Jump to content
Annons

Börja med gitarr igen, generell hjälp?


Musicdudez

Recommended Posts

Jag är 16 år gammal, jag gick på gitarrlektioner mellan 9 till 13 års ålder. Jag tyckte det var askul men jag hade dessvärre en snäll men dålig lärare. Jag hade fortsatt om det inte vore för att han fick en sjukdom som gjorde att han var tvungen att ha lektioner närmare där han bor vilket var längre bort för mig.

Hans lektioner var alltid "Vad vill du spela" och så sa jag en låt jag gillade och så lirade vi den. Problemet var att jag lärde mig aldrig några gitarrtermer eller ackord. Det blev liksom aldrig någon utveckling.

Så vad jag undrar är, 1. Har ni någon videoserie ni följt som har hjälpt er asmycket? Liksom, något som går ut på utveckling och att sakta men säkert bli bättre och bättre? 2. Har ni någon bra ordlista där man kan lära sig en massa ord angående gitarrspelande? Jag vet till exempel inte vad "kompa" är för något och jag har faktiskt letat ganska mycket online.

Det hade varit väldigt uppskattat om ni svarade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det bästa själv att lära ett instrument på, är att spela massa cover på dina favorit band. Jag hade lite gitarr lektioner i skolan, men tyckte att jag aldrig lärde mig något.Tyckte väl att det bara var trist. Men jag vet att det finns massor bra gitarr videos, har ingen länk men sök på det du vill lära dig. Sen sen det bästa av allt är bara att spela. Minns när jag var i din ålder var runt 15 år, när jag spelade jag varje dag från jag var 15 år tills jag var runt 22-23 år 3-4 timmar varje dag. Det var inte gitarr skalor eller nåt sånt, jag bara gjorde låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans lektioner var alltid "Vad vill du spela" och så sa jag en låt jag gillade och så lirade vi den. Problemet var att jag lärde mig aldrig några gitarrtermer eller ackord.

Då spelade du efter noter, eller skalor, nåt måste du ju lärt dig? Jag hade lärt mig några ackord t ex C G A E D F och Em Am Dm och spelat till enkla låtar typ Springsteen eller nåt enkelt du gillar. Öva gehör är alltid rätt och aldrig bortkastat. Youtube och PDFer finns i överflöd, det har aldrig varit enklare att hitta källor. Öva måste man däremot stå för själv.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Få ackord och inga skalor. Vi använde oss aldrig av noter. Det var bara "guitar tabs" hela tiden. Det klart att min fingerteknik blev lite bättre men inte mycket mer än så.

Jag kan liksom nästan spela början av Stairway to Heaven och Snow (Hey Oh) men inte särskilt snabbt o så. Det klart att mycket hänger på att jag tränar men min lärare utmanade mig aldrig. Jag är lite missnöjd av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Få ackord och inga skalor. Vi använde oss aldrig av noter. Det var bara "guitar tabs" hela tiden. Det klart att min fingerteknik blev lite bättre men inte mycket mer än så.

Jag kan liksom nästan spela början av Stairway to Heaven och Snow (Hey Oh) men inte särskilt snabbt o så. Det klart att mycket hänger på att jag tränar men min lärare utmanade mig aldrig. Jag är lite missnöjd av det.

Så hur går du vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Få ackord och inga skalor. Vi använde oss aldrig av noter. Det var bara "guitar tabs" hela tiden. Det klart att min fingerteknik blev lite bättre men inte mycket mer än så.

Jag kan liksom nästan spela början av Stairway to Heaven och Snow (Hey Oh) men inte särskilt snabbt o så. Det klart att mycket hänger på att jag tränar men min lärare utmanade mig aldrig. Jag är lite missnöjd av det.

Lär dig spela allt du får ordentligt. Det är sannerligen en del av utmaningen. Stor skillnad på att nästan kunna spela något och att fakiskt kunna det.

Ett tips är att spela in dig själv mycket. Sätt t ex på diktafonen i din telefon och spela in introt på "Stairway to heaven". Lyssna. Låter det som Jimmy Page? Om inte, öva mera, och använd det du spelar in för att klura ut vad det är du behöver öva på!

Håller i övrigt helt med den som skrev att en skulle välja en massa låtar och spela dom. Det är sällan fel att skaffa sig bra teoretiska kunskaper, sitta och öva skalor och sånt. Gör det också om du har tid.

Men spela låtar i första hand. Det finns alldeles för många gitarrister som kan spela en massa skalor hur snabbt som helst, men som ändå har svårt att lära sig låtar, eller att hitta på någonting själva som går att går att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm okej, tack för tipset! Förresten, vad betyder egentligen "kompa"? xD

http://en.wikipedia....i/Accompaniment

"In music, accompaniment is the art of playing along with an instrumental or vocal soloist or ensemble, often known as the lead, in a supporting manner [...] It may be considered the background to the foreground melody."

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...