Jump to content
Annons

Sur gura vid inspelning


Oskar_E

Recommended Posts

Jo, är just nu uppe i en inspelning med bandet här hemma och har stött på ett återkommande problem. Gitarerna är sura (ostämda). Vi är inte amatörer, har lirat länge och jag har en liten erfarenhet av att spela in gitarrer. Har aldrig stött på samma problem tidigare.

Vi stämmer gitarerna mot en stämapparat som vi vet fungerar och är bra, gitarerna är intonerade men ändå så får vi inte en "ren" ljudbild. Vad kan detta bero på?

Jag undrar ibland om det är för att vi är för petiga och hör sånt som ingen annan skulle höra. Det skulle ju kunna bero på ljudet kanske, dvs att ljudbilden inte är "ren" (frekvenser som krockar m.m.) och inte att tonerna i sig är ostämda.

Hur som helst låter det som sagt lite surt och vi står maktlösa inför problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan bli tokig om man rör för mycket i det där. Hursomhelst, hur bra är stämapparaten? Många studios skulle nog aldrig acceptera en aldrig så bra Boss golvtuner t ex... Där är det dom där rack-apparaterna som gäller, och som är i princip omöjliga att stämma efter, nålen/lysdioderna stannar aldrig i mitten.

Sen kan det vara så att det ändå är eran teknik det hänger på. Även om gitarrerna är riktigt intonerade (gjort med en väldigt exakt stämapparat?) och ni har nya strängar så går det aldrig att få en gitarr att stämma bra över hela halsen. Därför kan man ofta få ta toner i vissa ackord lösare (trycka lösera på strängarna/bandet) eller trycka hårdare, eller böja en aning. Det är givetvis väldigt små skillnader vi pratar om här, men det kan ändå höras väldigt tydligt! Flytande svaj kan ställa till det också, använder ni sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

och mitt tips är att bara låta en person stämma efter apparat och resten stämmer med örat, mot ett och samma instrument(det som är stämt mot apparat).

örat är mycket pålitligare än ögat, när det handlar om att stämma (iallafall gäller det för mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är mycket viktigt är att stämma alla instrumenten på samma sätt, Det är skillnad på om man stämmer precis när man plockar strängen eller en stund efteråt. Det spelar egentligen ingen roll vilket man gör bara man gör likadant på alla instrument.

Ett annat tips är att skruva ner diskanten med gitarrens ton-ratt för att underlätta för stämapparaten.

Och kolla alltid med örat efter du stämt med stämapparaten. Det lönar sig ofta.

Ska man spela mycket öppna ackord kan man behöva stämma gitarren efter det dessutom.

Och som rockford sa. Små misstag kan låta riktigt illa (eller bra). Det är ju lätt hänt att man bänder en sträng lite för mycket eller trycker ner den för hårt. Även om man är erfaren gitarrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får konvolverande hat uppstötningar när jag försöker stämma med stämmapparat. De duger till att hitta Ljusa e, sen så stämmer jag hellre efter örat. stämm till så ni hittar rätt tonhöjd på en sträng och stämm resten efter den så brukar de lösa sig. Iallafall för mig. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Jag håller med dig VacUm... 😄

Jag vill minnas att när jag var yngre så tyckte jag alltid att gitarren inte gick att stämma.. 😉 ja var till en massa olika gitarr reparatörer och ville få gitarren intonerad.

Men... Jag fick alltid samma svar... Den här gitarren stämmer bra.

Jag tror att man trycker för hårt när man tar ackorden eller så har man för stort avstånd emellan banden och strängarna. Slappna av så löser det sig nog... 😄

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

ohfasen! jag trodde det bara var att sätta alla stämskruvar raka!

close enough for rock´n´roll, liksom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tror jag har fått lite bra tips nu och jag tror nog att det kan ha med gitaristernas teknik att göra om jag ska vara ärlig. Är bara lite förgrymmad över att allt är så bra (ljudkvalitén, låtarna) förutom att det hela tiden låter lite falskt... men men, jag kan försöka slänga upp en länk...

tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, är just nu uppe i en inspelning med bandet här hemma och har stött på ett återkommande problem. Gitarerna är sura (ostämda). Vi är inte amatörer, har lirat länge och jag har en liten erfarenhet av att spela in gitarrer. Har aldrig stött på samma problem tidigare.

Vi stämmer gitarerna mot en stämapparat som vi vet fungerar och är bra, gitarerna är intonerade men ändå så får vi inte en "ren" ljudbild. Vad kan detta bero på?

