Jump to content
Annons

Vilken master tycker ni är bäst av dessa?


illerrre

Recommended Posts

Hej!

Jag blir knäpp när det kommer till mastering, haha 🙂 Vilken av dessa tycker ni låter bäst? Väntar på ett par svar innan jag ger min åsikt då jag inte vill färga era tankar.

Mixen laddar jag inte upp för jag tycker inte det är relevant utan jag är bara ute efter vilken ni tycker är skönast att lyssna på helt enkelt samt varför.

Lyssna gärna ur både hörlurar och högtalare.

http://www.speedysha...red-Revised.wav

http://www.speedysha...ty-Mastered.wav

Extremt tacksam för era tankar!

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den understa länken är den master jag först fick. Jag fick i denna för mig att basen var för hög och att det ibland skorrade lite p.g.a detta. Jag bad honom göra en med mindre bas och klarare ljud, vilket är den översta.

Jag är sjukt velig för jag vet inte om jag gillar den nya (översta) bättre eller inte. Det känns som rappen är klarare vilket jag gillar, men t.ex. pistoleffekten på tredje versen känns i högtalare mycket sämre jämfört med den första.

Tack!

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar länk nr 2, dvs versionen utan revisionen.

Visst mycket bas, men jag tycker den låter bättre totalt. Rappen låter bättre i den. Bättre balans, rymd. Revised har lite mer i tryck i mellanregistret någonstans som jag inte tycker smickrar sången.

Kan förstå att du tycker basen är stor i den första versionen, men jag tycker den vinner ändå, mest p g a att sången låter bättre i den. Rappen kanske låter bättre när det är en stor bas som den kontrasterar mot? Eller går det att gröpa ur lite bas ur den få det bästa av båda världar?

Lyssnade i en stereo av medium kvalitet som (dessvärre) boostar basen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt problem är väl att jag aldrig varit en stor basfantast och inte ens lyssnar på hiphop (men jag skapar det, yay!) 😄

Är jag bara löjlig när jag tycker basen i den understa skorrar ibland? Det var väl egentligen bara det jag reagerade på när jag först hörde den. Sen lyssnade jag på den om och om igen och började gilla basen riktigt mycket (dock fortfarande tveksam till om det skorrade ibland och därav var för mycket) och sen när jag hörde revisionen kände jag mig lite besviken.

Och som du själv har en stereo som boostar bas så känner jag att ganska många gillar att trycka upp basen vilket inte jag gör på mina högtalare/mp3spelare etc och då tänker jag att det skorrar ännu mer? Men samtidigt gillade du den bättre.

På revisionen så bad jag honom att bara ta bort lite, lite bas. Jag sa att det inte behövdes sänkas mycket "so don't kill it now 😉". Så jag vet inte om det går att få det bästa av två världar här.

Tack för svar, uppskattas!!

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar normalt sett verkligen inte hip hop, men den här låten var inte dum alls :-)

Själv gillar jag faktiskt den rundare diskanten i den under bättre, den håller längre utan att trötta ut skulle jag säga. Det här är kanske för sent nu iof, men skulle jag gnälla över nåt så skulle det nog vara att jag saknar den riktigt låga fina basen, och att jag tycker bastrumman skulle må bra av att sänkas kanske 2-3dB, och själva basen höjas nån dB. Då skulle de samarbeta bättre dessutom.

Oavsett, grymt jobbat :-)

Vad använde ni för mickar förresten? *nyf*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...