Jump to content
Annons

Spela in instrument i vilken ordning vid "sound on sound" inspelning


Casperfren

Recommended Posts

Hej, Jag ska spela in ett band och tänkte köra på Sos. Jag kommer ha ett backingtrack att spela in varje instrument till, Så när trummorna spelar in mutar jag scratch-inspelningen av det instrumentet.

Detta gör att jag kan spela in i vilken ordning som helst. Och min fundering är om jag ska spela in det viktigaste först, tex gitarrmelodi i detta fallet, så att jag får det som jag vill, och sedan töckna in mindre viktigare instrument bakom genom att spela in det efter och då medvetet göra så att det inte krockar med huvudmelodin för mycket soundmässigt.

Eller att jag spelar in det mindre viktiga först, och då har en mycket klarare ljudbild och då kan göra ett mer nyktert avgörande av var melodin låter bäst i sammanhanget.

Jag tror faktiskt jag väljer alternativ 1 blandat liite med alternativ 2

Då blir det 1 bas, vill få det ur vägen och för att ha lite mer rensad ljudbild där nere. 2 lead gitarr 3 rytm gitarr 4 trummor 5 sång

Vad säger ni? Vad är eran approach?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Approach: Serve the song, dvs spela in melodin först om den är klar (på sång är det ofta svårare då man behöver något först för att sjunga rätt toner). Sedan gitarr, men det beror nog på vilket instrument man skriver på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med kompet m.a.o Bas & Trummor först.

När dessa sitter som en smäck och svänger är det lättare att sätta melodierna istället för att försöka groova mot ett klick spår.

Ah, men jag har en livetagning som det ska spelas mot, med alla spår för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...