Jump to content
Annons

' Muddiness ' ?


Sinus

Recommended Posts

Hej,

Jag har problem med att höra feedback på delay eller reverb i en mix, är detta på grund av muddiness eller om de nu kallas så?

Ähur kan jag träna upp att veta var varje instrument ska placeras i mixen och hur jag ska eq:a enskilda instrument (bortse från kreativt modifiera ljud med eq) utan de mer trkniska, klarhet osv.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din fråga verkar lite stor, jag tolkar det som du frågar efter effekter- "placering i djup", panorering, eq, dvs mer eller mindre allt. Ta en sak i taget istället, och beta av dom en efter en..

Börja t ex att titta på EQ som kanske är det viktigaste.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Börja t ex att titta på EQ som kanske är det viktigaste.

Nej det viktigaste är vilka ljud man väljer och att de ska passa ihop. Innan man ens EQ:ar i en mix bör man se om man kan lösa det med panorering först. Highpass däremot är en nästan alltid en självklarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ähur kan jag träna upp att veta var varje instrument ska placeras i mixen och hur jag ska eq:a enskilda instrument (bortse från kreativt modifiera ljud med eq) utan de mer trkniska, klarhet osv.

Det går inte att svara enkelt på det. Allt beror på vad man är ute efter, vilken genre det handlar etc etc. När det handlar om panorering finns det inget självklart till 100%. Visst sång, bas bastrumma, virvel brukar ligga center. Men inte en självklarhet jämt eller hela tiden i en låt. Dra in någon favoritlåt och försök klura ut ungefär hur de har gjort. Inget är hugget i sten t ex med EQ men guide för hur man kan göra finns t ex den här: http://synesthesiac.wordpress.com/2008/11/09/the-ultimate-equalizer-eq-guide/

Link to comment
Dela på andra sajter

Muddy-ness - eller hur man nu ska stava det - tycker jag är lite annorlunda än själva maskerings- summeringseffekten. Tycker det finns en viktig definition mellan dom.

Hörseln har ju en egenskap som gör att vi har svårt att höra ett svagare ljud bakom ett starkare ljud. Vi hör istället mest (eller bara) det starka ljudet. Kallas överlag för maskeringseffekt.

Och när man pusslar ihop många instrument och ljud till en mixning så är det ju detta som uppstår: saker överlappar varandra - helt eller delvis. Alla kan inte låta lika starkt, för alla låter olika starkt i olika register osv osv. Det är istället en estetisk/konstnärlig balansgång.

Muddy, grumligt typ, säger man oftare när ljudet är mörkt, oklart, suddigt som om du tittar genom en vinflaska, och saknar fina detaljer och tydliga strukturer. I pop och dansbandsmusik används ofta basen och bastrumman ihop. Bastrumman liksom "sparkar iväg" bastonen. Tar man bort bastrumman, eller sänker den, så blir det mindre tydlig struktur, och då kan det upplevas 'mer grumligt i botten'. Det är inte maskeringseffekten - även om det inte är långt ifrån.

En stor orkester på 80 man, kan låta helt fantastiskt inspelningsmässigt. Men 1-2 klarinetter som ska konkurrera med 12 mässingblåsare, då försvinner mycket av klarinetterna, men det låter inte grumligt för det liksom.

Reverb, delay osv i den här kontexten .. jag brukar tänka att dom ska inte "höras", utan mer "kännas". Kan ligga ganska lågt i mixen, men ändå märkas tydligt om man mutar dom. Ställer man mängden reverb rätt för hela mixen, och sen trycker på solo på ett instrument, då kan det i vissa fall låta som det är åt h-e för mycket reverb. Händer en del.

Att mixa överlag, är lite som att lösa en Rubiks kub. Allt man gör påverkar något annat i en annan riktning. Det är en svår balansgång som tar tid att få bra fingerkänsla för; år ibland. Tålamod. Keep at it. Det kommer.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför det?

pja

en anledning kan ju vara att placering höger-vänster kan lösa problemet man ev upplever

vill man backa ännu ett steg ska man ju förstås arra låten vettigt innan man spelar in och börjar pilla med alla möjligheterna där

många såna här frågor grundar sig i viljan att lösa problem - bästa sättet att hantera problem är att undvika dom

men det är lite baksidan med dagens alla möjligheter - man börjar ofta i helt fel ände bara för att man kan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...