Jump to content
Annons

Mastring - Please help!


Minja

Recommended Posts

Hej!

Är färdig med mixen till en låt, som jag är helt nöjd med. Inser dock att det inte är tillräckligt med pluggar i Logic Express 9.0 för att göra en riktig mastring. Vill verkligen att slutresultatet skall låta proffesionellt. Har tyvärr knappt med kronorna nu, så kan inte uppgradera till Studioversionen nu. Är det nå´n som har tips på bra softwarepluggar med kompressor för mastring? Finns väl en del sighter som har softwarepluggar som man får testa gratis en månad också? Tror starkt på en multibandkompressor.

Tacksam för tips! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver en EQ, en kompressor och en limiter. Finns gratis. Bara att sätta igång. 😉

Sensmoral: Det krävs inte några speciella pluggar för mastering. Däremot bra lyssning, bra öron och erfarenhet. Vill inte låta negativ. För att ge något konstruktivt är ett tips att du skickar låten till någon annan i din bekantskapskrets som är någorlunda duktig. Bara att masteringen sker i ett annat rum än där det mixades gör att svagheter i din mix blottas, som du ej hört förut. Annars gör det själv och ta hjälp av ett par bra hörlurar vid sidan om monitorerna.

EDIT: Sen undrar jag. Låter din mix "professionellt" nu? Om inte, jobba vidare tills den gör det. 95% sitter i mixen och masteringen är bara en slipning av den diamant du med stor möda skapat. Går ej att polera en bajskorv. Eller går går ju, men det förblir en bajskorv. Detta utslitna talesätt passar aldrig bättre än i detta sammanhang. 🙂

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nämnde så skulle jag vilja komprimera de olika frekvenserna i fyra steg med en multikompressor, som bara finns i Logic studiovarianten. Det var därför jag frågade om pluggar att ladda ner. Trots allt så skiljer kompressorerna åt i vad man kan göra med de. Somliga menar också att analog utrustning mjukar upp, mer än digitalt. Men det är säkert som du säger, med bra öron och erfarenhet kan man kanske få det lika bra? Eller vad säger ni som har erfarenhet av båda?

Att överlämna det till nå´n annan har jag kommit fram till att jag inte vill göra, kontrollfreak som jag är.. *L* Har många låtar på gång och vill bli bra på det.

Har fipplat en hel del nu i kväll och börjar få till det mer och mer med de grejer jag har dock, så det finns hopp:) Problemet var att det blev vasst så fort jag höjde tre db i Limitern, men insåg att jag måste jobba mer med Eq före och efter compressorn vid mastringen.. Var helt nöjd med mixen när jag började, men insåg att det gick och finslipa lite ändå, för att det inte skulle bli vasst i slutändan.

Fantastiskt och lära sig nå´t nytt nästan varje dag, finns nog inget roligare än att pyssla musik 🙂 Det är väl den upptäckten vi har gemensamt som hänger här på forumet ibland gissar jag?

Tack för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat själv, men borde det inte gå att bygga en multibandskompressor? Om man delar upp låten frekvensmässigt (mha branta bandpassfilter) på fyra spår och sedan komprimerar dom var för sig så borde det motsvara vad en multibandkompressor gör. Eller har jag fattat fel?

(Jag har förresten för mig att Fabfilters Pro-MB kostar runt 250kr på Ipad som plugin i Auria's pluggshop. Verkar uppskattad, men jag vet inte om priset skiljer som plugin i Macvärlden.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "måste" använda en multibandskompressor för att mastra, så är det onekligen bättre att gå tillbaka och fixa till mixen så det låter som du vill.

/Jon

multibandskompressor är ett utomordentligt bra verktyg om man vet hur det ska användas
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta plugintillverkare - nästan alla - har demo-versioner som man kan ta hem och testa en begränsad tid eller med någon liten begränsning i funktionaliteten.

I övrigt håller jag hårt på Yllets linje^^. Mastring ska vara mest en korrigerande del, inte mest en förgyllande del. Mixaren har oändligt mycket större kontroll att påverka ljudbilden än mastraren har. Så det är verkligen mixen som ska låta så nära det önskade slutresultatet som möjligt. Helst ska det vara det önskade slutresultatet, och eventuell mastring bara är en slags sista paketering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastring ska vara mest en korrigerande del, inte mest en förgyllande del. Mixaren har oändligt mycket större kontroll att påverka ljudbilden än mastraren har.

tänk så olika man tänker och använder begrepp 🙂

jag skulle säga precis tvärtom - av precis samma anledning

Link to comment
Dela på andra sajter

D-producenten: Tack för länkarna, lyckades inte ladda ner nå´n av de bara tyvärr.. Datorn sa ifrån, har en Mac.

Yllet/Signa: Jag är nöjd med mixen som den är nu. Är ute efter en multikompressor för att ge ett mer enhetligt kompression i olika frekvenser. En typ av kompression över bas, trummor och en lättare över diskant osv.

