Jump to content
Annons

Studiobygge á la Stanley !


Roxztah

Recommended Posts

Tjolahopp!!

Jag och mitt band Stanley Jacket är igång att bygga egen studio! Då vi har spelat in mycket i vår replokal tidigare är det dags för en uppgradering!

Detta är alltså ett studiobygge av ett gammalt spannmålsmagasin! Va fasen är det tänker ni ? Men en bild (och en förklaring) säger mer än tusen ord. Började riva det gamla grejorna och när det är klart kommer vi ha cirka 100kvm att leka med !!Plus en rätt schyst takhöjd!

 

2014-01-10-12-40-50.jpg?width=150

2014-01-10-13-47-23.jpg?width=150

Detta är alltså facken där man hade spannmålet i. (vete,havre,korn etc. etc.) Byggda för att hålla en massa på 20 ton.

2014-01-10-13-48-39.jpg?width=150

Kofoten tog för lång tid..

2014-01-10-14-46-53.jpg?width=150

Som ni ser är det ett upphöjt golv där på bilden , och i liverummet kommer vi nyttja hela höjden utav snetaket!!

2014-01-10-21-10-00.jpg?width=150

And more to come !!

/Stanley Jacket

https://www.facebook.com/StanleyJacket

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nåt i mitt bakhuvud påminner om att man förr använde nån metod som innefattade kvicksilver.... men frågan var om det var spannmål eller nåt annat....?

jo betning:

http://www.lansstyrelsen.se/halland/SiteCollectionDocuments/Sv/miljo-och-klimat/verksamheter-med-miljopaverkan/fororenade-omraden/inventering-och-identifiering/pm-betning-av-sad.pdf

har ni kollat så inte det förekommit i den byggnaden och om det isf vart sanerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

nåt i mitt bakhuvud påminner om att man förr använde nån metod som innefattade kvicksilver.... men frågan var om det var spannmål eller nåt annat....?

jo betning:

http://www.lansstyre...ning-av-sad.pdf

har ni kollat så inte det förekommit i den byggnaden och om det isf vart sanerat?

Våran gård och byggnaden i sig är märkt av svenskt sigill så jag är säker på metoder med kvicksilver inte förekommit. Men hur som haver innan vi börjar bygga så kommer vi ändå högtryckstvätta hela utrymmet så fort vi har rivit ut allt gammalt ! 😄 Kan även tillägga att spannmålet som legat däruppe har blivit transporterat från byggnaden bredvid som är en riktig och avancerad torkanläggning !

however mer bilder kommer snart ska ut idag och riva vidare !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran gård och byggnaden i sig är märkt av svenskt sigill så jag är säker på metoder med kvicksilver inte förekommit.

det var alltså ett fullt tillåtet sätt förr - inget konstigt

svenskt sigill vet jag inget om 🙂

ska i vilket fall bli intressant att se utvecklingen - kul med nåt här som inte är ett källargarage 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå så här stora träkåkar och så här stora utrymmen, hur funkar sågspån som ljudabsorberare? Jag vet att man byggt låga o mindre scener av lastpallar som fyllts med spån innan man lagt dit golvskivor och på så vis sluppit ifrån att det ljummar i hela golvet o gör det omöjligt att micka ut trummorna.

Spån isolerar ju väldigt bra mot kyla också, vissa firmor tar ju åt sig att blåsa upp spån på vindarna i gamla kåkar, det sänker värmekostnaderna enormt. Så kanske sågspån är ett alternativ även i studiosammanhang? Ni måste ju isolera rejält mot kylan om ni inte ska bli ruinerade.

Jag skulle tycka det vore roligare att köpa fina mikrofoner i stället för mängder av dyr rockwool. Vilket som tror jag ni kommer att få en helt underbar akustik att lira i där. Här i Ljusne fanns en studio liknade det ni ska bygga på vinden i en gammal skola helt byggd i trä, högt i tak och bjälkar o grejer. Jag har aldrig nånsin spelat med så trivsamt ljud nån annan stans. Där var liverummet gjort med en väldigt dämpad del och en mindre dämpad, man kunde lätt hitta en spot där instrumenten lät precis som man ville.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni haft 'Korn' där behöver ni väl inte göra ett endaste någe? De andra banden ni haft där känner jag dock inte till.. 'Vete'... 'Havre'.. låter som dansband 🙂

Alltid kul med byggtrådar när personerna som bygger brinner för målet... det är då det händer saker

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som alltid, anlita en akustiker. Om ni inte har råd att få en cad-ritning så kan ni säkert få vägledning och en lättare ritning för en hyffsad billig peng. Välinvesterade pengar!

