Jump to content
Annons

Varför låter Reason "platt" jämfört med t.ex Logic?


Kilomi

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Jag borde kanske inte skrivit ett dugg här. Verkade lika giftigt att nämna som en Mac VS Pc-tråd.. Jaja, jag inbillar mig då. Förlåt om jag trampade Reason-fanboys på tårna, det var inte meningen. (What the hell just happened here? 😮 )

Well inget konstigt om man tycker det blir platt så tycker man väl det. Mig spelar det ingen roll om jag använder Tracktion, Logic, Pro Tools eller Reason, alla funkar lika bra ljudmässigt. Gillar dock Reason mest eftersom man kan göra så galna grejer i Reason och det är så enkelt att göra komplicerade saker.

Har du några ljudexempel så man kanske kan hjälpa dig lite om det kärvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan förstå lite av hur du menar till viss del..

Jag tror jag köpte Reason 1 och har hängt med alla uppdateringar sen dess ( Har dock inte köpt 7:an än..)

Jag tycker att Reason innan det fick Audio och Rack exentions har haft samma "färg" oavsett vad man försökt göra, oavsett om man stoppat i egna samplingar.. jag vet att jag ogillade att det var för lite olika typer av EQ och kompressorer och har alltid känt en begränsning i detta så fort man velat komprimera något eller EQ'a hmm.. "motvilja" är nog ett bättre ord..

Däremot tror jag det snarare hänger på mig som användare att jag inte försöker utnyttja programmet fullt ut och lärt mig "skräpa ned i miljön" för att det ska låta annorlunda. Tittar man på de artister som gjort exempelvis Demolåtar i Reason sen den fick audio blev det ju en enorm skillnad.. helt plötsligt fanns det ett element som inte påverkades av hur utvecklarna kodat all inbördes algoritmer och pluggar.

Nu med tillkomsten av Rack extensions är ju Reason på samma våglängd som vilket annat sequencerprogram som helst när utomstående kodat innehållet i pluggarna.. visserligen efter en "container modell" hur koden måste se ut, men med en annan färg jämfört med hur det skulle låtit om en inhouse programmerare gjort det.

Pre- Reason utan Audio kunde jag till viss del känt igen påståendet - Post-Reason med Audio och RE kan jag i princip inte hålla med alls.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har råd att köpa dig frihet med massa pluggar Lundin. 🙂

En annan som inte har så mycket stålers får uttnyttja plattformen max vettu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde kanske inte skrivit ett dugg här. Verkade lika giftigt att nämna som en Mac VS Pc-tråd.. Jaja, jag inbillar mig då. Förlåt om jag trampade Reason-fanboys på tårna, det var inte meningen. (What the hell just happened here? 😮 )

Du är säkert inte den första som frågar . På ett år brukar det vara ca 748926st , som kanske frågar samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...