Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är fĂ€rdig med mixen till en lĂ„t, som jag Ă€r helt nöjd med. Inser dock att det inte Ă€r tillrĂ€ckligt med pluggar i Logic Express 9.0 för att göra en riktig mastring. Vill verkligen att slutresultatet skall lĂ„ta proffesionellt. Har tyvĂ€rr knappt med kronorna nu, sĂ„ kan inte uppgradera till Studioversionen nu. Är det nĎn som har tips pĂ„ bra softwarepluggar med kompressor för mastring? Finns vĂ€l en del sighter som har softwarepluggar som man fĂ„r testa gratis en mĂ„nad ocksĂ„? Tror starkt pĂ„ en multibandkompressor.

Tacksam för tips! 😳

Annons
Postat (redigerat)

Du behöver en EQ, en kompressor och en limiter. Finns gratis. Bara att sĂ€tta igĂ„ng. 😉

Sensmoral: Det krÀvs inte nÄgra speciella pluggar för mastering. DÀremot bra lyssning, bra öron och erfarenhet. Vill inte lÄta negativ. För att ge nÄgot konstruktivt Àr ett tips att du skickar lÄten till nÄgon annan i din bekantskapskrets som Àr nÄgorlunda duktig. Bara att masteringen sker i ett annat rum Àn dÀr det mixades gör att svagheter i din mix blottas, som du ej hört förut. Annars gör det sjÀlv och ta hjÀlp av ett par bra hörlurar vid sidan om monitorerna.

EDIT: Sen undrar jag. LĂ„ter din mix "professionellt" nu? Om inte, jobba vidare tills den gör det. 95% sitter i mixen och masteringen Ă€r bara en slipning av den diamant du med stor möda skapat. GĂ„r ej att polera en bajskorv. Eller gĂ„r gĂ„r ju, men det förblir en bajskorv. Detta utslitna talesĂ€tt passar aldrig bĂ€ttre Ă€n i detta sammanhang. 🙂

Redigerat av desvaenger
Postat

Som jag nÀmnde sÄ skulle jag vilja komprimera de olika frekvenserna i fyra steg med en multikompressor, som bara finns i Logic studiovarianten. Det var dÀrför jag frÄgade om pluggar att ladda ner. Trots allt sÄ skiljer kompressorerna Ät i vad man kan göra med de. Somliga menar ocksÄ att analog utrustning mjukar upp, mer Àn digitalt. Men det Àr sÀkert som du sÀger, med bra öron och erfarenhet kan man kanske fÄ det lika bra? Eller vad sÀger ni som har erfarenhet av bÄda?

Att överlÀmna det till nĎn annan har jag kommit fram till att jag inte vill göra, kontrollfreak som jag Àr.. *L* Har mÄnga lÄtar pÄ gÄng och vill bli bra pÄ det.

Har fipplat en hel del nu i kvÀll och börjar fÄ till det mer och mer med de grejer jag har dock, sÄ det finns hopp:) Problemet var att det blev vasst sÄ fort jag höjde tre db i Limitern, men insÄg att jag mÄste jobba mer med Eq före och efter compressorn vid mastringen.. Var helt nöjd med mixen nÀr jag började, men insÄg att det gick och finslipa lite ÀndÄ, för att det inte skulle bli vasst i slutÀndan.

Fantastiskt och lĂ€ra sig nĎt nytt nĂ€stan varje dag, finns nog inget roligare Ă€n att pyssla musik 🙂 Det Ă€r vĂ€l den upptĂ€ckten vi har gemensamt som hĂ€nger hĂ€r pĂ„ forumet ibland gissar jag?

Tack för tips!

Postat

Har inte testat sjÀlv, men borde det inte gÄ att bygga en multibandskompressor? Om man delar upp lÄten frekvensmÀssigt (mha branta bandpassfilter) pÄ fyra spÄr och sedan komprimerar dom var för sig sÄ borde det motsvara vad en multibandkompressor gör. Eller har jag fattat fel?

(Jag har förresten för mig att Fabfilters Pro-MB kostar runt 250kr pÄ Ipad som plugin i Auria's pluggshop. Verkar uppskattad, men jag vet inte om priset skiljer som plugin i MacvÀrlden.)

Postat (redigerat)

Om du "mÄste" anvÀnda en multibandskompressor för att mastra, sÄ Àr det onekligen bÀttre att gÄ tillbaka och fixa till mixen sÄ det lÄter som du vill.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Om du "mÄste" anvÀnda en multibandskompressor för att mastra, sÄ Àr det onekligen bÀttre att gÄ tillbaka och fixa till mixen sÄ det lÄter som du vill.