Jag har använt mig av Claes: eora.se

Good point ! Tanken är att vi ska ta hit någon som jobbar med sådant! Detta ska förhoppningsvis bli en riktigt seriös studio där vi kan få in RIKTIGA band förutom oss själva då 😉 Och även producera på riktigt. Målet är att ha bandet och studioproduktionen som heltidsjobb. Kan ju även säga att vi söker sponsorer av alla slag =)

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer ni kunna sänka golvet?

Varför ska jag sänka golvet?

Vad är det för takhöjd i mitten resp vid långväggarna där det är som lägst?

4 meter till nocken ca 1.80 som lägst på höger sida och 70 cm på vänster sida!

6 meter brett mellan väggarna , räknat mellan där man kan stå utan att slå i huvve (jag är 1.90)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska jag sänka golvet?

4 meter till nocken ca 1.80 som lägst på höger sida och 70 cm på vänster sida!

6 meter brett mellan väggarna , räknat mellan där man kan stå utan att slå i huvve (jag är 1.90)

Aha, då är det högre o ännu större än det kanske ser ut som. Jag skulle gissat på kanske 1,20 på högersidan. Ni är lyckligt lottade. När jag var yngling på 70-talet hade vi en ganska stor tvättstuga 10 meter från huset vi bodde i, byggt i trä, där vi kunde väsnas dygnet runt, det var ju guld värt, även om man nog tog det för givet då och inte såg det som nån speciell ynnest. Jag var där jämt, det fanns plats även för att meka o trimma moppar där. O hugga ved. Vedtravarna bidrog nog till bra ljud också. Nu har jag studio i rummet bredvid TV-rummet, lite trångt, har i alla fall plats för ett trumset, och jag kan vara där jämt nu med. Tre kliv från TVn så är jag i min egen värld… Livskvalitet! 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med projektet!

Jag har min studio i en liknande byggnad och tycker ni ska tänka ffa på följande:

Hur ska ni göra med uppvärmning och isolering mot kyla? Det kan bli ruskigt dyrt om man inte har energieffektiv uppvärmning.

Mitt största problem var annars med försäkringsbolaget. De tyckte inte att byggnaden var tillräckligt svår att ta sig in i för ngn med stöld i sinnet, så det fick bli galler och fastskruvade fönsterluckor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska jag sänka golvet?

du har två olika höga plan och på det övre såg det inte ut som det var så högt till tvärbalken

2014-01-10-21-10-00.jpg

det du vinner i takhöjd får du tillbaka i möjligheten att bygga rejäla absorbenter i taket

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

du har två olika höga plan och på det övre såg det inte ut som det var så högt till tvärbalken

2014-01-10-21-10-00.jpg

det du vinner i takhöjd får du tillbaka i möjligheten att bygga rejäla absorbenter i taket

Men om du tittar på dom andra bilderna så ser du väl att det golvet han står på håller på att rivas ?

Det är ju 4 meter upp till nocken från det faktiskta trägolvet som vi kommer använda =)

Så nej golvet ska inte sänkas !

Redigerat av Roxztah
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena det här ser kul ut och det verkar som ni har goda förutsättningar för att kanonbygge, tänk på vad nån sa om isolering/uppvärmning bara, det drar iväg med dyr el annars om ni ska köra med enbart radiatorer?!?

I väggar bör ni ha minst 145 mm reglar + isolering, jag har kört med 220 mm och fått i princip ett passivhus för studion som dock behöver sin golvvärme fr bergvärmepumpen men det blir låg driftskostnad med god värmekomfort, sen tillkommer att ni lär behöva ett FTX-system, ventilation med återvinning, det kostar att investera i men ger ett vettigt nödvändigt och energismart klimat med god luftväxling som är ett krav!

I taket måste ni ha minst 400 mm. isolering med luftspalt ovanpå, sen undrar jag hur ni har det med de inre måtten, de som du angav till Guitar Nilsson var det i lilla delen eller stora? På bilden ser golvet snett ut, är det det ni ska riva hoppas jag...?

