Jump to content
Annons

Klurigt problem med wave fil som tappar tempo vid import


Hellecaster

Recommended Posts

Jag har ett sånt där problem som jag avskyr för jag har inte en aning om hur jag ska lösa det.

När jag laddar ner vissa wave filer till Cubase 5 på min PC så tappar de ibland tempo och därigenom får helt fel tonart.

Filerna är i 16 bit men det drabbar bara vissa filer medan andra funkar utmärkt. Det är skitskumt.

Finns det någon som har en clue vad detta kan vara som spökar?

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du importerar ljudfiler får du upp en ruta som heter "Import Options: "Filnamnet". Där står det "Convert to Project:" och en del alternativ under. Prova att kryssa i Sample Rate (XX.XXX to XX.XXX kHz).

Terror: Spelar Bitrate någon roll när det gäller tempo? Det är ju klart att det är lika bra att ha samma bit rate med, men just för tempo spelar det ingen roll, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om Terror att det verkar som filerna kan ha olika upplösning. Men glöm inte att också kolla filernas upplösning 'utanför' cubase. För inne i cubase så har filerna automatiskt samplats om till samma upplösning redan (cubase projekt-inställningars upplösning).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har helt rätt grabbar, det var jag som glömt att ställa in upplösningen i programmet som jag hämtade med. De filerna som ändå funkade var sådana som jag hade konverterat från mp3 till wave i Cubase och därigenom hade fått rätt upplösning. Men de som jag hämtade som wave i externprogrammet kom i konflikt med Cubaseprojektets inställningar.

TACK för hjälpen allihop!!

/Magnus Olsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har helt rätt grabbar, det var jag som glömt att ställa in upplösningen i programmet som jag hämtade med. De filerna som ändå funkade var sådana som jag hade konverterat från mp3 till wave i Cubase och därigenom hade fått rätt upplösning. Men de som jag hämtade som wave i externprogrammet kom i konflikt med Cubaseprojektets inställningar.

TACK för hjälpen allihop!!

/Magnus Olsson

there you go

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...