Jump to content
Annons

Satsa stenhårt eller lägga ner allt?


Black Night

Recommended Posts

Har ett litet problem framför mig (hoppas detta är rätt avdelning), det är så att för att göra en låååång historia kort så har jag satsat stenhårt på min musik, försökt hela tiden bli bättre och spelat in demo låtar när jag kunnat. Nu har jag 3 underbara barn och en sambo. Spelar fortfarande och nu för en vecka sedan så hände det jag aldrig trodde var möjligt...ett skivbolag var/är intresserad av mitt band och vill ha in mera demo låtar (skickade 2).

Har ingen möjlighet att sitta i min hemma studio på dagen då barnen är hemma och saker i hemmet ska göras, men efter 21 har jag tid...MEN, min kära sambo kan inte sova utan mig och har sagt bestämt att klockan 22:30 (och det är en hel del saker som blir i konsekvens för mig om jag motstrider hennes tid) är det läggdags...vad ska jag göra?

Vad hade ni gjort? Har kämpat i 10 år på det jag starkt tror på i musiken jag gör.

Måste jag skicka ett mail till bolaget att det tyvärr inte kommer bli mer från mig, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MEN, min kära sambo kan inte sova utan mig och har sagt bestämt att klockan 22:30 (och det är en hel del saker som blir i konsekvens för mig om jag motstrider hennes tid) är det läggdags...vad ska jag göra?

först tog jag dig på allvar

men sen började jag undra om det här verkligen kan vara sant

vad ska jag göra - ta dig på allvar eller ta det som ett dåligt skämt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, men är det nån av er som har barn t.ex? Isåfall skulle jag gärna vilja höra när ni finner tid att spela in nytt material.

Jo jag vet att det är som ett jävla skämt.

Har du inte tid på helger? Då borde du även kunna sitta uppe sent. Vad för typ av musik gör du? Om du spelar gitarr förstår jag att det blir problem om din fru ska sova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, men är det nån av er som har barn t.ex? Isåfall skulle jag gärna vilja höra när ni finner tid att spela in nytt material.

Jo jag vet att det är som ett jävla skämt.

jo har en dotter

och en väldigt förstående fru som alltid varit på det klara med vad jag gör och hur det funkar vilket i sin tur beror på att jag redan när vi träffades var i full gång med det - så sena kvällar och tidvis långsträckta perioder med intensivt arbete avlöst med perioder med ledighet har varit en grundförutsättning från början

liksom hennes egen karriär inom universitetsvärlden som också ställer krav tidvis

det handlar väl om att stötta och respektera varandra och vilka man är

sen är det klart att vissa tider får man anpassa till familjelivet - men kom igen.... 2230 marsch i säng?? det handlar ju inte om barnen

vafan rent ut sagt... 🤪☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med digitech multipedal, lurar och jag har min studio i källaren (i know), så hon bli ju inte störd av det. Har påpekat ett antal miljoner gånger vad detta betyder för mig, men musik verkar inte ligga så högt prioriterat som att sitta och se idol.

Jag lirar en blandning mellan Black Label Society, Pantera och Black Sabbath äh jag vet inte, lirar helt enkelt vad jag tycker låter tungt för stunden haha.

Och läggdags, jadu, tror det härstammar från hennes barndom att hon inte behövde någonsin sova ensam, vad jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lär sambon att lyssna på podcasts, tex På minuten. Hon får träna sig att gå och lägga sig själv. Jag kör mycket nätter, lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med digitech multipedal, lurar och jag har min studio i källaren (i know), så hon bli ju inte störd av det. Har påpekat ett antal miljoner gånger vad detta betyder för mig, men musik verkar inte ligga så högt prioriterat som att sitta och se idol.

Jag lirar en blandning mellan Black Label Society, Pantera och Black Sabbath äh jag vet inte, lirar helt enkelt vad jag tycker låter tungt för stunden haha.

Och läggdags, jadu, tror det härstammar från hennes barndom att hon inte behövde någonsin sova ensam, vad jag tror.

Låter som att du måste sätta ner foten och ställa krav, att du ska gå miste om din chans här för att hon inte kan lära sig att sova ensam känns inte rätt.

Jag tycker att det är en självklarhet att man stödjer sin partner i dens intressen även om man inte delar dom själv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som att du måste sätta ner foten och ställa krav, att du ska gå miste om din chans här för att hon inte kan lära sig att sova ensam känns inte rätt.