/Jon

multibandskompressor Àr ett utomordentligt bra verktyg om man vet hur det ska anvÀndas
Postat

De flesta plugintillverkare - nÀstan alla - har demo-versioner som man kan ta hem och testa en begrÀnsad tid eller med nÄgon liten begrÀnsning i funktionaliteten.

I övrigt hÄller jag hÄrt pÄ Yllets linje^^. Mastring ska vara mest en korrigerande del, inte mest en förgyllande del. Mixaren har oÀndligt mycket större kontroll att pÄverka ljudbilden Àn mastraren har. SÄ det Àr verkligen mixen som ska lÄta sÄ nÀra det önskade slutresultatet som möjligt. Helst ska det vara det önskade slutresultatet, och eventuell mastring bara Àr en slags sista paketering.

Postat

Mastring ska vara mest en korrigerande del, inte mest en förgyllande del. Mixaren har oÀndligt mycket större kontroll att pÄverka ljudbilden Àn mastraren har.

tĂ€nk sĂ„ olika man tĂ€nker och anvĂ€nder begrepp 🙂

jag skulle sÀga precis tvÀrtom - av precis samma anledning

Postat

D-producenten: Tack för lÀnkarna, lyckades inte ladda ner nĎn av de bara tyvÀrr.. Datorn sa ifrÄn, har en Mac.

Yllet/Signa: Jag Ă€r nöjd med mixen som den Ă€r nu. Är ute efter en multikompressor för att ge ett mer enhetligt kompression i olika frekvenser. En typ av kompression över bas, trummor och en lĂ€ttare över diskant osv.

Hegobald: Tack för tips! Inte aktuellt just nu bara för min plĂ„nbok tyvĂ€rr.. 🙁

Vad sÀger ni som har erfarenhet av bÄde analog och digital mastring, Àr nyfiken pÄ om det gör nĎn skillnad för slutresultatet? Principen Àr ju ÀndÄ den samma tÀnker jag.. eller vad sÀger ni?

Postat

Hegobald: Tack för tips! Inte aktuellt just nu bara för min plĂ„nbok tyvĂ€rr.. 🙁

Vad jag menade var att du kan testa Ozone gratis i 10 dagar.. Det borde vĂ€l din plĂ„nka palla!? 🙂

Postat

D-producenten: Tack för lÀnkarna, lyckades inte ladda ner nĎn av de bara tyvÀrr.. Datorn sa ifrÄn, har en Mac.

Yllet/Signa: Jag Ă€r nöjd med mixen som den Ă€r nu. Är ute efter en multikompressor för att ge ett mer enhetligt kompression i olika frekvenser. En typ av kompression över bas, trummor och en lĂ€ttare över diskant osv.

Vad sÀger ni som har erfarenhet av bÄde analog och digital mastring, Àr nyfiken pÄ om det gör nĎn skillnad för slutresultatet? Principen Àr ju ÀndÄ den samma tÀnker jag.. eller vad sÀger ni?

De flesta inom mastering verkar tycka att MB-kompressorer endast bör anvÀndas nÀr det mixade materialet som levereras till masteringhuset Àr sÄ pass defekt att det krÀvs dylika verktyg för att korrigera det. Annars verkar man i 98% av fallen föredra att endast anvÀnda EQ och kompressor/limiter.

Multibandskompressorn delar som du vet upp frekvensomrÄdet i flera band och behandlar dessa band individuellt. Detta bryter sönder den homogena ljudbilden och gör den mindre kohesiv, till skillnad frÄn en kompressor som inte diskriminerar utan drar hela innehÄllet under samma kam. Dessutom introducerar inte sÀllan frekvensbandsuppdelningen problematik vid delningsfrekvenserna, som exempelvis fasfel och distorsion.

LÀgen dÀr MB-kompressorn kan behövas vid mastering Àr exempelvis ifall mixen Àr sÄ pass ut balans att ett specifikt frekvensregister har en helt annan dynamik Àn övriga frekvenser eller att det finns andra problem i ett specifikt frekvensregister som man vill trycka tillbaka och göra mindre framtrÀdande. Givetvis bör dessa problem i första hand ÄtgÀrdas i mixen, men det Àr inte alltid möjligt av olika skÀl.