Jag undrar ibland om det är för att vi är för petiga och hör sånt som ingen annan skulle höra. Det skulle ju kunna bero på ljudet kanske, dvs att ljudbilden inte är "ren" (frekvenser som krockar m.m.) och inte att tonerna i sig är ostämda.

Hur som helst låter det som sagt lite surt och vi står maktlösa inför problemet.

Istället för smålustiga kommentarer, håller jag helt med föregående talare om att "när gitarrister spelar" låter det bra.

1. Om man har för tunna strängar, och för tjocka och höga BANDSTAVAR tenderar vissa att trycka lika hårt som på en akustisk gitarr. Det låter för jävligt. Jag har numera lärt mig att aldrig intonera instrument ÅT ANDRA. Det så j-la individuellt så det är inte sant. Man skall helst lära sig detta själv efter ett tag. Alla människor trycker olika hårt. Och dessutom vid olika ackord! Och kom inte nu med "buzz feiten" intonation och andra manikyr-metoder som sägs vara lösningen på alla problem här i världen.

Tryck inte för hårt - tryck tillräckligt - men inte mer!

2. Se ocskå till att ni - om ni har SVAJ och STALL som är upphängt på fjädrar, att ni inte vilar med handen (plektrumhanden då) över svajet och trycket ner det. Många glömmer detta, och gör automatiskt så för att dämpa strängar som inte spelas speciellt vid distortion. Se/hör om det blir lika surt om ni låter handen fladdra fritt (?!?!) ovanför stallet och kroppen...

3. Annat som brukar vara ivägen är följande: Titta i en spegel medan ni spelar! På greppbrädans hand! Verkar ni omedvetet dra i stängarna sidledes ? - precis som om ni skulle böja (benda) en sträng? Vissa - eller rättare sagt många - drar omedvetet strängarna neråt bara för att "få grepp" om strängen. Lägg av med sådana olater.

Det andra med stämapparat och intonering verkar ni ha koll på redan så det måste vara ngt sånt. Jämför också med allt annat som är inspelat, om de håller 440 HZ eller ngt sånt. Dessutom, det här med att vara duktig gitarrist räcker inte.

En som jag sålde min vanliga strata till härförleden, spelade som en gud. Jag "hypade" min gitarr med att den höll stämningen trots att den hade vanligt stall och stämde inte ur sig. Döm om min förvåning, när han började spela på den började han stämma den - enbart när han tog ett ackord ! - och enbart vissa strängar ! ... den stämde ju inte alls sa han då!

Sedan tog jag över gitarren, stämde den rätt, och tog ett rakt E-dur ackord och började r**ka med svajen som en annan hormonstinn tonårsgrabb som första gången sett en p-rulle... och sedan tog jag ackordet igen - som stämde klockrent -och han blev röd i huvudet...och sa "...ehhh jaha...jasså.. på det viset "...

4. Jag försökte tala om för honom - och er också - att när man stämmer en gitarr med svaj så måste man gå tillbaks och börja stämma om första strängen igen, för allting hänger med och ändras när man stämmer upp andra strängar. Så stämmer den första ur sig igen p g a att man, så att säga, drar upp - eller ner - hela stallet igen. Värst är det med låsbara Floyd Rose stall. Bäst funkar huvudlösa gitarrer med Double Ball End strängar och det finurliga S-trem svajet. Man bara "låser" det så stämmer man, sedan när man släpper låset så ändrar man med MASTER TUNE ratten tills det är samma som i låst läge. Oslagbart!

5. Sedan kan ju eran gitarr vara den billigaste billigaste, och kass ifrån början. Dvs bandstavarna sågade lite "på en höft". Men detta är ovanligt.

/HeHåHeHå

Link to comment
Dela på andra sajter

Strängarna är det som brukar spöka väldigt ofta också. Så fort du märker att en sträng jävlas så är det bara att "slita" av alla strängar och på med ett nytt paket.

Vilken tjocklek spelar du med? Ett tips när det gäller rockgitarrer är att släng på så feta strängar som möjligt, typ 011 eller 012 set! (eller ännu fetare om du pallar...hä hä).

När jag spelar in en gitarrast så kan det gå 2 paket strängar per låt, det man inte tänker på att även fast strängarna inte låter ostämda efter ett tag så tappar dom sin "stuns" väldigt fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strängarna är det som brukar spöka väldigt ofta också. Så fort du märker att en sträng jävlas så är det bara att "slita" av alla strängar och på med ett nytt paket.

