Jump to content
Annons
  • Omfamna din okunskap och skapa intressant musik

    FREDAGSTIPSET: Måste du verkligen ha stenkoll på varje steg i inspelning- och mixprocessen för att i bästa fall skapa intressant, välljudande och medryckande musik? Jag hävdar bestämt motsatsen.

    Jon Rinneby

    books-2826380_1280.jpg.f0f04fde31419d56ff8faa6739920a5a.jpg
    Böckerna symboliserar kunskap och blomman något som växer, något vi alla eftersträvar. Eller?

    Du läser förmodligen den här artikeln i hopp om att lära dig något nytt. Men faktum är att det ofta är du själv som är din bästa lärare. Med detta menar jag inte att mentorer eller guider som denna är onödiga, tvärtom kan de lära oss väldigt mycket. Jag menar kort och gott att du inte ska vara rädd för att kasta dig ut på djupt vatten och misslyckas, om och om igen.

    Vissa personer påstår att du behöver en tydlig bild av vad som ska göras innan du påbörjar en inspelning eller mix och inget fel i detta. Men det kan många gånger vara rätt och inte minst lärorikt att famla i det okända en stund, bara för att se vad som händer. Mycket av vår musikhistoria är skapad på precis detta vis, genom nyfikenhet, improvisation och okunskap. Och just det sistnämnda är något vi ironiskt nog kan ta lärdom av. Okunskap i kombination med nyfikenhet föder nämligen experimentlust, precis som begränsningar gör – vare sig det handlar om kunskapsmässiga eller materiella hinder.

    Då var då och nu är nu
    Jag kan sakna tiden då allt med musikproduktion var nytt och spännande och jag inte riktigt hade koll på vad som var upp eller ner. Jag saknar tiden då jag lyckades överraska mig själv bara för att jag hade modet att gå min egen väg. Visserligen har jag utvecklats och mina mixar låter idag (i de flesta fall) objektivt bättre. Men min poäng är att dessa stunder av ovisshet och överraskningar i stort sett är som bortblåsta. I takt med min utveckling har också lättjan gjort sig smärtsamt påmind och jag kommer på mig själv att gång på gång fastna i gamla mönster och rutiner. Jag är helt enkelt inte lika nyfiken längre eftersom jag vet vad som funkar, precis som ett gammalt förhållande. På gott och ont, men kanske mest ont.

    Låt mig ta ett exempel: Du har i vanlig ordning spelat in sång med samma gamla favoritmikrofon och det är dags för mix. Rutinmässigt skär du botten vid 100 Hz, gröper ur lite lågt mellanregister runt 350 Hz, boostar vid 2000 Hz en aning och öppnar upp toppen över 10 kHz med ett hyllfilter. Resultatet blir (som väntat) helt ok, för att inte säga bra, du vet ju vad du håller med på, eller hur? Din erfarenhet säger att det trots allt blev bättre. Men lek för en stund med tanken att du inte har koll… Då kanske du faktiskt hade lyssnat en extra gång på sångspåret och funderat över vad som behövde göras. Kanske hade du inte gjort någonting, kanske hade du chansat eller slängt på en knasig effekt som inte ”borde” vara där och vips skapat något tack varje din nyfikenhet, kreativitet och initiala känsla.

    Vad hör du egentligen?
    Problemet med ”dåliga” eller amatörmässiga mixar ligger sällan i bristen på kunskap eller kreativitet, utan sitter ofta i lyssningen. Vad jag försöker säga är att många börjar i fel ände och införskaffar nya pluggar, läser om avancerade tekniker och så vidare, men glömmer bort det viktigaste, nämligen ärlig lyssning. Hur ska du kunna spela in och mixa och ta djärva och vågade beslut (eller vilka beslut som helst egentligen) om du inte kan lita på det du hör? Du kommer mycket längre med ett par bra studiomonitorer och ett akustikbehandlat rum än allt du kan läsa på internet eller köpa i form av mjukvara. Sen utesluter det ena naturligtvis inte det andra och erfarenhet är inte att underskatta. 