Jag tycker att det är en självklarhet att man stödjer sin partner i dens intressen även om man inte delar dom själv.

Ska göra det, speciellt med tanke på att ett skivbolag är intresserad.

Stöttar henne i allt hon gör och alla hennes beslut, men som sagt så är inte mitt band speciellt stöttat och detta gjorde jag innan vi träffades.

Får istället höra hur jävla duktiga dom är som är med i Idol och som kan släppa skivor sen.

Hon fattar nog bara inte att inget kommer hända om jag bara sitter ner och inte gör ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar nog om att ge och ta. Sålänge ni delar på måste-sysslorna och ger den tid som behövs för att hålla igång relationen så måste ni båda få ha er fritid. Det finns ju ngt som kallas att kväva varandra, och det är ju inte bra för ert förhållande heller. Har hon någon egen fritidssyssla? Om inte, uppmuntra henne till att ha en.

Angående att sova ensam, det är något hon måste lära sig, och kan inte ligga på ditt ansvar. Vad händer om du trotsar henne på den punkten? Har du provat?

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med digitech multipedal, lurar och jag har min studio i källaren (i know), så hon bli ju inte störd av det. Har påpekat ett antal miljoner gånger vad detta betyder för mig, men musik verkar inte ligga så högt prioriterat som att sitta och se idol.

Jag lirar en blandning mellan Black Label Society, Pantera och Black Sabbath äh jag vet inte, lirar helt enkelt vad jag tycker låter tungt för stunden haha.

Och läggdags, jadu, tror det härstammar från hennes barndom att hon inte behövde någonsin sova ensam, vad jag tror.

Har haft rätt stora problem med sömnstörningar som jag har fått professionell hjälp med men som fortfarande måste hanteras på olika sätt. I ett förhållande är det givande och tagande, men att kräva att partnern ska gå och lägga sig 2230 varje kväll är att begära rätt mycket. Är du säker på att du bara kan välja mellan att satsa stenhårt och lägga ned? Något mitt i mellan kanske också är ett alternativ? Kan du rationalisera ditt musikskapande på något sätt? Få mer hjälp av någon annan, utanför eller inom bandet? Slänger ut lite slumpvisa tankar här.. Hoppas det ordnar sig på bästa sätt hursomhelst.

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Om erbjudandet betyder försörjning kanske du kan göra musik dagtid (dvs byta jobb).

Om inte så får du väl fråga dig själv vad du vill. Tex hålla på nattetid. Men om du inte klarar morgonsysslorna med barnen så förstår jag att hustrun protesterar.

Du kan ju ha en egen dag (sk egen tid) på exempelvis söndagar mellan 13:00 - 16:30. Men då måste du se till att frugan får lämna familjen motsvarande tid, tex 16:00-19:30 på lördagar där du sköter hushållet.

Hos oss fixar min bättre hälft pankakorna på mornarna, med assistans med tandborstning och påklädning från mig. Hon lämnar barnen på skolan (alla cyklar, även på vintern). Jag hämtar och lagar middag vardagar då hon vill kunna jobba länge. Ibland till runt 20:00. Jag ifrågasätter aldrig. Vi läser sagor och ligger brevid barnen tills de somnar. På helgerna fixar hon all mat. Men det är givetvis inte regler som är huggna i sten. Är det nåt på vänskapsfronten så stannar en av oss hemma med barnen. När barnen leker spelar jag på flygeln och hittar på låtfragment. Spelar in gör jag ibland efter barnen lämnat huset på morgonen. Nån timme räcker ofta för att spela in några sångspår (för reparationsmöjlighetens skull). Ibland sticker jag hem tidigt från jobbet när jag inte har så mycket att göra. ...Det ska va lätt och enkelt att leva (men det kanske kräver rätt slags mentalitet, livskamrat, ...och jobb).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker så här:

1. Förklara för sambon vad musiken betyder för dig

2. ta med henne då ni repar eller spelar så hon ser din/er passion.

3. Barn går före musik då du är ansvarig för dem

4. Ditt intresse tycker jag är viktigare än om sambon klarar av att sova ensam

5. Hon borde stöta dig om hon visste vad musiken betydde för dig, så punkt 1 igen

6. som vuxen människa har du rätt att välja när du lägger dig. Min sambo har nu lärt sig att somna själv då jag sitter uppe 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att läsa boken "Fyra timmars arbetsvecka" av Timothy Ferriss. Där finns en del tips som faktiskt är riktigt bra och som hjälper en att få loss mer tid till det en vill.

