Jump to content
Annons

Midi-keyboard


mikeni

Recommended Posts

Sorry för att jag är helt okunnig då jag knappt plinkat ens på ett piano så ni får ta det och strunta i att svara om ni inte vill hjälpa mig.

Pajade nyss mitt USB-keyboard som ändå inte fungerade något vidare då det var sjukt lång fördröjning. Så jag tänkte istället om man skulle köra på ett ordentligt MIDI-keyboard istället.

1. Har ett externt ljudkort med MIDI-in- och utgångar som väl borde vara behövligt till mitt ändamål?

2. Något slags förslag på prisklass? Behöver inga funktioner tror jag förutom att det ska gå bra att köra MIDI till ett musikprogram. Men är det någon skillnad annars i fördröjning o dyl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Pajade nyss mitt USB-keyboard som ändå inte fungerade något vidare då det var sjukt lång fördröjning.
Ett MIDI-gränssnitt ger ingen fördröjning av signalen. Fördröjningen beror på latency/buffertstorlek för ditt ljudkort.

Dvs. vill du komma åt fördröjningen är det ditt ljudkort som ska ses över. Om en bil har dåliga bromsar byter man inte pedalen inne i bilen utan bromsskivorna.

1. Kanske.

Vilket ljudkort är det? Hur är det inkopplat? Använder du officiella drivrutiner? Är drivrutinerna av senaste version? Vilken bufferstorlek är vald i ditt musikprograms ljudinställningar?

2. Har du inga krav? Vad plinkar du på klaviaturen? Vad hade du för klaviatur innan och hur pajade du det?

25, 49, 61, 76 eller 88 tangenter?

Enbart klaviatur eller vill du ha pitchhjul, modulationshjul, kontrollrattar, kontrollreglar, trumplattor och aftertouch?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Många midi-klaviaturer går att ansluta via datorns usb. Då slipper man gå genom ljudkortet. Med rätt drivrutiner (välj en som heter asio) slipper man fördröjning.

+1, dock slipper man aldrig fördröjing helt om man använder mjukvaru sampler/synt.

Försök dock ligga under 10ms i effektiv fördröjning så stör det int så mycket.

Kolla också att du har modulation och pitch-bend på keyboard om du behöver det, de mindre varianterna har ibland touch för detta.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...