Jump to content
Annons

Tele till tele eller xlr till tele?


Von Tratt

Recommended Posts

Jag hade tänkt att använda två passiva högtalare som scenmonitorer. Och för tillfället har jag två tele till tele-kablar från mixer till slutsteget.

Nu är då min fråga om det blir någon skillnad om jag skulle köra tele till xlr istället? Alltså tele från mixerbordet till xlr i slutsteget.

Blir det någon märkbar skillnad i ljudkvalitén att det är värt att investera i ett par nya kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är bättre att köra balanserat om det går, det är inte säkert att mixerbordet skickar balanserat, kolla i manualen. Men det brukar funka bra obalanserat också, men får du problem med brum och störningar är det bättre med balanserat.

Någon skillnad i ljudkvalitet borde det inte bli.

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

Tele kan också vara balanserat, så frågan är om det är TRS ("stereotele") och balanserad kabel eller om det är obalanserad kabel och TS ("monotele")...?

Förutom balanserat/obalanserat så är det ingen som helst ljudskillnad om du använder en annan kontakt. En fördel (och ibland nackdel...😉) med XLR, är att kontakterna har en låsning som gör att kontakten sitter fast ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...