Vilken tjocklek spelar du med? Ett tips när det gäller rockgitarrer är att släng på så feta strängar som möjligt, typ 011 eller 012 set! (eller ännu fetare om du pallar...hä hä).

När jag spelar in en gitarrast så kan det gå 2 paket strängar per låt, det man inte tänker på att även fast strängarna inte låter ostämda efter ett tag så tappar dom sin "stuns" väldigt fort.

Det där är nog väldigt mycket en teknikfråga också.

Om du känner dig tvungen att byta varje låt så får du nog lugna ner

fingrarna lite. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer är alltid ostämda utom i en tonart möjligen. Tromboner är ett av de få instrument som inte stämmer i nån tonart men kan spela perfekt rent i alla.

Orsaken är bland annat att vår skala är en himla kompromiss. Tempererad stämning kallas det. Standardtipset är att hitta ett hyfsat välstämt piano. Spela grundton och kvint, till exempel C och G. Försök nu sjunga en dur-ters, så det blir ett dur-ackord. Sjung först, tryck ner tangenten sen. Rätt stort skillnad brukar det bli. (Pianots ters är högre än en ren ters).

Prova samma sak med moll-ters och se att även där finns en skillnad (åt andra hållet).

Nå, stämma gitarrer är i princip omöjligt i allmänhet. Men välj det vanligaste ackordet och stäm så det låter bra. Antag att du spelar i E-dur mest. Stäm då E-strängarna så de blir perfekta oktaver, använd stämapparaten för en av strängarna, lyssna på oktaven med öronen. Stäm sen D-strängen genom att hålla ner fingret till en ren E-ton. På samma sätt, stäm A-strängen så att H i ackordet låter bra. Du kan sikta på en perfekt kvint från E, en sån kan man lätt lära sig att höra. Oktavera uppåt till H-strängen. Slutligen bara att stämma G-strängen så att gisset blir ett snyggt dur-ackord. Prova att spela i de andra tonarterna du använder, en del kommer låta bättre en del sämre.

Sen är nästa grej att alla gitarrer i sig är snea och vinda och stämmer olika dåligt på olika band. Vanligen är det väl så att billiga gitarrer stämmer sämre än riktigt dyra, men man skall aldrig vara för säker.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en gitarr för 400 spänn en gång när jag var ute och reste.. Den jeveln stämmer bra som fan! Helt sjukt!

Dessutom bytte jag till elexir på den och fick till ett mycket trevligt sound.

Nån som vill köpa?

/Allan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Oskar E

En sak jag glömde att fråga om...

Spelar ni någon form av "nedstämd musik" ? :rolleyes:

Alltså typ av new-metal eller där man stämmer ner vanliga gitarrer till H och C och sådana besynnerligheter... då kan väldigt lätt allting låta surt eftersom mensuren (jo det heter så!) inte stämmer.

En strängs tjockleck och dess längd är viktigt för intonationen. Ni kan stämma och intonera bäst fan ni vill, men en vanlig gitarr är inte lämpad för att bli stämd som en bas oavsett vilka strängar man sätter på.

ni har väl undrat varför en bas alltid är längre? Det går annars inte att få bra intonation och grundton i basen så de så. Piano funkar likadant, olika längd på strängarna.

Men men, detta var bara om ni kör nedstämt. Annars håller jag med trombonisten,

och alla andra här för den delen... 😉

/HåHe

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Om man har för tunna strängar, och för tjocka och höga BANDSTAVAR tenderar vissa att trycka lika hårt som på en akustisk gitarr. Det låter för jävligt. Jag har numera lärt mig att aldrig intonera instrument ÅT ANDRA. Det så j-la individuellt så det är inte sant. Man skall helst lära sig detta själv efter ett tag. Alla människor trycker olika hårt. Och dessutom vid olika ackord! Och kom inte nu med "buzz feiten" intonation och andra manikyr-metoder som sägs vara lösningen på alla problem här i världen.

Tryck inte för hårt - tryck tillräckligt - men inte mer!

2. Se ocskå till att ni - om ni har SVAJ och STALL som är upphängt på fjädrar, att ni inte vilar med handen (plektrumhanden då) över svajet och trycket ner det. Många glömmer detta, och gör automatiskt så för att dämpa strängar som inte spelas speciellt vid distortion. Se/hör om det blir lika surt om ni låter handen fladdra fritt (?!?!) ovanför stallet och kroppen...

