Jump to content
Annons

Min hjärna är död - Behöver feedback på mix/master!


Gerterface

Recommended Posts

Suttit med en låt ett bra tag nu, vars arrangemang är ganska speciellt (lite utav ett experiment hehe), vilket har gjort den svår att mixa samt mastra. Är rätt så nöjd med stereoimagen själv, men resten känns osäkert.

Den stora frågan jag personligen har tampats med är ifall det är lagom mycket bas? Mixar i ett par hörlurar (AKG K-701) vilket sjävklart gör basmixningen svår. Har kontrollyssnat på olika system och hoppas på att ha fått basen i rätt mängd nu. Vill ha fylliga och "goa" trummor, men vill inte att basen skall ta över helt.

Skulle uppskatta ifall ni kunde låna mig er öron under 3 minuter. Som sagt, är basen lagom? Om ni hittar några stora problem med mixen som jag har missat får ni självklart gärna nämna även det.

Låten:

PS. Jag är medveten om att det är en hel del reverb på låten, men det är mening eftersom den är skriven för en youtube-film. 🙂 Ifall ni tycker reverbet förstör låten totalt så säg till, men det har en mening i alla fall!

Tack i förhand, uppskattar det väldigt mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

släng dina AKG K-701.. Du mixar för en youtube vid.. Har du kollat hur soundet blir när du lastar upp till youtube. mycket reverb och bas kan vara ok.. men passar det filmen? Händer det något annat eller är alla tysta och bara musik? Hur låter det på youtube utan filmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

släng dina AKG K-701.. Du mixar för en youtube vid.. Har du kollat hur soundet blir när du lastar upp till youtube. mycket reverb och bas kan vara ok.. men passar det filmen? Händer det något annat eller är alla tysta och bara musik? Hur låter det på youtube utan filmen?

Vad är skillnaden mellan Youtube och vanligt?

Redigerat av Abyssal
Link to comment
Dela på andra sajter

släng dina AKG K-701.. Du mixar för en youtube vid.. Har du kollat hur soundet blir när du lastar upp till youtube. mycket reverb och bas kan vara ok.. men passar det filmen? Händer det något annat eller är alla tysta och bara musik? Hur låter det på youtube utan filmen?

Tack för ditt svar.

Varför skall jag slänga mina AKG K-701 bara för att jag mixar för Youtube bruk? Vad är skillnaden när det uppladdas till Youtube? Förstår ju att det möjligtvis komprimeras och ändras filmässigt och självklart är det en check man måste göra innan man är färdig, men skillnaden är väl inte så jättestor, eller?

"Jag är medveten om att det är en hel del reverb på låten, men det är mening eftersom den är skriven för en youtube-film".

Vad jag menar är att det passar till filmen. Det är vad kunden är ute efter. Det är en video som är redigerad efter min låt (skickade en sketch på låten till dom innan mixning). Var kanske lite otydlig i min första post, ursäkta. 🙂

 

Kunden är nöjd med låten, men det är även en kund utan några musikaliska kunskaper. Det jag är ute efter att veta nu är ifall låten är jämn, ifall det fungerar på olika system. Jag har tidigare varit med om att mina låtar innehåller allt för mycket bas, vilket resulterar att det inte låter bra när jag lyssnar på andra system. Nu har jag testat ett flertal system här hemma, och tycker att jag har hittat en bra balans, men känner mig ändå osäker... Visserligen är den skriven för en Youtube film i första hand, men jag vill ju att den fungerar i andra sammanhang också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den låter bra 🙂

Kunden är nöjd med låten, men det är även en kund utan några musikaliska kunskaper.

Det är den bästa och viktigaste feedbacken..

Det är kunden utan kunskaper som köper och lyssnar på din musik.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att du tycker det låter bra Rdsnor!

Då är jag kanske inte helt ute och cyklar. Uppskattar ifall några fler skulle ge deras tycke, även om ni tycker mix och master redan fungerar vore det mycket bra om jag fick veta det! Tack. 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade hemma i mitt riktiga system nu, och i mina öron låter det som lite för mycket bas. Men jag är ingen expert på detta, så kan mycket möjligen ha fel. Men där har du vad mina öron rent spontant säger. 😉 Det är inget stort problem, bara möjligtvis lite. Möjligtvis att andra kommer säga annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat igenom låten ett par gånger, och finner inga större problem med balans av bas. 🙂 (lyssnat i ett par Adam A8X ) och ett par lurar, audio-technica ATH-M50 )

Dessutom finner jag heller inga problem med ditt Reverb. låter helt OK-Mix.

Men..... här kommer lite personlig feedback på 2 saker som jag kanske skulle gjort annorlunda.

1, I början av låten (mellan 0,00 och 0,17) så upplever jag att percussions är aningen för nära "lyssningen"

placera dem längre bak i rummet, för att få så kallad mera distans till intro, tills revers-cymbal framträder. 🙂

2, Sedan så tror jag att hade ersatt den första female voice "of passion choir" 0,29 till 0,32 med en Sinedrop...

alltså en sub-bas som med hjälp av modulation glider från t,ex C1 till C2.

Men det är bara vad jag tycker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, uppskattas mycket!

Håller med dig Kr-illo angående trummorna i början. Har lagt på lite extra stereodelay på dessa samt dragit lite i fadern. Det skall vara bättre nu! Tack för den feedbacken, för jag hade helt missat det. 🙂

Vågar jag trycka till lite lite till med basen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har remastrat låten nu (höjt basen en aning samt pillat lite med limitern eftersom den jobbade ganska flitigt). Är basen fortfarande i en rimlig nivå eller har jag tryck på för mycket? Har oerhört svårt att känna mig säker just med denna låten.

Länk:

Skulle uppskatta om någon kunde lyssna och säga ifall de tycker basnivån låter bra. Tack i förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

En klar förbättring med mera bas !, och man hör trummorna 0,50 in i låten mycket tydligare. (mera liv) 🙂 gött drag.

Vad har du för monitorer, att lyssna i hemma ? eller mixar du enbart i AKG K-701 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En klar förbättring med mera bas !, och man hör trummorna 0,50 in i låten mycket tydligare. (mera liv) 🙂 gött drag.

Vad har du för monitorer, att lyssna i hemma ? eller mixar du enbart i AKG K-701 ?

Vad glad jag blir att det var en förbättring! Tack för feedbacken. 🙂

Just under mixning använder jag i stort sett enbart AKG K-701, men har en del "vanliga" system som jag kontroll lyssnar på (bilen, vardagsrummet och liknande). Mitt rum är inte akustik behandlat, vilket är anledningen att jag använder hörlurar.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad glad jag blir att det var en förbättring! Tack för feedbacken. 🙂

Just under mixning använder jag i stort sett enbart AKG K-701, men har en del "vanliga" system som jag kontroll lyssnar på (bilen, vardagsrummet och liknande). Mitt rum är inte akustik behandlat, vilket är anledningen att jag använder hörlurar.

Men...har du inga monitorer?

(inget illa menat....är bara nyfiken) 🙂

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...