Jump to content
Annons

Taiko-trummor tar över mixen


Gerterface

Recommended Posts

Hej!

Sitter och försöker mixa/ändra om i mitt arrangemang för en låt. Jag använder ett par taiko trummor som jag EQat till för att få ett riktigt "boom" sound. Redan i början av mitt arrangerade av denna sång så tryckte jag upp som rejält runt 100Hz. Nu har jag däremot fått ett problem med detta. Dom förstör min mix, men sänker jag ner dem så försvinner hela trycketi låten och allt låter platt och dött. Jag har provat att höja kontrabaserna istället, arranger om med andra trummor samt EQ bort för att skapa plats åt mina taikos för att låta dom gå igenom. Men det blir inte riktigt bra hur som helst..

Nu har jag tappat bort mig helt, allt låter som en enda stor gröt och mina öron vet knappast vad som är höger eller vänster längre. Jag skulle behöva lite rådgivning vart jag har strulat till det, för just nu låter det SKIT. Totalt KASST, och det gjorde det inte innan jag började pilla runt.

https://soundcloud.com/bobergmusic/taiko-skit

Edit: Märkte nu att reverben på de dåva taiko trummorna försvunnit.

Är det arrangemanget som bör ändras? Kan jag lösa problemet med mixning? Vart är MINA fel (är rätt säker på att det är ett flertal vid det här laget haha)?

All rådgivning skulle uppskattas så att jag kan komma tillbaks på banan med denna låten! Tack!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Drar man på för mycket vid 100hz så blir det för mycket bas och bas suger upp utrymme. Använd en multibandare istället. Bypassa de övriga banden. Maxxbass är en bra plugg eller någon liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tappat bort mig helt, allt låter som en enda stor gröt och mina öron vet knappast vad som är höger eller vänster längre.

Du kanske ska ta ett annant projekt och komma tillbaka om en vecka och lyssna med fräscha öron,

kort och gott ta en paus?

Du får också välja vad som ska ligga i basregistret noga, allt kan inte ligga där samtidigt, jobba med eq

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Die Hard - skall testa MaxxBass ovh se vad jag kan få för resultat.

Du kanske ska ta ett annant projekt och komma tillbaka om en vecka och lyssna med fräscha öron,

kort och gott ta en paus?

Du får också välja vad som ska ligga i basregistret noga, allt kan inte ligga där samtidigt, jobba med eq

Absolut, har tagit mig en liten paus nu och hör nu tydligare vart mina fel ligger. Problemet är att låten skall användas i en YouTube film, och visserligen har jag fortfarande gott om tid på mig men vill inte sitta med panik i sista stund. Skall ta mig en promenad och sen blir det in och kämpa igen! 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...