3. Annat som brukar vara ivägen är följande: Titta i en spegel medan ni spelar! På greppbrädans hand! Verkar ni omedvetet dra i stängarna sidledes ? - precis som om ni skulle böja (benda) en sträng? Vissa - eller rättare sagt många - drar omedvetet strängarna neråt bara för att "få grepp" om strängen. Lägg av med sådana olater.

Det andra med stämapparat och intonering verkar ni ha koll på redan så det måste vara ngt sånt.  Jämför också med allt annat som är inspelat, om de håller 440 HZ eller ngt sånt. Dessutom, det här med att vara duktig gitarrist räcker inte.

En som jag sålde min vanliga strata till härförleden, spelade som en gud. Jag "hypade" min gitarr med att den höll stämningen trots att den hade vanligt stall och stämde inte ur sig. Döm om min förvåning, när han började spela på den började han stämma den - enbart när han tog ett ackord ! - och enbart vissa strängar ! ... den stämde ju inte alls sa han då!

Sedan tog jag över gitarren, stämde den rätt, och tog ett rakt E-dur ackord och började r**ka med svajen som en annan hormonstinn tonårsgrabb som första gången sett en p-rulle... och sedan tog jag ackordet igen - som stämde klockrent -och han blev röd i huvudet...och sa "...ehhh jaha...jasså.. på det viset "...

4. Jag försökte tala om för honom - och er också - att när man stämmer en gitarr med svaj så måste man gå tillbaks och börja stämma om första strängen igen, för allting hänger med och ändras när man stämmer upp andra strängar. Så stämmer den första ur sig igen p g a att man, så att säga, drar upp - eller ner - hela stallet igen. Värst är det med låsbara Floyd Rose stall. Bäst funkar huvudlösa gitarrer med Double Ball End strängar och det finurliga S-trem svajet. Man bara "låser" det så stämmer man, sedan när man släpper låset så ändrar man med MASTER TUNE ratten tills det är samma som i låst läge. Oslagbart!

5. Sedan kan ju eran gitarr vara den billigaste billigaste, och kass ifrån början. Dvs bandstavarna sågade lite "på en höft". Men detta är ovanligt.

/HeHåHeHå

Hear, hear!

Fasiken vad bra skrivet, HeHå! Jag satt som bäst och laddade för att göra ett inlägg när jag såg att Du fått med allt jag ville säga och mer därtill!

Ett annat hurra till RainyDays för tipset om att dra ner tonen för att underlätta för stämapparaten. Jag har själv upptäckt samma sak men glömmer det hela tiden.

Själv använder jag stämapparaten i TC Electronics G-Major och POD XT och upplever att de funkar fin-fint såväl live som i studio.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är nästa grej att alla gitarrer i sig är snea och vinda och stämmer olika dåligt på olika band. Vanligen är det väl så att billiga gitarrer stämmer sämre än riktigt dyra, men man skall aldrig vara för säker.

Tackar tackar Wonderboy.

Men, för mig är det "common sense" och har fått lära mig "the hard way" efter år av gitarreparationer åt olika musikaffärer (bara lugn: musikaffären finns inte längre så ni kan dissa vilka ni vill!). Sedna "tajpar" jag snabbt på keyboardet så det kan bli lite för mycket t o m.

Det finns säkert mer tips, som vi bägge har glömt!

Trombonisten: ett exempel på hur man förbättrar både intonation och stämning hos en gitarr är att alla gitarrer BORDE var försedda med följande greppbräda:

www.novaxguitars.com

Alltså: Bandstavarna borde ALLTID var utspridda som en solfjäder (titta själv på era fingrar hur de ser ut!) dvs att de lägsta bassträngarna på en gitarr skall ha längre skala (total längd) än den högsta tunnaste. Enbart då liknar det ett piano vilken har olika längd för varenda ton. Detta innebär bättre stämning och bättre intonation, så de så.

För övrigt har Pianot en s.k. "sträckt stämning" som jag - personligen - har svårt att stå ut med. Det hörs speciellt på vanliga dur klanger, med vanliga terser. Bandlösa instrument "are the way to go" om man vill intonera själv med fingrarna 😳 . Plus 7-10 års återinlärning av allt man lärt sig tidigare! 😳

Ett vanligt E-dur på en vanlig gitarr har jag också svårt att stå ut med. G# på första bandet på g-strängen låter alltid för stirrigt och skarp p g a strängens "tunnhet" - den är oftast inte spunnen - och att den har för snäv vinkel till sadeln vilket gör att tonen blir några cent för hög, vilket ställer till det vid ackordspel. Jfr med vilken tolvsträngad gitarr som helst. Stäm G-sträng paret EXAKT rätt i en stämapparat på lösa strängar. Ta sedan och tryck ner första bandet G# tonen och se/hör vad som händer! Visst blir det en väsentligt skillnad på den spunna strängen och den ospunna (tunnaste)!