Sen, om en ska vara lite krass, kasta inte ett bra liv åt sidan bara för att ett skivbolag vill höra mer. Du vet vad du har, men inte vad du får. Och många är de historier om folk som blivit lovade guld och gröna skogar av skivbolag, och sen suttit med rejäla skulder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag jobbar skift och jag tar alltid barnen när jag är hemma på morgonen, även när jag kommer hem från natt skiftet. Och självklart går barnen före allt. Därav sa jag att jag lirar på natten då alla sover vilket funkar bäst då ingen behöver mig så att säga, vilket i sin tur leder till att hon vaknar till om jag går in i sovrummet sen och kan inte somna om och då vägrar hon jobba (hon springvikar på dagis) och jobbar knappt om nåt i nuläget.

Hon har sagt att hon kan ge mig 2 eftermiddagar i veckan bara jag är med och lägger mig och tar barnen på natten om som vaknar, vilket jag alltid gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att läsa boken "Fyra timmars arbetsvecka" av Timothy Ferriss. Där finns en del tips som faktiskt är riktigt bra och som hjälper en att få loss mer tid till det en vill.

Sen, om en ska vara lite krass, kasta inte ett bra liv åt sidan bara för att ett skivbolag vill höra mer. Du vet vad du har, men inte vad du får. Och många är de historier om folk som blivit lovade guld och gröna skogar av skivbolag, och sen suttit med rejäla skulder.

Jo nä, vet att jag inte blir rik om jag nu inte dansar omkring i tajts och sjunger Britney Spears låtar haha så jag är mer glad över att ett bolag ens hört av sig och vill höra mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hade jag aldrig ställt upp på

Kan säga att jag jobbar skift och jag tar alltid barnen när jag är hemma på morgonen, även när jag kommer hem från natt skiftet. Och självklart går barnen före allt. Därav sa jag att jag lirar på natten då alla sover vilket funkar bäst då ingen behöver mig så att säga, vilket i sin tur leder till att hon vaknar till om jag går in i sovrummet sen och kan inte somna om och då vägrar hon jobba (hon springvikar på dagis) och jobbar knappt om nåt i nuläget.

Hon har sagt att hon kan ge mig 2 eftermiddagar i veckan bara jag är med och lägger mig och tar barnen på natten om som vaknar, vilket jag alltid gör.

Personligen tycker jag hela upplägget stinker. Skulle jag få ultimatum om min musikverksamhet, hade jag gått för länge sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är inte ett "alternativ", utan det handlar om vem man är.

Om inte sambon kan acceptera dig som den person du är, så kan man fråga sig hur stort värde hon egentligen sätter på förhållandet. Jag tycker att det låter som om hon ställer orimliga krav. Vägrar jobba om hon blir väckt när du kommer in i sovrummet? Låter som svår avundsjuka eller aggressioner som hon går och bär på, som gör att hon inte kan somna. Nu får vi ju i och för sig bara höra din sida av storyn, så det är svårt att vara helt objektiv, men i ett förhållande hjälps man ju åt i normalfallet - och delar på sysslorna utan att tvingas till kohandel. Om hon knappt jobbar i nuläget så hade det väl varit lämpligast om hon tog största ansvaret för barnen, eller...? Kan hon inte somna om, så ska hon kanske försöka få tid för KBT och/eller Mindfullness hos vårdcentralen - saker som kan göra väldigt stor nytta.

Jag känner några vänner som har tröttnat i omgångar, sålt alla prylar, bara för att något år senare känna att suget efter att skapa musik blir för stort, så att de måste köpa på sig prylarna från scratch igen. Någon av dem har gjort detta flera omgångar, trots flertalet varningar från mig - och varje gång erkänner han att det var lika dumt - den gången också... 😉

Har man en gång blivit biten och känt skaparlusten, så är det helt enkelt omöjligt att hålla sig ifrån det, även om det kommer svackor då och då.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

att ha lite tid för musik kan vara bra också. Då passar man på den lilla tid man har. Har själv fått prova på att ha ALL tid men då fanns inte inspirationen där! Bättre att då få passa på några timmar på helgerna och nån timme under veckan. Kan inte frugan ta det bör du skaffa en ny fru, tycker jag. Kanske borde Hon skaffa sej något eget också. Alla behöver egentid.

Tips till TS! visa denna tråd för din fru

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...