SÄ prova dig fram med EQ och kompressor i första hand. AnvÀnd dem mÄttligt. Gain reduction hos kompressor pÄ högst 3 dB som riktmÀrke (men ofta 0-2 dB) och EQ med lÄga Q-vÀrden (till exempel 0,5-2) och arbeta i breda men lÀtta drag. Behövs stora ÄtgÀrder - gÄ tillbaka till mixen och fixa det dÀr istÀllet. Undvid snÀva Q-vÀrden/gain-vÀrden pÄ EQ:n dÄ de skapar stora fasskiftningar runt centerfrekvensen vilket, Äter igen, gör ljudbilden mindre kohesiv.

Har du ingen perfekt balanserad referenslyssning, anvÀnd dig av referensmaterial frÄn beslÀktade genrer och jÀmför noga, samt lyssna pÄ din mastrade mix i mÄnga olika anlÀggningar tillsammans med annan musik för att höra kontrasterna.

Postat (redigerat)

Jag Ă€r nöjd med mixen som den Ă€r nu. Är ute efter en multikompressor för att ge ett mer enhetligt kompression i olika frekvenser. En typ av kompression över bas, trummor och en lĂ€ttare över diskant osv.

Enhetlig oavsett frekvens? FöreslÄr Voxengo Soniformer; 32 band kompressor.

FĂ€rre band? Izotope Ozone, Fabfilter Pro-MB.

Tycker Àven desvaenger har en del poÀnger^.

Redigerat av Signia
Postat

Hegobald: Grymt 😎

Signia: Tack, ska kolla upp det oxÄ!

Desvaenger: Arbetar precis sĂ„ med compressorn/eq, men det löser tyvĂ€rr inte problemet.. 😕 Redan nĂ€r jag sĂ€tter tresholden pĂ„ -1 db, förstörs framförallt sĂ„ngen. Diskanten trycks ner och försvinner. Vill ha sĂ„ngen dynamisk och luftig. För övrigt blir lĂ„ten som bĂ€st med minst -3 db treshold och en ratio pĂ„ 3:2:1 i platina. Mellanregistret blir framförallt snyggt dĂ„. Har som sagt försökt och kompensera det kompressorn "förstör" med eq före och efter, men dĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att hitta tillbaka till den mix som jag var sĂ„ nöjd med frĂ„n början.. Gainen har jag pĂ„ 0, blir vasst annars. Avslutar med Limiter pĂ„ 3db och gain -0,2 för och minska risken för distortion.

Postat

Jag Àr nog beredd att hÄlla med Desvaenger, mÄste du ta till en multibandskompression i slutmix skulle i alla fall jag gÄ tillbaka till mixningen. Har du en basgÄng som kliver fram för mycket pÄ en viss ton, kanske det funkar bÀttre att lÀgga multibandskompressorn dÀr.

Även som Demonproducenten sĂ€ger (genom att vĂ€nda pĂ„ Signias citat), d.v.s. mastring ska inte korrigera fel, utan förgylla din lĂ„t. D.v.s. mĂ„ste du i slutmixen tok-komprimera, eller skĂ€ra otroligt i EQ'n Ă€r det - Ă„ter igen - mixningen. 😉 (Eller kanske t.o.m. göra omtagninar med andra mikrofoner, mik-positioner, tajtare m.m. ifall det Ă€r akustisk musik.)

Jag har sjĂ€lv (precis som du), kört multibandskompressor pĂ„ slutmix, och för mig slutade det inte bra. Jag har anlitat en tredje parts online-mastring och Ă„ngrar det inte en sekund. Å andra sidan spelar det vĂ€ldigt stor roll hur krĂ€vande just din musikstil Ă€r. T.ex. singer/song-writer tycker jag Ă€r bra mycket lĂ€ttare att mixa Ă€n elektronisk dansmusik eller dödsmetall.

Postat

Jag mastrar mina enkla grejer sjÀlv i flera Är anvÀnde jag en Finalizer med multibandskompressor. NÀr jag började göra mastringen analogt i stÀllet blev ljudet mkt bÀttre för mig. Jag har en mkt fin APEX eq först, sen en vanlig fullbands RANE DC 24 kompressor o sist en DynaMaxx kompressor som jag kör i limiterlÀge. VÀldigt svaga blinkningar, ca 1,5 db. Det svÄraste med allt tycker jag Àr nivÄerna pÄ varje kanal.

NÀr jag spelar in sÄngen anvÀnder jag kompressorburken direkt pÄ inspelningen, det gÄr inyte att Àndra pÄ efterÄt, och dÄ Àr det viktigt att komprimera trackingen lite för lite eftersom den kommer att komprimeras lite till i mastringen. Mina sista mixar har blivit bra sÄ ini h-e tycker jag sjÀlv o det Àr mkt tack vare att jag Àr sÄ noggrann med nivÄerna. Sitter o drar dem manuellt pÄ portareglarna, gillar det som fan...

