Jump to content
  • Hjälp! Mixen känns grötig

    FREDAGSTIPSET: En stor utmaning för många som mixar och mastrar är att få till bottenpaketet och det lägre mellanregistret, det som i folkmun kallas för ”gröten”. Men behöver det verkligen vara så komplicerat?


    Jon Rinneby

    running-81715_1280.jpg.159c7e07298d054f79fca1f8091e02d1.jpg.22be2bbc63ea6968052c5c7120e01805.jpg

    Med risk för att låta som en gammal skiva på repeat: God lyssning är A och O för att kunna mixa och mastra på en rimlig nivå – det finns tyvärr inga genomvägar. Och faktum är att bristfällig lyssning ofta stjälper mer än det hjälper. Med detta sagt, vad är då fullgod lyssning? Det behöver nödvändigtvis inte vara det dyraste eller mest exklusiva, långt ifrån. Snarare handlar det om en lyssning som du känner till och kan lita på. Ett par kvalitetshörlurar i kombination med enklare studiomonitorer räcker långt för att leta problemfrekvenser och referenslyssna. Men att sitta med in ear-lurar och ett par vanliga hifi-högtalare blir genast svårare. Vidare handlar det naturligtvis också om erfarenhet, ju mer du mixar och mastrar desto bättre blir du på att identifiera problem och finna lösningar.

    Var sitter grötigheten?
    Att nedre delen av frekvensområdet kan liknas vid något av en krigszon är knappast någon nyhet. Men att förklara och råda i exakt vad detta beror på är svårare, precis som att det inte finns några specifika frekvenser som automatiskt städar upp din mix. I stort sätt alla instrument har sina fundamentala frekvenser någonstans runt 250-500 Hz, vilket blir ett större problem ju fler spår du adderar. Det är också viktigt att skilja på grötighet i basen (0-250 Hz) och i det lägre mellanregistret (250-500 Hz), som båda kan ställa till det på sitt sätt. Likväl handlar avsaknaden av grötighet också om hur du arrangerar din låt, med allt från val av instrument till hur du spelar in. Att exempelvis närmicka varje enskilt instrument är sällan en god idé, bland annat på grund av den basförstärkning som uppstår med närhetseffekten. Separation handlar också många gånger om att välja instrument som inte står i direkt konflikt till varandra, vilket är minst lika viktigt som konsten att ratta en equalizer. Men några konkreta tips för att råda bot på den tjocka frekvenssmörjan borde väl ändå finnas? Absolut.

    eq.png.e81c1efe54fe98bfc449b8413c044fed.pngEtt väl beprövat knep för att leta problemfrekvenser är att svepa med ett kraftigt boostat och smalt Q-värde, för att sedan sänka där det låter illa. Ett hett tips är att lyssna på svag volym - dels sparar du öronen, men det blir också betydligt enklare att urskilja om något sticker ut.

