Jump to content
Annons

Få till en hård kick!


NichlasDahl

Recommended Posts

Hej!

Har experimenterat mycket med att få till en ordentlig kick, men vad ska man i själva verket tänka på?

Vad jag menar är inom kategorin, hiphop. Vill ha en kick som verkligen ger en känsla, tar över. Den kan vara en torr kick, det kan vara en kick fullt med bas, men vill ha ett tryck.

I Dagens läge använder jag mig endast av samplade kickar, vilket kanske är helt fel. Kanske är det svårare att få till ett perfekt ljud när ljudkvalitén inte alltid är 100%.

Vad använder ni själva för att få till en perfekt kick, hur startar ni?

-Skapar kicken med hjälp av samplingar och gör den till er egen?

-Plugins/effekter?

-Kanske köpt en plugin med färdiga trummor, vilken isf? Har fått rekommendationer av Superior Drummer, ej testat än pga priset.

-Ska man spela kicken i olika toner för att få kicken mer "inmålad" i beatet och därav få ett bättre ljud?

Ge gärna tips, uppskattas enormt!

Mvh,

Nichlas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag producerar grejer som behöver en stor, fet kick brukar jag alltid börja med Addictive eller Studio Drummer och lägga ut hela trumkompet. Sen börjar jag genom Battery lagra upp trumsettet med olika samplingar tills jag tycker det ger "rätt" feeling.

Så, kruxet är att du kör många samplingar på hög. Någon distad, någon subbig, etc. För att låta kicken ta plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka ut 10st kickar som har en del om det du talar om. Lägg dom så alla triggas från samma tangent. Se sen till att dom alla ligger i samma tonhöjd - åtminstone relativt. Se sen till att ingen av dom har nån millisekunds delay innan ljudet börjar. (En bra sampleplayer är bra för allt det här)

Börja sen experimentera med hur mycket av varje kick du vill ha. Kanske några kan tas bort helt. Tillför lite EQ på dom olika för lyfta fram olika aspekter i det totala ljudet, korta releasen på vissa, komprimera andra lite osv.

Får du till ett eller flera bra sound i en låt ifrån det här, så kan du spela in det kickljudet som 1 sampling, 1 kick. Eller flera, genom att ändra mixningen lite. Blir enklare att hantera då.

Bara en idé, som många kör med.

Good luck

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...