Om det blir för tight i "lilla" delen överväg att ha kontrollrummet där det blir större takhöjd och mer space, klämmer man in det för mycket får man en svårjobbad lyssning och akustikberäkning, kompromisser funkar men har ni gratis utrymmen så använd dom, den lilla delen kunde i så fall bli kombinerat trumrum/amp-room/sångrum/fikarum etc och så har ni ändå en betydande stor del för liverummet, ja ja det bir nog bra lite spontana tankar bara och det krävs att ni planerar både en & 2 ggr när ni ändå ska göra ett så pass stort projekt som kostar $$$ *

Vissa väljer t.o.m. att integrera kontrollrummet öppet i stora studiorummet, det funkar om man jobbar på ett sånt sätt att man spelar in och mixar i olika faser...

Lycka till med allt, det blir spännande att läsa och kolla framöver, var finns denna studio i landet ? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena det här ser kul ut och det verkar som ni har goda förutsättningar för att kanonbygge, tänk på vad nån sa om isolering/uppvärmning bara, det drar iväg med dyr el annars om ni ska köra med enbart radiatorer?!?

I väggar bör ni ha minst 145 mm reglar + isolering, jag har kört med 220 mm och fått i princip ett passivhus för studion som dock behöver sin golvvärme fr bergvärmepumpen men det blir låg driftskostnad med god värmekomfort, sen tillkommer att ni lär behöva ett FTX-system, ventilation med återvinning, det kostar att investera i men ger ett vettigt nödvändigt och energismart klimat med god luftväxling som är ett krav!

I taket måste ni ha minst 400 mm. isolering med luftspalt ovanpå, sen undrar jag hur ni har det med de inre måtten, de som du angav till Guitar Nilsson var det i lilla delen eller stora? På bilden ser golvet snett ut, är det det ni ska riva hoppas jag...?

Om det blir för tight i "lilla" delen överväg att ha kontrollrummet där det blir större takhöjd och mer space, klämmer man in det för mycket får man en svårjobbad lyssning och akustikberäkning, kompromisser funkar men har ni gratis utrymmen så använd dom, den lilla delen kunde i så fall bli kombinerat trumrum/amp-room/sångrum/fikarum etc och så har ni ändå en betydande stor del för liverummet, ja ja det bir nog bra lite spontana tankar bara och det krävs att ni planerar både en & 2 ggr när ni ändå ska göra ett så pass stort projekt som kostar $$$ *

Vissa väljer t.o.m. att integrera kontrollrummet öppet i stora studiorummet, det funkar om man jobbar på ett sånt sätt att man spelar in och mixar i olika faser...

Lycka till med allt, det blir spännande att läsa och kolla framöver, var finns denna studio i landet ? :-)

Kul att folk kommer med mycket idéer 😄 Men vi har rätt bra koll på hur vi skall göra detta gällande liverum, kontrollrum , fikarum etc etc 😄 Ska lägga upp lite bättre bilder på allt så fort vi rivit ur resterande av botten !!

Kan väl även nämna lite blygsamt att Snickar-Matte från bygglov kommer hit nästa vecka och tittar o tipsar lite !

OBSERVERA ! Inte för något program eller liknande men som en vän.

Denna studion ligger förövrigt i Västerås !

Redigerat av Roxztah
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl även nämna lite blygsamt att Snickar-Matte från bygglov kommer hit nästa vecka och tittar o tipsar lite !

Apropå Bygglov. Såg på det igår. Där dom fixade med nåt loft. Blev rätt fint. Men det hade ju vart en riktigt bra grund till en studio. Den nedre delen som inspelningsrum. Rejält med takhöjd. Tyvärr oisolerat. Men det går ju att bygga!

Passa på och glo innan snålfyran ska ha betalt!

http://www.tv4play.se/program/bygglov?video_id=2523158

Link to comment
Dela på andra sajter

Rejäla absorbenter i taket jobbar väl dubbelt som isolering. Och samma i väggarna då, om ni kör på mjuka, tygklädda/genomsläppliga innerväggar. Så kan ni göra som man gör i konserthus o dyl: Ha skärmar av plyfa eller så, som ni sätter upp för att få mer klang istället.

Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...