Jump to content
Annons

Tips på akustikbehandling, hemskt litet rum


Dutycalls

Recommended Posts

Hej!

Har absolut inge möjlighet mer än att ställa kontrollrummet i det här lilla pytterummet som är ca 4 m2.

Ni ser hur den ser ut på dessa 3 bilder:

http://imgur.com/OpvlZZ9,qa1cSj2,Pa1cYRy

Jag tänkte köpa/göra några basfällor i hörnen bakom monitorerna samt har jag beställt

http://www.blocket.se/orebro/Studio_isolering_8_extra_tjocka_paneler_100mm_40989550.htm?ca=14&w=3

Hur tror ni jag uppnår bäst resultat utan att göra riktiga basstraps då man fyller hörnen. Tänkte bygga några enkla rektagulera som inte fyller hörnen utan bara står för hörnen som en avlång tavla. (4 plankor, lite ull som jag omger med tyg)

Har inte provat akustiken i rummet som det är då jag redan vet att det troligtvis kommer behövas behandling.

Men tror ni att det här lilla rummet är ett hopplöst fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett så litet rum är så klart svårt. Men man får göra det bästa av det.

Jag skulle gjort moln som är så tjocka som det går och täckt det mesta av taket. Gärna så att det tar tak/vägg-hörnan också.

Sedan ett par eller fyra att placera bakom monitorer (frontvägg) och experimentera med placering mot sidoväggar eller bakre hörnen.

Om du skall köpa absorbenter bör du kolla upp absorptionsvärdena så att du vet vad dom gör. Annars kan det vara bättre spenderat på ett par vettiga lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med så lite utrymme, så skulle jag nog säga att bästa "akustikbehandlingen" är ett par bra, öppna lurar. Det blir väldigt svårt att få bra ljud med monitorer med ett så litet rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med så lite utrymme, så skulle jag nog säga att bästa "akustikbehandlingen" är ett par bra, öppna lurar. Det blir väldigt svårt att få bra ljud med monitorer med ett så litet rum...

Ja "bra ljud" är uteslutet. Ett par billiga högtalare är inte fel att ha, men precis som Claes säger är ett par riktigt bra hörlurar nog att föredra i detta fall. Titta gärna på akg 701 eller lite finare Ultrasone. Basfällor kanske hjälper lite grann, men hade hellre lagt pengar på fina lurar då.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för svar, har självklart läst om akustik nu mkt när jag frågat mkt här sista tiden.

Men saken är att jag har verkligen inget val :/

Innan hade jag min "studio" i ett tomt och oakustikbehandlat sovrum med mkt efterklang o den biten men lyckades väl ändå få till hyffsade produktioner.

Kommer det bli VÄRRE här inne om jag t.ex sätter basfällor bakom monitorerna?

Jag har ett par AKG K271

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268924

Tänkte för övrigt också bygga egna basfällor men om det nu är så onödigt att lägga ner tid och så på ett sånt rum kanske jag istället ska beställa några mindre och färdiga från thomann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du gör tjocka flyttbara absorbenter så är det aldrig onödigt. Dom kan du alltid ta med dig till andra rum om inget annat.

Annars se vad jag skrev ovan.

Skriv gärna ut måtten på rummet (bredd, längd, höjd) och var du hade tänkt ha monitorerna samt din position. Experimentera med högtalar och lyssningsplacering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för svar, har självklart läst om akustik nu mkt när jag frågat mkt här sista tiden.

Men saken är att jag har verkligen inget val :/

Innan hade jag min "studio" i ett tomt och oakustikbehandlat sovrum med mkt efterklang o den biten men lyckades väl ändå få till hyffsade produktioner.

Kommer det bli VÄRRE här inne om jag t.ex sätter basfällor bakom monitorerna?

Jag har ett par AKG K271

http://www.prisjakt....kt.php?p=268924

Tänkte för övrigt också bygga egna basfällor men om det nu är så onödigt att lägga ner tid och så på ett sånt rum kanske jag istället ska beställa några mindre och färdiga från thomann?

Ska du beställa basfällor så undvik skumskiten från Thomann och köp riktiga grejor från tex. GIK Acoustics. I ditt fall så vore diffusorer inte helt dumt heller, för att få rummet att verka större än vad det är, i den mån nu det går.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...