    Konkreta tips

    • En equalizer är egentligen inget annan än en volymkontroll för en vald frekvens, det är därför viktigt att förstå att enbart volym och således också balansen mellan olika instrument har en minst sagt avgörande roll för mixens separation. Likaså kan du använda volym, panorerings och eq-automatisering till din fördel, för att skapa utrymme i mixen genom att lyfta fram och flytta runt instrument, beroende på när de ska ha fokus eller inte. Du behöver med andra ord per automatik inte sträcka dig efter en equalizer så fort det känns grötigt, ibland räcker det med volym och panorering, kanske i kombination med automatiseringar. Något som i förlänger också gör mixen mer intressant och dynamisk.
    • Ett tidskrävande, men ofta nödvändigt alternativ, är att svepa med en equalizer på samtliga kanaler mellan 0 och 500 Hz och lyssna efter grötighet (tjocka bullriga toner) eller fula resonanser, för att sedan sänka dessa en aning. Var inte rädd för att använda breda filter och din mix kommer garanterat öppnas upp, samtidigt som naturligheten bibehålls. Tänk dock på att gröten lätt bli kall om du skär för mycket på samtliga kanaler.
    • Jobba med hög- och lågpassfilter i kontexten. Det är en markant skillnad på hur mycket du vågar skära bort när du lyssnar i sammanhanget, än om du sololyssnar. Ibland dyker det upp påståenden som att ”du ska högpassa tills du märker att soundet förändras och sedan backa en aning”. Jag väljer istället att säga: ”Du ska högpassa tills du märker att soundet förändras och sedan lite till”. Med detta menar jag inte att du medvetet ska förändra grundljudets karaktär, utan att du kan komma undan med att skära bort betydligt mer botten (eller topp= än du kanske är van vid, speciellt om du lyssnar och arbetar i kontexten. Detta lättar upp mixen något oerhört och är en av hemligheterna till mindre grötighet.
    • Lyssna på hela mixen, gärna  i mono om möjligt, och skär bort allt över 300 Hz på masterkanalen med ett lågpassfilter. När du enbart lyssnar på botten kan du lättare avgöra vad som verkligen pågår. Kanske lägger du plötsligt märke till gitarrer som bråkar med basen eller onödigt låga frekvenser i sångspåret. Här är hörlurar faktiskt att rekommendera framför studiomonitorer, om du inte befinner dig i ett extremt välbehandlat rum. Ett mycket användbart knep för den som tar sig tiden.
    • Effekter som reverb och delay har en otrevlig förmåga att gröta till det om du inte hög-passar dig. Du kan med gott samvete högpassa de flesta effekter upp mot 300-400 Hz och lågpassa vid 6000-8000 Hz, utan att de för den saken förlorar sitt syfte. Vad detta gör, förutom att frigöra utrymme, är fokusera reverbet till där det gör som mest nytta.
    • Slutligen vill jag slå ett slag för att sätta slutfrekvenserna på masterkanalen, när du nästan är framme vid målsnöret. Att försiktigt justera hela mixen kan ge en känsla av sammanhang och ofta räcker det med 1-2 dB för att göra skillnad. Jobba precis som tidigare genom att svepaöver hela frekvensområdet, och lyssna efter störande toner - gärna i hörlurar för att undvika rummets påverkan.

    Det finns naturligtvis fler tips och knep att ta till, men följer du ovanstående råd så är du åtminstone en god bit på vägen. Slutligen vill jag att du begrundar ett citat som Gregory Scott (Kush Audio) myntade: "Space isn't created, it's revealed".

    Lycka till. 

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
     

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    User Feedback

    Recommended Comments

    1 timme sedan sa osiris:

    Håller helt med dig, Jon, angående att skära mer än man tror - det är ett bra tips!

    Ja, det är lite läskigt men ack så värt :)

    Link to comment
    Share on other sites
    18 minuter sedan sa Jon Rinneby:

    Ja, det är lite läskigt men ack så värt :)

    Nåt som jag brukar göra ibland är att boosta nån dB strax ovanför frekvensen där man skurit. 

    Link to comment
    Share on other sites
    25 minuter sedan sa osiris:

    Nåt som jag brukar göra ibland är att boosta nån dB strax ovanför frekvensen där man skurit. 

    Det är ett utmärkt tips, som ibland gör susen. Speciellt användbart på bas, men också sång och virveltrumma, eller på vad som helst egentligen som behöver en liten knuff. 

    Edited by Jon Rinneby
    Link to comment
    Share on other sites
    8 timmar sedan sa mixamannen:

    Jag har upptäckt ett allvarligt fel i denna artikel....

    du har ju helt fel bild! Du måste ha en bild på gröt!!

