Jump to content
Annons

vad är dither, varför använda det?


rockstone

Recommended Posts

Annons

Dither är en matematisk algoritm man använder i slutproduktion för att göra ljudet snällare mot öronen. Digitalt ljud kan skapa artefakter som låter vasst, men också skapar lyssningströtthet och en känsla av "metalliskt ljud". Även om du inte uppfattar "vassheten", märker du av det genom att bli lyssningstrött väldigt snabbt - även vid låga volymer.

Notera att dither ska läggas på SIST. Oftast görs detta av mastringsingenjör varför man som producent/mixare ska se till att stänga av all dither vid nermixning. Jag har det alltid avstängt.

Ska du mastra själv (vilket är extremt svårt), eller om du aspirerar på att fullända mastring ;-) , ska du lägga på dither - som sagt sist i kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä......

Vi använder oss av dithering för att redusera kvantiseringsfel när vi konverterar från höga till låga bitdjup.

Syftet är inte att få ljudet att låta mindre "metalliskt", även om den direkt hörbara effekten är av sådant slag.

Annars kan ju folk få för sig att dithering kan användas för att få digitalt ljud att låta mer analogt.

Så är inte fallet!

Länken åvan beskriver bra hur och varför det används.

/Mojje

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

så dither måste altså användas enbart när man ändra bit från tex 32 till 16 då? så länge man gör audiomixdown och inte rör bitarna så behöver man inte bry sig? Och finns det nån lämplig dither plugg i cubase 5 som ja kan använda när jag gör om låtarna från 32 till 16 bit?

Och man skall altså lägga den på absolut sista platsen i kedjan på masterbussen då eller?

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

så dither måste altså användas enbart när man ändra bit från tex 32 till 16 då? så länge man gör audiomixdown och inte rör bitarna så behöver man inte bry sig? Och finns det nån lämplig dither plugg i cubase 5 som ja kan använda när jag gör om låtarna från 32 till 16 bit?

Och man skall altså lägga den på absolut sista platsen i kedjan på masterbussen då eller?

Har fått för mig att du har Waves, du råkar inte ha L1, L2 eller L3? I dem finns det dithers.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det har jag, nu har jag viserligen voxengo span och cubase eq efter den, bara för att kolla volymen och göra en sista finjustering i eqn på masterkanalen, så då kommer ju dither inte riktigt på sista plats i kedjan, men det kanske inte gör nåt när det handlar om volymmätning och eq?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hadde vart det bästa! vad händer om man skulle råka använda två ditherpluggar utan att man vet om det?kanske ingen större risk, men med alla pluggar som finns så...............det finns säkert inbakat i tex izotop och sånna mastringsprogram

Link to comment
Dela på andra sajter

men va fan

om man nu säger att den ska ligga sist - vad är då detta för fråga?

hahaha e du upprörd? Frågan är säkert självklar för en demonproducent men inte för mej,och eftersom jag använder L2 och den inte ligger riktigt sist så...................men jag fattar nu att det var inget bra alternativ!
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om de ligger insert 1-6? Dvs prefader?

pröva C7 manual s 233:

Applying dithering

1.Open the Channel Settings window for the output channel by clicking its Edit button in the MixConsole.

2.Open the effect selector for slot 7 or 8.

The two last Insert effect slots (for all channels) are post-fader, which is crucial for a dithering plug-in. The reason is that any master gain change applied after dithering would bring the signal back to the internal 32 bit float domain, rendering the dithering settings useless.

Link to comment
Dela på andra sajter

pröva C7 manual s 233:

Applying dithering

1.Open the Channel Settings window for the output channel by clicking its Edit button in the MixConsole.

2.Open the effect selector for slot 7 or 8.

The two last Insert effect slots (for all channels) are post-fader, which is crucial for a dithering plug-in. The reason is that any master gain change applied after dithering would bring the signal back to the internal 32 bit float domain, rendering the dithering settings useless.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

var det inte du i nån annan tråd som uppmanade att man skulle lyssna och testa själv så som man tyckte lät bäst?

Är det inte du som ska spela allan i varje tråd?

Knappast samma topic vi snackar om nu och det vet du själv. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte du som ska spela allan i varje tråd?

Knappast samma topic vi snackar om nu och det vet du själv. 😏

spelar det roll vilken topic det gäller?

eller menar du att det inte går att använda olika ljudprocesser i annan ordning än den du använder?

vem är då allan?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag gjorde en skiva var jag slängde på dither då tyckte jag konverteringen från 24 bit till 16 blev bättre. Dither är väl samma som "kantutgämning" på bilder??? 🙂

http://sv.m.wikipedi...i/Kantutjämning

Nja. Man samplar ner bilder också. Och det är ett hyfsat bra exempel hur det fungerar även för ljud. Denna är ganska bra: http://www.tannerhel...ms-source-code/

Original:

Portal_Companion_Cube.jpg

Utan dihtering: (Brusfri och fin, eller?)

Portal_Companion_Cube_websafe.png

Samma upplösning men dithrad: (Brus är inget bra eller?)

Portal_Companion_Cube_websafe_dithered.png

Jag snubblade på en riktigt bra ljud demo för bra länge sedan, Men jag har tappat bort den. Men var lika övertygande som bild exemplet.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...