Jump to content
Annons

Montera i rack!


GuitarPro

Recommended Posts

Hej! Tänkte ta och köpa mig ett rack för att få ordning på mina grejer. Det jag har kollat på är :http://www.thomann.de/se/millenium_sr2018.htm

Vad behöver jag mer än skruvar? Jag har t.ex en kemper som är 3 HE och rätt tung, kommer den hållas uppe av bara 4 skruvar? Kanske en väldigt dum fråga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kempern kommer sitta med 4 skruvar. 4 fram och 4 bak. Fyra skruvar håller för grymt mycket.

Du behöver inget annat. Men har du många rackenheter så kommer du få lite "orm-bo" av sladdar baktill, och i regel är det ingen bra idé att blanda ström- och ljudsladdar. Kan bli brus/brum då. Kör alla enheterna balanserat (om möjligt) och strömmen jordat.

Har man många rackenheter kan man köpa patchbay och sätta som rackenhet längst ner, så slipper man dra runt och vända racken varje gång man ska koppla in/ur/om. Många brukar sätta strömfördelardosa inne i racken med, så får man bara 1 strömsladd ut.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver sådana här korgmuttrar skulle jag tro om de inte följer med, det håller det blir stabilt.

http://www.thomann.d...229d9d719181628

Kempern kommer sitta med 4 skruvar. 4 fram och 4 bak. Fyra skruvar håller för grymt mycket.

Du behöver inget annat. Men har du många rackenheter så kommer du få lite "orm-bo" av sladdar baktill, och i regel är det ingen bra idé att blanda ström- och ljudsladdar. Kan bli brus/brum då. Kör alla enheterna balanserat (om möjligt) och strömmen jordat.

Har man många rackenheter kan man köpa patchbay och sätta som rackenhet längst ner, så slipper man dra runt och vända racken varje gång man ska koppla in/ur/om. Många brukar sätta strömfördelardosa inne i racken med, så får man bara 1 strömsladd ut.

Har slängt ner dom muttrarna i varukorgen nu och patchbay ska inhandlas längre fram! Strömfördelare ligger också i varukorgen. Hur menade du med 4 skruvar bak? Nu är jag dum igen men det finns ju bara 4 hål för skruvar och dom sitter ju fram på kempern? Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menade du med 4 skruvar bak? Nu är jag dum igen men det finns ju bara 4 hål för skruvar och dom sitter ju fram på kempern? Tack för tipsen!

Ah, tittade inte noggrannare på kempern innan jag skrev. Tror säkert dom räcker, även om kempern är tung. Den är inte så 'djup' bakåt heller, Kempern.

Det värsta som händer ifall en rackehnet är "för tung" och inte har fäste baktill är ju att plåten där skruvarna sitter frampå kan bli lite deformerad eller nån skruv gå av, och det märker man ju direkt. Men frontplåten ligger ju liksom platt mot skenan den sitter på, så det håller för mänger med vikt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Allt som har rackvinklar är gjort för att skruvas in i rack - m.a.o. håller öronen. 🙂

Tänk på att korgmuttrarna sätter du på "baksidan" av rackskenan i skåpet. Brukar underlätta att trycka med något verktyg för att ploppa in det på plats. Är du rädd om lacken på prylarna brukar jag använda plastskydd (som ofta följer med korgmutter/skruvsatsen) som man fäster på skruvhuvudena. Nackdelen blir dock att huvudena blir lite tjockare, så man kan inte använda skydden på alla skruvar om man (som jag) har hela racket nästan fullt.

Jag kör patchbays längst ner i racket där jag kör allt igenom. Sen kabelpiskor (snakes) upp till mixerbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tittade inte noggrannare på kempern innan jag skrev. Tror säkert dom räcker, även om kempern är tung. Den är inte så 'djup' bakåt heller, Kempern.

Det värsta som händer ifall en rackehnet är "för tung" och inte har fäste baktill är ju att plåten där skruvarna sitter frampå kan bli lite deformerad eller nån skruv gå av, och det märker man ju direkt. Men frontplåten ligger ju liksom platt mot skenan den sitter på, så det håller för mänger med vikt.

Ja. Allt som har rackvinklar är gjort för att skruvas in i rack - m.a.o. håller öronen. 🙂

Tänk på att korgmuttrarna sätter du på "baksidan" av rackskenan i skåpet. Brukar underlätta att trycka med något verktyg för att ploppa in det på plats. Är du rädd om lacken på prylarna brukar jag använda plastskydd (som ofta följer med korgmutter/skruvsatsen) som man fäster på skruvhuvudena. Nackdelen blir dock att huvudena blir lite tjockare, så man kan inte använda skydden på alla skruvar om man (som jag) har hela racket nästan fullt.

Jag kör patchbays längst ner i racket där jag kör allt igenom. Sen kabelpiskor (snakes) upp till mixerbordet.

Tack så mycket för tipsen! Rackskenor? Jag ser ingenting som liknar skenor på min länk i första inlägget, är detta något jag måste ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tja. Det är 4 stycken M6 bultar. En bil brukar ha 4 eller 5 M12 hjulbultar. Hjulen ramlar inte av när man svänger i 250 knyck. Varje m6 skruv klarar ungefär 1.2 ton. (standard 8.8 kvalitet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...