Men visst är slutsatsen att alla bandade instrument eller klaviaturer ÄR de facto en kompromiss. Man kan aldrig få det perfekt. Speciellt inte ifrån en person till en annan. Det som är bra intonation för mig och mina fingrar, suger kanske för en annan.

Jag sparar mitt sista förslag - experiment och test som ni kan göra - för att bevisa olika människors olika tryck på strängar och hur det påverkar att det låter surt till nästa inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi stämmer gitarerna mot en stämapparat som vi vet fungerar och är bra, gitarerna är intonerade men ändå så får

Hur som helst låter det som sagt lite surt och vi står maktlösa inför problemet.

Oj OSKAR_E

här kommer en sak till! Glömskan och ALZHEIMER smyger sig på en!

Det allra viktigaste kanske:

Det är inte så, att ni SPELAR IN I 48 Khz samplingsrate, medan bakgrundstracken spelas upp i 44,1 KZ !?!?!?

Då "resamplas" spåren i realtid när ni spelar upp spåren - kanske utan tidsförskjutning - vilket höjer eller sänker tonen på era gitarrspår ! Skillnaden på 44,1 och 48 är just den där lilla snestämningen som man retar sig på! Skillnaden på 96/24 Khz och 48/44,1 hade ni hört med en gång...

Vissa programvaror kan man ha olika samplingsrate på olika spår, om man t ex skall köra trumsamplingar ifrån CD's. KOLLA DETTA!

Konvertera isåfall allt först och spela in i rätt rate på allt!

/HaHa HeHå

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi stämmer gitarerna mot en stämapparat som vi vet fungerar och är bra, gitarerna är intonerade men ändå så får

Hur som helst låter det som sagt lite surt och vi står maktlösa inför problemet.

Oj OSKAR_E

här kommer en sak till! Glömskan och ALZHEIMER smyger sig på en!

Det allra viktigaste kanske:

Det är inte så, att ni SPELAR IN I 48 Khz samplingsrate, medan bakgrundstracken spelas upp i 44,1 KZ !?!?!?

Då "resamplas" spåren i realtid när ni spelar upp spåren - kanske utan tidsförskjutning - vilket höjer eller sänker tonen på era gitarrspår ! Skillnaden på 44,1 och 48 är just den där lilla snestämningen som man retar sig på! Skillnaden på 96/24 Khz och 48/44,1 hade ni hört med en gång...

Vissa programvaror kan man ha olika samplingsrate på olika spår, om man t ex skall köra trumsamplingar ifrån CD's. KOLLA DETTA!

Konvertera isåfall allt först och spela in i rätt rate på allt!

/HaHa HeHå

Det va ju det jag sa förut 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det va ju det jag sa förut  😛

Vad spelar ni in på för media?

Ibland kan hz-inställningar göra skillnad. Det har hänt för mig, då blir allt falskt o konstigt. Men det brukar räcka med att ställa tillbaka allt som vanligt.

Jasså?

du menar det som jag har "pejstat" in ovan? 😮

Jodå, jag läste visst då detta också...men blev mer förbryllad än upplyst. Oskar_E kanske inte hajjade detta? 😱

Jag tyckte det var lite väl mycket du utelämnade och för Oskar_E kanske det behövdes lite mer...men det är ju klart att jag borde inleda med ett "det som ViktorDenStore menar är..."

Sorry!

😳

/hehe

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

Det va ju det jag sa förut  😛

Vad spelar ni in på för media?

Ibland kan hz-inställningar göra skillnad. Det har hänt för mig, då blir allt falskt o konstigt. Men det brukar räcka med att ställa tillbaka allt som vanligt.

Jasså?

du menar det som jag har "pejstat" in ovan? 😱

Jodå, jag läste visst då detta också...men blev mer förbryllad än upplyst. Oskar_E kanske inte hajjade detta? 🙂

Jag tyckte det var lite väl mycket du utelämnade och för Oskar_E kanske det behövdes lite mer...men det är ju klart att jag borde inleda med ett "det som ViktorDenStore menar är..."

Sorry!

😛

/hehe

😎 Jag förstår

It´s all right

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...