     

    :D

    Ville förnya mig, har haft bild på julgröt 2016 ;)

    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Ollie Olson
      25. Identifiera övriga bärande ljud
      När du har fått styr på maskinrummet, som jag brukar kalla trummor och bas, så ska vi ge oss på det som är som kött på benen. I tips 4 och 5 så pratar jag om att det dels finns instrument som är bärande för låten och dels finns instrument eller ljud som framkallar ett leende på läpparna. Börja nu med det bärande och sätt dem i en bra balans mot trummor och bas. Kontrollera hur sången känns mot dem. Ta därefter de lyckliga instrumenten och strössla med dem för att skapa karaktär och atmosfär. Tänk på att det finns en risk att man placerar ”happy channels” alldeles för högt i mixen.
      26. Gör kicken ren och stadig
      Testa att skära bort all bas upp till 300 hz. (Bild 1).
      Bild 1: Skär bort all bas upp till 300 hz. I detta exempel har vi använt Logics Channel EQ.
      Ta sedan en annan, gärna faslinjär, eq (bild 2) och lägg tillbaka så mycket att det känns som en stadig kick. På så sätt skär du bort slaskiga frekvenser och lägger sedan tillbaka med något renare bas.

      Bild 2: Lägg tillbaka så mycket att det känns som en stadig kick. I detta exempel har vi använt Waves SSL E-Channel.
      Du kan också prova att lägga dit en basplugg typ Waves Maxxbass (bild 3). Då får du också ett jämnt tillägg i botten.
      Bild 3: Lägg en basplugg typ Waves MaxxBass. Då får du också ett jämnt tillägg i botten. Min favorit är att utgå ifrån inställningen "Dies Bassum".
      27. Retrokänsla på trummorna
      Testa att lägga ett kort delay på hela trumpaketet, men framför allt på virvel, pukor och hihat. Delaytiden bör vara mellan 50 och 75 millisekunder. Dra på lite feedback, och sedan ska det kännas att det studsar lite om trummorna (bild 1). Var varsam med detta även om det låter coolt och lite retro. Det blir lätt en smula tröttsamt i för stor mängd.

      Bild 1: Lägg ett kort delay på hela trumpaketet, men framför allt på virvel, pukor och hihat. Delaytiden bör vara mellan 50 och 75 millisekunder. Dra på lite feedback, och sedan ska det kännas att det studsar lite om trummorna. I exemplet används Logics Tape Delay.
      28. Anpassa basen för små högtalare
      Om du har en fet bas med mycket subbas kan det vara svårt att få den att sticka ut i småhögtalare. Prova då att ge basen så mycket runt 1,5 kilohertz (bild 1) som möjligt utan att det låter dåligt.

      Bild 1: Ge basen så mycket runt 1,5 kilohertz som möjligt.
      Testa också att klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack (bild 2).

      Bild 2: Klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack.
      I en distorsionsplugg med eq-del, som exempelvis Decapitator (eller använd en eq) – skär bort bas under 300 hz och gör en liten eq-peak runt 1 500 hz. Kör den försiktigt i distorsionspluggen (bild 3) utan att dista för mycket, och blanda denna klon försiktigt med originalbasen. Det blir väldigt subtilt i stora högtalare, men det gör att man uppfattar basen i små högtalare.
      Bild 3: Skär bort bas under 300 hz och gör en liten eq-peak runt 1 500 hz. Kör den försiktigt utan att dista för mycket, och blanda denna klon försiktigt med originalbasen. I exemplet har vi använt Sountoys Decapitator.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
    • By Ollie Olson
      29. Ge bredd och djup åt akustiska gitarrer
      Om du har ett dubbat par med akustiska gitarrer som till exempel spelar ringa-racka-i-refrängen-ackord, skicka då gitarrerna via en send till en buss där du har lagt ett kort stereodelay på 40 millisekunder på vänster sida och 60 millisekunder på höger. (Bild 1).
      Bild 1: Kort stereodelay på 40 millisekunder på vänster sida och 60 millisekunder på höger sida. I exemplet används Logics Stereodelay.
      Därefter lägger du på en chorusplugg som försiktigt färgar innan du skickar in det i ett reverb inställt på ett kort rum. (Bild 2).