Hegobald: Tack för tips! Inte aktuellt just nu bara för min plånbok tyvärr.. 🙁

Vad säger ni som har erfarenhet av både analog och digital mastring, är nyfiken på om det gör nå´n skillnad för slutresultatet? Principen är ju ändå den samma tänker jag.. eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald: Tack för tips! Inte aktuellt just nu bara för min plånbok tyvärr.. 🙁

Vad jag menade var att du kan testa Ozone gratis i 10 dagar.. Det borde väl din plånka palla!? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

D-producenten: Tack för länkarna, lyckades inte ladda ner nå´n av de bara tyvärr.. Datorn sa ifrån, har en Mac.

Yllet/Signa: Jag är nöjd med mixen som den är nu. Är ute efter en multikompressor för att ge ett mer enhetligt kompression i olika frekvenser. En typ av kompression över bas, trummor och en lättare över diskant osv.

Hegobald: Tack för tips! Inte aktuellt just nu bara för min plånbok tyvärr.. 🙁

Vad säger ni som har erfarenhet av både analog och digital mastring, är nyfiken på om det gör nå´n skillnad för slutresultatet? Principen är ju ändå den samma tänker jag.. eller vad säger ni?

De flesta inom mastering verkar tycka att MB-kompressorer endast bör användas när det mixade materialet som levereras till masteringhuset är så pass defekt att det krävs dylika verktyg för att korrigera det. Annars verkar man i 98% av fallen föredra att endast använda EQ och kompressor/limiter.

Multibandskompressorn delar som du vet upp frekvensområdet i flera band och behandlar dessa band individuellt. Detta bryter sönder den homogena ljudbilden och gör den mindre kohesiv, till skillnad från en kompressor som inte diskriminerar utan drar hela innehållet under samma kam. Dessutom introducerar inte sällan frekvensbandsuppdelningen problematik vid delningsfrekvenserna, som exempelvis fasfel och distorsion.

Lägen där MB-kompressorn kan behövas vid mastering är exempelvis ifall mixen är så pass ut balans att ett specifikt frekvensregister har en helt annan dynamik än övriga frekvenser eller att det finns andra problem i ett specifikt frekvensregister som man vill trycka tillbaka och göra mindre framträdande. Givetvis bör dessa problem i första hand åtgärdas i mixen, men det är inte alltid möjligt av olika skäl.

Så prova dig fram med EQ och kompressor i första hand. Använd dem måttligt. Gain reduction hos kompressor på högst 3 dB som riktmärke (men ofta 0-2 dB) och EQ med låga Q-värden (till exempel 0,5-2) och arbeta i breda men lätta drag. Behövs stora åtgärder - gå tillbaka till mixen och fixa det där istället. Undvid snäva Q-värden/gain-värden på EQ:n då de skapar stora fasskiftningar runt centerfrekvensen vilket, åter igen, gör ljudbilden mindre kohesiv.

Har du ingen perfekt balanserad referenslyssning, använd dig av referensmaterial från besläktade genrer och jämför noga, samt lyssna på din mastrade mix i många olika anläggningar tillsammans med annan musik för att höra kontrasterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nöjd med mixen som den är nu. Är ute efter en multikompressor för att ge ett mer enhetligt kompression i olika frekvenser. En typ av kompression över bas, trummor och en lättare över diskant osv.

Enhetlig oavsett frekvens? Föreslår Voxengo Soniformer; 32 band kompressor.

Färre band? Izotope Ozone, Fabfilter Pro-MB.

Tycker även desvaenger har en del poänger^.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald: Grymt 😎

Signia: Tack, ska kolla upp det oxå!

Desvaenger: Arbetar precis så med compressorn/eq, men det löser tyvärr inte problemet.. 😕 Redan när jag sätter tresholden på -1 db, förstörs framförallt sången. Diskanten trycks ner och försvinner. Vill ha sången dynamisk och luftig. För övrigt blir låten som bäst med minst -3 db treshold och en ratio på 3:2:1 i platina. Mellanregistret blir framförallt snyggt då. Har som sagt försökt och kompensera det kompressorn "förstör" med eq före och efter, men då är det väldigt svårt att hitta tillbaka till den mix som jag var så nöjd med från början.. Gainen har jag på 0, blir vasst annars. Avslutar med Limiter på 3db och gain -0,2 för och minska risken för distortion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog beredd att hålla med Desvaenger, måste du ta till en multibandskompression i slutmix skulle i alla fall jag gå tillbaka till mixningen. Har du en basgång som kliver fram för mycket på en viss ton, kanske det funkar bättre att lägga multibandskompressorn där.

Även som Demonproducenten säger (genom att vända på Signias citat), d.v.s. mastring ska inte korrigera fel, utan förgylla din låt. D.v.s. måste du i slutmixen tok-komprimera, eller skära otroligt i EQ'n är det - åter igen - mixningen. 😉 (Eller kanske t.o.m. göra omtagninar med andra mikrofoner, mik-positioner, tajtare m.m. ifall det är akustisk musik.)

