligare frågor, tveka inte att kontakta vår support.

Det sitter riktigt trevliga människor där som, vad jag vet, inte tar tag i ett support case utan att först ha druckit en riktigt god kopp kaffe.

Det är de små detaljerna som gör skillnaden. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...