Jump to content
Annons

Spela in repa


MRS8

Recommended Posts

att spela in en repa är ju svårt! litet, trångt rum och allt vad det innebär. en zomm H1, H2, H2n osv ger ibland ett hyfsad ljud men hur gör ni ?

det finns ju tex zoom r16 med 8 ingångar och många andra liknande ljudkort med massor av ingångar. Men hur fungerar det i praktiken ?

behöver man hörlurar till alla och hur funkar det med inställningar så att alla kan höra på ett bra sätt?

ska det dras kablar via förstärkarnas utgångar till Ljudkortet? eller hur gör man ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du redan har en Ipad och ett ljudkort så kan du använda appen Auria för samtidig inspelning av upp till 24 kanaler, om ljudkortet har så monga omgångar förstås. (Iphone kan du också koppla ljudkort till.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du redan har en Ipad och ett ljudkort så kan du använda appen Auria för samtidig inspelning av upp till 24 kanaler, om ljudkortet har så monga omgångar förstås. (Iphone kan du också koppla ljudkort till.)

Jag är lite nyfiken på det du nämner men är helt ouppdaterad i ämnet, minns att det var snack om detta för ett par år sedan då det blev nytt med att kunna använda ipad till inspelning etc.

Fördelar o nackdelar mot en prolaptop tex, finns det verkligen anslutningar till ett pro.interface på en ipad, länka gärna till info om detta + auria etc det låter cool***

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

att spela in en repa är ju svårt! litet, trångt rum och allt vad det innebär. en zomm H1, H2, H2n osv ger ibland ett hyfsad ljud men hur gör ni ?

det finns ju tex zoom r16 med 8 ingångar och många andra liknande ljudkort med massor av ingångar. Men hur fungerar det i praktiken ?

behöver man hörlurar till alla och hur funkar det med inställningar så att alla kan höra på ett bra sätt?

ska det dras kablar via förstärkarnas utgångar till Ljudkortet? eller hur gör man ?

Berätta gärna mer hur ni tänkt kring det hela. Nu blir det väldigt generellt.

Själv har jag laptop och ett fyrkanaligt interface (finns även ett åttakanaligt i lokalen som jag kan koppla ihop. Har dock inte hänt att jag behövt mer än åtta kanaler samtidigt.) som jag kånkar mellan hemmet och lokalen. Spelar dock sällan in flera ljudkällor samtidigt och om jag gör det är det ofta samma typ av instrument (violin och cello, trumpet och trombon).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på det du nämner men är helt ouppdaterad i ämnet, minns att det var snack om detta för ett par år sedan då det blev nytt med att kunna använda ipad till inspelning etc.

Fördelar o nackdelar mot en prolaptop tex, finns det verkligen anslutningar till ett pro.interface på en ipad, länka gärna till info om detta + auria etc det låter cool***

:-)

Om man har en Iphone eller Ipad och även har ett interface så är det ett alternativ till tex Zoom. Dessutom så har man redigeringsmöjligheter (DAW).

Programmen och plug-insen är relativt billiga. Fabfilter och PSP har jag på menyn till ett vad jag tror mycket billigare pris än datormotsvarigheterna.

Sedan slipper man vara dator-begåvad. Det är bara att sätta igång och köra. Redigering kan man göra nattetid när man ligger brevid sitt slumrande barn. Lite svårare att ta med sig tex en iMac i sängen.

Sedan finns ju begränsningar. Men Auria lär ha export ut i ett Pro-tools vänligt format. Jag gör dock MP3-filer direkt i Auria när jag exporterar. Synthar (ljud) och annat får man antingen köra copy-n-paste på från andra appar, eller koppla ihop apparna ljudmässigt. Det finns ingen MIDI-editor i Auria. Men det finns i andra appar, tex Garageband eller Music Studio 2.

Här är en lista på interface som är testade av Auria-tillverkarna. Men flera andra interface funkar också:

http://auriaapp.com/Support/auria-audio-interfaces

Du kan ju surfa runt bland deras sidor. Sedan är Auria ett av flera appar, men jag kör Auria. På Iphone kör jag Multitrack DAW som ger två inspelningskanaler på Iphone / 8 på Ipad:

http://www.harmonicdog.com/

Passar kanske inte alla, men för mig att göra låtskisser funkar iOS kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har googlat lite snabbt och ipad är ju förstås apple och ett stort minus framförallt inga waw importer/exporter etc inget för mig som inte gillar mp3 eller protools i egenskap av cubase-nisse...bra grej dock finns det inget liknande för cubase/pc/microsoft eller är det bara ipad som existerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har googlat lite snabbt och ipad är ju förstås apple och ett stort minus framförallt inga waw importer/exporter etc inget för mig som inte gillar mp3 eller protools i egenskap av cubase-nisse...bra grej dock finns det inget liknande för cubase/pc/microsoft eller är det bara ipad som existerar?

Jag importerar/exporterar även i wav med Auria, antingen 24 eller 16 bitar. I alla fall tror jag det:

"Output as an MP3 or wav file, use Audio Copy/Paste, or output directly to iTunes, Soundcloud, or Dropbox. Or export an AAF session which you can bring into Pro Tools, Nuendo, Logic, Digital Performer or other DAWs."