      Bild 2: Lägg på en chorusplugg som försiktigt färgar ljudet innan du skickar in det i ett reverb inställt på ett kort rum. I exemplet används Waves MetaFlanger.
      Avsluta med ett reverb med ett kort rum, som agerar som stereobreddare. På detta sätt skapar du ett slags pad av gitarrerna som både ger bredd och djup. (Bild 3).
      Bild 3: Avsluta med ett reverb som agerar som stereobreddare. I exemplet används Logics Space Designer.
      30. Mixa i 3d
      Även om du bara har två högtalare att tillgå så ska du mixa i 3d. Du har två viktiga parametrar till hands: Panorering som ger bredd och rumsklang och eq som ger djup. Lär dig att våga placera olika instrument utåt kanterna. Du kan vara ganska extrem i panoreringarna, för när man hör det i ett par högtalare så samlas ljudet ändå i rummet som du lyssnar i, och det som alldeles nyss upplevdes som extrem vänster numera känns mer "i mitten". Lär dig sedan att använda olika typer och längder av reverb för att skapa olika avstånd till lyssnaren. Ju fler olika avstånd som du kan skapa desto mer luft har du skapat i mixen, vilket lämnar plats för sång, kör och hookar. Dessutom ska du tänka på att vassa och klara ljud upplevs som nära. Muggiga, dova ljud upplever man som om de vore längre bort.
      31. Välj rätt eq och reverb till akustiska gitarrer
      Beroende på vilken gitarrens funktion är så lek med instrumentets rytmiska och melodiska värden. Om du har en väldigt rytmisk gitarr så kan det vara bra att försöka göra den ganska basfattig för att den inte ska bråka med trummor. För att den ska "sticka ut” kan det vara bra med ett lite plonkigare mellanregister. På så sätt så fungerar gitarren som en extra shaker eller hihat. Tänk dig att det är shakerns eller hihatens medarbetare. Panorera gärna ett dubbat par gitarrer åt olika håll så att du ökar bredden på mixen. Men om din gitarr i stället är en mjuk och melodisk plockgitarr i ett ömt singer-songwriter-sound kan du använda mer botten och mer lyxig topp. Tänk dig att gitarren, både frekvensmässigt och känslomässigt, ska rama in sången. Lägg gärna ett kort rumsreverb på den också så får du både mer djup och värme.
      32. Limma ihop elgitarrerna
      Om du har ett par dubbade feta gitarrer som ska vara bas och grunden i din produktion är det en bra idé att panorera ut dem hårt åt höger och vänster så att du får bredd och lämnar mycket plats för sång och andra monoinstrument som mår bra av att ligga mer i mitten. Gör sedan två olika monodelaybussar. Den ena panorerar du höger och den andra vänster. Dessa delay ska ha en delaytid på 40–50 millisekunder och väldigt lite feedback. Sedan skickar du vänstergitarren till det högra delayet och tvärtom. På detta sätt uppstår en liten gitarrväg som skapar ett slags “lim” och gör att gitarrerna låter större. Var lite försiktig dock så att inte badrumskänslan uppstår.
      33. Mixa keyboard som gitarrer
      Arbeta med keyboard som med dina gitarrer. Om det gäller pads eller andra ljud med en fyllnadsfunktion så använd dem som perfekta fonder för bredd och djup. Om du är osäker på om ett massivt ljud är för starkt, är ett bra trick att tysta (mute) det ett tag och sedan plötsligt slå på det. Upplever du det som för starkt eller för svagt så är det med största sannolikhet just så. Tänk också på att för feta ljud dränker sång och körer. Gör dem hellre lite smalare i ditt första utkast, så att du kan bygga upp dem om du känner att det har blivit för tunt när allt kommit på.
      Mixa keyboard som gitarrer.
      34. Använd rätt delay på keyboard
      Använd delay med korta tider och med nästan ingen feedback som ett knep för att bygga på djupet. Skicka en leadsynt in i ett kort delay (80–100 ms) som svarar lite grand med en studs, gärna i stereo så får du genast någonting som letar sig in i ljudbilden och ger känslan av någonting som försvinner bort. Du kan också testa långa pingpong-delay eller stereodelay där du sätter lite olika värden på höger och vänster, för att få bredd och en känsla av storhet.
      Skicka en leadsynt in i ett kort delay (80–100 ms). I exemplet används SoundToys EchoBoy.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
    • By Ollie Olson
      15. Jobba med parallellkomprimering
      Skapa fyra olika bussar med två olika kompressorer, en distorsionsplugg och gärna en enveloper-plugg, typ Transient Designer. Sätt den ena kompressorn så att den har en långsam attacktid, kort releasetid och en ratio på 4:0. (Bild 1).