Postat

Var tvungen att vila öronen frÄn lÄten ett tag, sÄ jag mastrade en annan lÄt igÄr (en jazzpoplÄt).. Blev klart pÄ bara 1/2 tim, kÀnner mig helt nöjd. Blev ett varmt sound utan eq med bara en compressor och limiter.. Den lÄten var inspelad med en Peluso 2247 LE (Àlskar den kan jag varmt rekomendera!), sÄ det hjÀlpte nog till en hel del att jag slapp jobba med vassa frekvenser..

FÄr nog erkÀnna att ni har rÀtt ÀndÄ, att problemet ligger i mixen Àven om jag tycker den lÄter bra.. Det Àr en rocklÄt med lite distad gitarr och gissar att det Àr den som stÀller till det nÀr jag lÀgger pÄ kompressorn..

FÄr vÀl jobba mer med eq:n.. Men Àr ÀndÄ sugen pÄ att testa en multikompressor.

Tack för alla goda rĂ„d!! 🙂

Postat

De flesta inom mastering verkar tycka att MB-kompressorer endast bör anvÀndas nÀr det mixade materialet som levereras till masteringhuset Àr sÄ pass defekt att det krÀvs dylika verktyg för att korrigera det. Annars verkar man i 98% av fallen föredra att endast anvÀnda EQ och kompressor/limiter.

wow

du har statistik pÄ detta alltsÄ?

Postat

FÄr nog erkÀnna att ni har rÀtt ÀndÄ, att problemet ligger i mixen Àven om jag tycker den lÄter bra.. Det Àr en rocklÄt med lite distad gitarr och gissar att det Àr den som stÀller till det nÀr jag lÀgger pÄ kompressorn.

FÄr vÀl jobba mer med eq:n.. Men Àr ÀndÄ sugen pÄ att testa en multikompressor.

Tack för alla goda rĂ„d!! 🙂

We've all been there 🙂

Spara din nuvarande mix, bÄde som separat projektfil och som utsparad nermixning (för sÀkerhets skull), sÄ kan du gÄ tillbaka nÀr du vill.

Postat

Hej igen..! Har testat alla lĂ€nkar ni tipsat om, men datorn verkar sĂ€tta stopp för alla multibandskompressorer tyvĂ€rr.. 😕

Har stÀngt av brandvÀggen medan jag öppnat det för nerladdning och startat om datorn, men inget funkar! Har en Macdator.

Tips pÄ fler möjligheter & vad som gÄr snett TACK! NĎn som varit med om samma som har Mac hÀr? Verkar vara extremt kÀnslig för gratisprogram, men har ju laddat ner nÄgra tidigare..!

😳

Postat (redigerat)

AnvÀnder kompressor i mixen mycket sparsamt, behövs ju bara om t ex sÄngen Àr vÀldigt dynamisk och annars skulle bli "begravd" i mixen. Finns pÄ Youtube nÄgra videos om hur man kan anvÀnda kompressor vid olika tilfÀllen. https://www.youtube.com/watch?v=oqum6wHS7Jw

i SonarX3 i det hÀrfallet men principen Àr ju densamma i andra progravaror.

SjĂ€lv var jag lite slö och anvĂ€nde Waves Vocal Rider vid senaste projektet dĂ„ jag fick tag pĂ„ den pĂ„ rea 🙂.

Redigerat av berch
Postat

AnvÀnder kompressor i mixen mycket sparsamt, behövs ju bara om t ex sÄngen Àr vÀldigt dynamisk och annars skulle bli "begravd" i mixen. Finns pÄ Youtube nÄgra videos om hur man kan anvÀnda kompressor vid olika tilfÀllen. https://www.youtube.com/watch?v=oqum6wHS7Jw

i SonarX3 i det hÀrfallet men principen Àr ju densamma i andra progravaror.

SjĂ€lv var jag lite slö och anvĂ€nde Waves Vocal Rider vid senaste projektet dĂ„ jag fick tag pĂ„ den pĂ„ rea 🙂.

Man Ă€r inte slö om man anvĂ€nder Vocal Rider 🙂 mer sĂ„dana pluggar Ă„t folket!! det Ă€r inget kreativt att sitta och volymautomatisera vocals i en hel lĂ„t, fyfan.. Ă€lskar den pluggen!

Postat (redigerat)

Var lÀttjobbat med Vocal Rider, kan hÄlla med om det! VÀl investerade pengar pÄ rean! Lite dyrt nu bara

300 USD.

Redigerat av berch

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.