Jump to content
Annons

lite frågor ang Garageband


Sebb91

Recommended Posts

Hejsan!

Har precis kommit igång med Garageband, kopplat in mitt ljudkort till datorn också... Nu har jag lite basic frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på ;

* Vilket låter mest "studio" baserat, micka upp gitarren ELLER köra direkt in å välja förstärkare på GB?

* Vad är era tips för att det skall låta så bra som möjligt? med effekter m.m

* Får man så "verkligt" ljud som helst om man kör MIDI via digitala trummor in i datorn? låter det snyggt om man väljer ljud i GB å spelar på sina digitala trummor

* Kan man ladda ner gitarr förstärkare till Garageband??

Har precis börjat få tillgång till Garageband å vill ha tips om det verkligen är ett bra program att köra med.. Har hållit på med musik/inspelning i över 7 år å vill ha lite mer "avancerat" prog. som man kan få så likt "stuido" kvalité som möjligt, efter att ha hört/sett klipp på t.ex youtube på andra som får det låta riktigt bra...

mvh ; sebb

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Micka upp gitarren! I alla fall om det är en acke (Det är ju en smaksak också, men vill man ha ett ljud som går åt det hållet en acke låter IRL så måste man micka upp den).

2. Så bred fråga att det är svårt att svara på. Kolla tutorials hur man använder EQ, kompressor, delays och reverb (några av de mest vanliga) och LYSSNA på musik föra att höra hur det applicerats.

3. Vet inte..borde gå...men någon annan får svara på det.

Hoppas det hjälpte lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket beror på vad du har för mick/mickar, gitarrförstärkare, ljudkort/preamp och gitarr skulle jag säga. Har du bra grejer eller grejer som du är nöjd med så micka upp, annars skaffa en bra gitarrförstärkarsimulator som t.ex. Amplitube eller Guitar Rig. De går att köra i Garageband och är väldigt flexibla eftersom det finns många olika stärkare och effekter simulerade.

Sen måste du, som ovanstående inlägg påpekar, lära dig grunderna om framför allt EQ och kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ville inte skapa en helt ny tråd för en kanske enkel fråga. Men är det någon som har en aning om hur många spår man kan spela in samtidigt i nya Garageband. I det gamla garageband var det ju 8 samtidiga spår men är det samma i det nya? Någon som vet? Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...