      Bild 1. Kompressorett med långsam attacktid, kort releasetid, och en ratio på ca 4:0. I exemplet använder vi Waves C1 Compressor.
      Sätt den andra kompressorn tvärtom, men med ungefär samma ratio. (Bild 2).

      Bild 2. Kompressor två med en långsammare attacktid och en kortare releasetid, men med ungefär samma ratio. I exemplet används T-Racks Compressor.
      Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen. (Bild 3).

      Bild 3. Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen. I exemplet används Soundtoys Decapitator.
      Sätt envelopern (i detta exempel SPL Transient Designer Plus), så att den skapar attack och tar bort ambiens. Skicka sedan, via en send, trummor och bas till de två bussarna. Dra sedan upp reglarna så att du hör att "punchen" i trummor och bas får lite mer tydlighet. Detta kallas för parallellkompression eller additiva effekter. (Bild 4).

      Bild 4. Envelopern (SPL Transient Designer Plus), inställd för att skapa attack och ta bort ambiens.
      16. Eq:a samplade baskaggar rätt
      Detta gäller samplade baskaggar: Var noga med att låta dem få en stadig botten. Tveka inte att lägga på ett par decibel vid 50–60 hz och sedan kanske holka ur dem vid 200–400 hz så att du får en ren bas.

      Lägg på ett par decibel vid 50–60 hertz och holka ur  vid 200–400 hz så att du får en ren bas. I exemplet har vi använt Waves SSL E-Channel.
      17. Skär i basen på överhängsmickar och cymbaler
      Skär överhängsmickar och cymbaler så högt upp i basen som du känner att du kan utan att förlora kropp i dem. De har annars en förmåga att störa i låga frekvenser.