Jag har själv (precis som du), kört multibandskompressor på slutmix, och för mig slutade det inte bra. Jag har anlitat en tredje parts online-mastring och ångrar det inte en sekund. Å andra sidan spelar det väldigt stor roll hur krävande just din musikstil är. T.ex. singer/song-writer tycker jag är bra mycket lättare att mixa än elektronisk dansmusik eller dödsmetall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mastrar mina enkla grejer själv i flera år använde jag en Finalizer med multibandskompressor. När jag började göra mastringen analogt i stället blev ljudet mkt bättre för mig. Jag har en mkt fin APEX eq först, sen en vanlig fullbands RANE DC 24 kompressor o sist en DynaMaxx kompressor som jag kör i limiterläge. Väldigt svaga blinkningar, ca 1,5 db. Det svåraste med allt tycker jag är nivåerna på varje kanal.

När jag spelar in sången använder jag kompressorburken direkt på inspelningen, det går inyte att ändra på efteråt, och då är det viktigt att komprimera trackingen lite för lite eftersom den kommer att komprimeras lite till i mastringen. Mina sista mixar har blivit bra så ini h-e tycker jag själv o det är mkt tack vare att jag är så noggrann med nivåerna. Sitter o drar dem manuellt på portareglarna, gillar det som fan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att vila öronen från låten ett tag, så jag mastrade en annan låt igår (en jazzpoplåt).. Blev klart på bara 1/2 tim, känner mig helt nöjd. Blev ett varmt sound utan eq med bara en compressor och limiter.. Den låten var inspelad med en Peluso 2247 LE (älskar den kan jag varmt rekomendera!), så det hjälpte nog till en hel del att jag slapp jobba med vassa frekvenser..

Får nog erkänna att ni har rätt ändå, att problemet ligger i mixen även om jag tycker den låter bra.. Det är en rocklåt med lite distad gitarr och gissar att det är den som ställer till det när jag lägger på kompressorn..

Får väl jobba mer med eq:n.. Men är ändå sugen på att testa en multikompressor.

Tack för alla goda råd!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta inom mastering verkar tycka att MB-kompressorer endast bör användas när det mixade materialet som levereras till masteringhuset är så pass defekt att det krävs dylika verktyg för att korrigera det. Annars verkar man i 98% av fallen föredra att endast använda EQ och kompressor/limiter.

wow

du har statistik på detta alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog erkänna att ni har rätt ändå, att problemet ligger i mixen även om jag tycker den låter bra.. Det är en rocklåt med lite distad gitarr och gissar att det är den som ställer till det när jag lägger på kompressorn.

Får väl jobba mer med eq:n.. Men är ändå sugen på att testa en multikompressor.

Tack för alla goda råd!! 🙂

We've all been there 🙂

Spara din nuvarande mix, både som separat projektfil och som utsparad nermixning (för säkerhets skull), så kan du gå tillbaka när du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen..! Har testat alla länkar ni tipsat om, men datorn verkar sätta stopp för alla multibandskompressorer tyvärr.. 😕

Har stängt av brandväggen medan jag öppnat det för nerladdning och startat om datorn, men inget funkar! Har en Macdator.

Tips på fler möjligheter & vad som går snett TACK! Nå´n som varit med om samma som har Mac här? Verkar vara extremt känslig för gratisprogram, men har ju laddat ner några tidigare..!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, kör du nya Safari där det knappast märks att man laddar ner en fil. 😉

Sitter vid min studiodator just nu som förvisso är en Windows 7-maskin, men när jag surfar till http://www.xferrecords.com/freeware/, finns översta länken som en .dmg (Mac OS disk image) som jag kan ladda hem.

Funkar den? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder kompressor i mixen mycket sparsamt, behövs ju bara om t ex sången är väldigt dynamisk och annars skulle bli "begravd" i mixen. Finns på Youtube några videos om hur man kan använda kompressor vid olika tilfällen. https://www.youtube.com/watch?v=oqum6wHS7Jw

i SonarX3 i det härfallet men principen är ju densamma i andra progravaror.

Själv var jag lite slö och använde Waves Vocal Rider vid senaste projektet då jag fick tag på den på rea 🙂.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder kompressor i mixen mycket sparsamt, behövs ju bara om t ex sången är väldigt dynamisk och annars skulle bli "begravd" i mixen. Finns på Youtube några videos om hur man kan använda kompressor vid olika tilfällen. https://www.youtube.com/watch?v=oqum6wHS7Jw

i SonarX3 i det härfallet men principen är ju densamma i andra progravaror.

Själv var jag lite slö och använde Waves Vocal Rider vid senaste projektet då jag fick tag på den på rea 🙂.

Man är inte slö om man använder Vocal Rider 🙂 mer sådana pluggar åt folket!! det är inget kreativt att sitta och volymautomatisera vocals i en hel låt, fyfan.. älskar den pluggen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...