Jump to content
Annons

Hur skulle ni spela in detta?


Ziggy

Recommended Posts

Har gjort ett arr på en norsk visa jag ska spela in "live" om några veckor. Jag själv på dragspel, en på nyckelharpa, en tvärflöjtare och en akustisk gitarr. Förhoppningsvis även en basist så jag själv slipper lägga på basen efteråt.

Lokalen är ett stort rum, kanske 20x15, högt i tak minst 5m, många akustikdämpare i taket.

Jag tänker mig att vi kunde sitta i en liten cirkel mitt i rummet, alla uppmickade enskilt, och en rundupptagande mick i mitten.

Jag har 5 kondingar - 2st ADK-A6, en NT2-A och två CM3. CM3orna köpte jag idag.

Har även en beta58 och en sm57.

Vill gärna ha synpunkter på vilka mickar ni skulle satt på de olika instrumenten. Har jag användning för mina dynamiska? Jag kommer ta en ADK på dragspelet, det är inte förhandlingsbart såvida jag inte upptäcker att CM3an slår den. Det är väl inte så värst mycket akustik i rummet så det kanske är onödigt att köra NT2an i mitten i rundupptagande (enda micken jag har som har runduppt)? Eller kan det vara vettigt ändå för att blanda in den i mixen sen?

Att spela in samtidigt är ett måste för det ska även filmas. Några andra idéer om hur jag ska gå till väga?

Låten har två verser och jag tänkte alla kunde spela leadmelodin varsin gång. De som inte spelar lead ligger på stämmor och lite annat hittepå jag kommit på i bakgrunden. Gitarren kommer också köra lead en gån, men förutom det endast kompa hade jag tänkte mig, inget plockande eller nåt. Blir stålsträngad eller nylonare bäst föresten?

För övrigt har jag endast spelat in mig själv förut, 15 låtar, med blandat resultat från ren dynga till riktigt skapligt. Mest enbart dragspel men även lagt på elbas och gitarr på några låtar. Han som spelar tvärflöjt är ortens musikskolechef. Att spela in detta är mitt eget initiativ, men lyckas jag göra ett bra jobb med detta kommer jag nog få chansen att spela in lite annat på musikskolan, finns förutom alla elever på dagtid flertalet band som repar där (blås, orkester och kör).

Just det, har även ett sånt där reflexion filter, ska jag använda det på nån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cm 3 sång .Stråk .Blås.direckt, Riktade ej Rund tagande.För Rums klang skulle jag ta nt2a ..Se till att få i hopp alla .Mitten betyder inte bäst i Rummet .Förskjut det lite Höger,Vänster om det är av långt..Happy Days ..Kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga hur många är ni

Se till att få i hopp alla

Vi är fyra, vi blir fem om jag hittar en basist, men basisten körs line.

Dragspel, tvärflöjt, nyckelharpa och ak gitarr. Och eventuellt bas, då.

Rummet har ett kort reverb, inget jag vill använda. Därför jag tänkte på att en rumsmick kanske är onödig, om den inte kan ställas i mitten och ändå bli fin att mixa in sen, inte för rumsklan, utan för helheten av instrumenten.

Ska vi trycka ihop oss så mycket det går alltså?

Jag glömde en sak. Läckage förstår jag kommer finnas med stora kondingar, men är det risk för fasfel när man spelar in på detta viset, eller uppkommer det endast när man mickar upp samma instrument med mer än 1 mick?

Jag frågar, för i dagsläget kan jag inte mixa i datorn, utan får göra det i portan, och i den har jag ingen aning om det går att fasvända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överväg att göra en stereoinspelning med huvudpar samt stödmickar! T.ex CM3 i en X/Y eller ORTF och sedan en konding var per instrument (ev sm57/beta 58 på något). Vid mix utgår du från huvudparet och petar upp närmickarna vid behov, glöm inte att förskjuta närmickarna 3ms per meter de är ifrån huvudparet!

Detta förutsätter dock att rummet låter okej och inte har superful klang.

Redigerat av Knicken
Link to comment
Dela på andra sajter

testa att sätta er i en större ring - eller varsitt hörn då ni bara är fyra med varsin mick riktade mot var å en av er och ut från ringen

micka ganska nära typ en halvmeter

lokalen bör inte bli några problem efter din beskrivning då utan kan tvärtom ge lite liv utan att märkas så mycket

testa vilken mick som funkar bäst på vart å ett av instrimenten - skulle tro att dom dynamiska går bort

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kanske en 8 kopplad i mitten att smeka på med lite försiktigt om du har en konding över som kan det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag gör mycket liknande inspelningar nu. Inte så mycket folkmusik mest jazz men ändå.

Jag skulle köra cm3 i ortf. Placera er i en halvcirkel eller hur du vill ha det i stereobilden. Men se till att fånga stereobilden och djupet du eftersträvar i dom 2 mickarna. Sen spottar efter behag, men det är i rumsmickarna du ska ha "mixen" så att säga. Spottarna är bara för definition vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...