    Hemligheten till min framgång... och här vill jag stanna upp och prata om just det, definitionen av framgång. Jag lever idag på att mixa, mastra samt att skriva om musik och även om det knappast gör mig till miljonär så kan jag åtminstone leva på min passion. Hemligheten till min karriär var inte nödvändigtvis att jag hade fallenhet för mitt yrke, utan att jag i ett ganska tidigt skede insåg vikten av bra lyssning och i förlängningen därför hade enklare att utvecklas. I kombination med detta fann jag även ett brinnande intresse för att lära mig, både av mig själv och av andra. Jag gjorde om och gjorde ”rätt” tusen och åter tusentals gånger.

    Så mitt tips till dig är att omfamna okunskapen och låt den leda dig in på otrampad mark, för där vad som helst kan hända. Och kanske överraskar du inte bara dig själv nästa gång du mixar, utan också andra.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    10 timmar sedan sa HomerJSimpsson:

    Omfamna min okunskap ?!   De kan jag bli bäst på !   Om jag bara visste hur ...

     

    Tack för en bra artikel.

    Steg ett är att testa alla idéer som dyker upp :) och inte vara rädd för att göra fel. Då kan det bli väldigt rätt!

    Tack för feedback.

    Mvh Jon

    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Tack för bra ämne! Hållet med att en bra lyssning och "ärligt öra" är det bästa verktyget.  Bra lyssning/avgörande hörsel kommer ju med rutin/åren!

    Det som blivit bäst med mitt inspelande och mixandet är hörseln.  Det som fick mig att vakna upp var helt enkelt att lyssna och härma ett sound jag ville kopiera, vilket jag tror jag lyckades med.... bättre hörsel kom på köpet 😎🤟👍

     

    Tack sååå mkt för dina inlägg och uppmuntrade vägledning  😎😎😎

    Redigerat av vayzeria
    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Det värmer att höra vayzeria. Funderar i själv ibland på vad som hjälpt mig mest i min utveckling och kommer ständigt fram till god lyssning och inte minst referenslyssning av andras musik. Inte nödvändigtvis för att härma soundet, vilket i sig kan vara väldigt utvecklande, men mer att jag lyssnat mycket efter frekvenser och balans. I början var jag övertygad om att det fanns någon slags formel för vad som gjorde att musik lät bra och balanserad, men insåg efter många år att det handlar om så mycket mer än en "rak" frekvenskurva. Idag mixar och mastrar jag betydligt mer på känsla än med hjärna (även om jag är i grunden är väldigt tekniskt lagt - just för att det är roligt att förstå), men visst det handlar så klart om erfarenhet också. Träning ger färdighet :)

    Mvh Jon

    Redigerat av Jon Rinneby
    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter

    Ja verkligen! När jag ser tillbaka på mitt gamla sätt att lyssna och mixa( när Studio tidningen kom ut med en hel tidning om Mixologi med tillhörande skiva). Lyssna på varje kanal i solo och mixade så rent det gick... inte sjutton smsmälte det samman inte. Tunt, ihåligt, spretigt och väldigt odynamiskt utan botten.

    Som en morgon när man nästan försover sig,  blaskigt kaffe med brända kanter från brödrosten, toppad med utgången räkost!

    Har börjat lägga mer tid att lägga riktigt bra grund på gitarr, vad och trummor innan jag ens trycker på rec-knappen. 

    Små justeringar åt gången mot ett bestämt mål. Hoppar gärna mellan instrumenten för att inte tappa fokus och behålla dynamik som behövs(?) Och hela tiden ha en balans. 

    Tack än en gång,  ser fram emot nästa Fredagstips😎👍🤟

    • Gilla 1
    Link to comment
    Dela på andra sajter



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...