      Skär högt upp i basen.
      18. Behåll botten på kicken
      Använd en långsam attack och en kort release för att få behålla så mycket botten som möjligt. Jag använder kompressorn mer för att kontrollera nivån och inte för att komprimera så mycket. Den komprimering som hörs får i stället komma från parallellkompressorerna.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
    • By Ollie Olson
      19. Så komprimerar du virveln
      Till virvel kan du kan du också använda en långsam attack och kort release. Detta för att få så mycket smäll som möjligt. En ratio på 6:1 brukar funka utmärkt. Du vill ju att den ska slå dig på näsan.
      20. Få virveln att hoppa ut ur högtalaren
      Det gäller att få en så smällig virvel som möjligt, och om du har följt tips 19 så behöver du nog bara puffa lite lätt vid 2-3 kilohertz för att få den att hoppa ut ur högtalaren och ge dig en stadig 2/4-känsla.
      21. Komprimera slagverk tillsammans
      Samla alla slagverk på en och samma buss och komprimera dem som ett paket. Då får du hela rytmen att hänga ihop och slagverken att påverka varandra. Du kan ju fortfarande eq:a varje instrument individuellt.
      Alla slagverk på en och samma buss, komprimerade som ett paket.
      22. Använd dubbla basar
      Inom elektronisk musik, och då menar jag allt från eurotrash till hiphop, så är det inte ovanligt att man använder två olika basar. Ofta väljer man två ganska feta ljud. Testa då dels vilket av dem som har den renaste subbasen och dels vilken som låter renast med kicken i de nedre frekvenserna. Välj den basen som ”bas” och låt den andra stå för karaktären. Du kan vara ganska snål med bas i den senare basen eftersom man kommer att uppfatta det som att den också är mullig och rund vilket beror på att de ”lånar” frekvenser av varandra.
      23. Detaljerna är viktiga
      Nu har vi listat en massa tips för trummor, beat och bas. Ta en koll på hur denna sektion låter tillsammans. Saknas några frekvenser? Känns det tunt? Fattas svänget? Gå in och prova dig fram genom att höja och sänka olika slagverk lite grann. Försök hitta hur de små detaljerna ska passa in i pusslet. Kanske ska du testa att delay:a eller minusdelay:a ett eller ett par av instrumenten en eller ett par snäpp. Oftast blir känslan inte otajt utan man upplever snarare det hela som levande. Gör åkningar så att man kommer ifrån det statiska. Om det är livespelade trummor så kan det vara bra att trigga virvel och kick med något stabilt samplingsljud under originalljudet för att få en jämn och återkommande diskant upplevelse i virveln eller botten i kicken.
      24. Prylar kan inte göra underverk
      Väldigt ofta finns det en övertro på att ”rätt” prylar eller pluggar kommer att göra underverk. Tänk då på att om det är en dålig låt som är dåligt inspelad med en dålig artist så finns det inte en pryl eller plugg i världen som kan rädda det. Lär dig mixa utifrån alla utgångslägen. Så länge du hittar en idé som gör att låten kommer fram, sången kommer fram och framför allt som gör att man vill lyssna på den igen. Ja, då har du gjort jobbet.
      Prylar eller pluggar kan inte göra underverk.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
    • By Ollie Olson
      9. Håll koll på basregistret
      Tänk på att du kan styra basens lägre register med en kompressor. Ju snabbare attacktid och ju längre releasetid du har, desto mer trycker du ner basfrekvenserna. Om du gör tvärtom så kommer subfrekvenserna fram.
      10. Komprimera kicken rätt
      Var noga med kompressionen så att inte bastrumman blir för "ploppig". Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram (bild 1).

      Bild 1: Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram. I exemplet används Logic Compressor.
      11. Placera trummorna i rummet
      Pröva olika rum och reverb på trummornas alla instrument och skapa en helhet där trummorna spelar i samma rum. Prova också att panorera pukor och cymbaler extremt mycket – höger, vänster eller väldigt nära varandra – för att se hur mycket plats trummorna ska få ta i ljudbilden. Det påverkar hur brett du kan panorera övriga instrument och fortfarande hålla ihop ljudbilden.
      12. Håll koll på basen i pukorna
      Var väldigt noga med balansen i basfrekvenserna på pukor så att de inte krockar med basen och bastrumman.
      13. Hitta smällen i virveln
      Experimentera med olika attacktider på kompressorn så att du får maximal smäll utan att kväva ljudet. Ju längre attacktid desto mer attack i virveln. (Se nedan två exempel).
      Exempel 1 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor. Nedan finns ytterligare ett exempel. Men testa dig fram!
       
      Exempel 2 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor.
      14. Flytta in virveln i ljudbilden
      Testa att skicka virveln till ett kort trärum från någon av dina reverbpluggar för att få bredd och för att flytta in virveln i ljudbilden. Effekten ska nästan inte märkas av.
      Exempel på ett kort trärum. I det här fallet "Small Wet Room" med 138 millisekunders avklingningstid (eng. decay time) från Logic:s Space Designer.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      "49 bästa mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel i Studio 10-2011.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.