Det finns en DAW-app som heter Cubasis och är en Cubase-vänlig app då utvecklarna är just samma som Cubase. "...all the projects you create with Cubasis can be imported into Cubase, so you can work with them under Windows and OS X.":

http://www.steinberg...ps/cubasis.html

Ios har inte de latency-problem som Android har. Microsoft har ju plattor också, men jag har inte sett dom som ett alternativ ännu.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna mer hur ni tänkt kring det hela. Nu blir det väldigt generellt.

Själv har jag laptop och ett fyrkanaligt interface (finns även ett åttakanaligt i lokalen som jag kan koppla ihop. Har dock inte hänt att jag behövt mer än åtta kanaler samtidigt.) som jag kånkar mellan hemmet och lokalen. Spelar dock sällan in flera ljudkällor samtidigt och om jag gör det är det ofta samma typ av instrument (violin och cello, trumpet och trombon).

vi brukar spela in med en H2n och det låter hyfsat bra men det vore trevlikt om man kunde få ett bättre ljud och dessutom kunna mixa i efterhand. trummor, bas, 2 gitarrer, tre sångare är vi så en zoom r16 skulle räcka till men går det i praktiken ? kabel från förstärkare till zoomen eller mick på de förstärkare som saknar line/phono out? Nån här som brukar spela in repa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på om ni vill spela in för att höra hur det låter eller om ni vill dokumentera alla rep m.m. Vissa jag spelat med på sista tiden har faktiskt repat som i en studio. Då börjar det nästan likna en "tyst replokal" för vissa. T.ex kan man köra med ett 8 kanals ljudkort (16 med adat om man vill) och sen ge alla lurar. Man kan till och med gå så långt som att låta bas och gitarr gå D.I och köra med pluggar typ guitar rig. då har man bara trummor och sång i rummet så att säga. Ett annat alternativ är att köpa D.I boxar till bas och gitarr. Då får ni en helt ren signal ni kan mixa efterhand, Men ni kommer inte ifrån läcket från dom riktiga stärkarna.

Vi provade att repa så med ett jazzband ett tag, väldigt utvecklande att ha ALLT man spelar inspelat. Men just jazz kändes även lite begränsande att spela med hörlurar så vi slutade.

Jag har provat en H2 med bra resultat. Men som tidigare nämnt trial and error. Vissa rum kan du nog få en okej återgivning med bara en eller 2 mickar på rätt ställe.

Redigerat av Jaker
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni inte ska göra cd eller annat av det går det ju hyfsat att spela in två spår direkt från en enkel analog mixer oxå.

Har man mickar osv uppställda ett par tre veckor utan att riva ut allt så går det ganska bra att få till en duglig mix redan vid mixern.

Sämst är det att det är svårt att lyssna hur nivåer mm blev sen man stått o repat i skrammelljudet. Men går man tillbaka o lyssnar i bra lurar dan efter, o sen gör lite justeringar på reglarna kanske man hamnar riktigt rätt inspelningskväll nr 2.

Efteråt kan man justera en hel del med bara lite eq o kompressor/limiter. Ni slipper sitta o peta i det i månader…

Få upp bas o gitarrstärkare så nära öronen det går o spela lågt så blir det inte en massa läck in i trummickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en r16, men det är så jävla jobbigt att mixa å så i den så vi drog ut en dator och använder nu zoomen som ljudkort till datorn bara.

Visst kan ni väl spela in på den och sedan hemmavid koppla den till dator och mixa i tex cubase ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har en Zoom R16. Funkar svinbra att använda för att spela in rep och gig.

Vi har en Mackie-mixer, där alla ingångar även kan tappas ut, helt opåverkade av mixern.

Dessutom underlättas det hela av att ha digitalttrumset.

Vi linar trummor (till två kanaler, om vi inte ska kör, eller i mono pga kanalbegränsningar),bas (EBS-stärkare med hgtalarsimulator på line out) , keyboard.Mikar upp de två gitarrstärkarna. Tappar oss två ledsångare till varsin egen kanal,och de som körar till en gemensam. Det bli 8 kanaler.

Sen är det bara att trycka på record (och kolla att ingen gain överstyrs) och lira.

Mixa INTE Zoomen, gör det i Cubase - är 100 ggr enklare och bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Zoom R16. Funkar svinbra att använda för att spela in rep och gig.

Vi har en Mackie-mixer, där alla ingångar även kan tappas ut, helt opåverkade av mixern.

Dessutom underlättas det hela av att ha digitalttrumset.

Vi linar trummor (till två kanaler, om vi inte ska kör, eller i mono pga kanalbegränsningar),bas (EBS-stärkare med hgtalarsimulator på line out) , keyboard.Mikar upp de två gitarrstärkarna. Tappar oss två ledsångare till varsin egen kanal,och de som körar till en gemensam. Det bli 8 kanaler.

Sen är det bara att trycka på record (och kolla att ingen gain överstyrs) och lira.

Mixa INTE Zoomen, gör det i Cubase - är 100 ggr enklare och bättre

Hur hör ni något när ni spelar in ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...