Jump to content
Annons

Varför stängs trådar istället för att modereras?


Demonproducenten

Recommended Posts

Annons

Det är bra att tidningen Studio finns, men det är för mycket fokus på teknik och för lite på konst imo.

och jag tkr stålbröst är rätt man på rätt plats, han verkar brinna för sitt arbete

men man måste våga ta hjälp och fråga om hjälp också, man kan inte bara fråga chefen om allt

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten ledtråd är väl namnet på tidning och forum.

Vad menar du?

Jag tkr namnet är förlegat, borde heta något i stil med;

Musikkonst eller nått fokuserar mer på den kreativa processen snarare än,

Studio blir så forcerat på kunnande och expertis, bara min upplevelse,

andra upplever det säkert på sina egna sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du?

Jag tkr namnet är förlegat, borde heta något i stil med;

Musikkonst eller nått fokuserar mer på den kreativa processen snarare än,

Studio blir så forcerat på kunnande och expertis, bara min upplevelse,

andra upplever det säkert på sina egna sätt

Du kan ju alltid starta trådar i låtskrivaravdelningen som tar upp den kreativa processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

På andra forum brukar en väldigt lärd människa vara moderator (eller flera) för ett särskilt ämne inom varje avdelning,

inom detta forum är nån eller två moderator för saker dom inte ens har en aning om hur dom fungerar.

Du har nog missförstått hur det fungerar med moderatorer.

Det är medlemmarnas sak att stå för innehållet, kunskapsspridandet och mytkrossandet. Moderatorernas formella uppgift är bara att hålla ordning, så att trådarna inte spårar ur för mycket. Om det hade varit deras uppgift att också svara med slutgiltiga fakta i alla lägen, så hade de inte haft annat att göra, än att sitta med forumet dygnet runt - och så hade alla moderatorerna haft sådär 10ggr så många inlägg som den där galningen Claes...

Så i stället för att få fram det som är viktigt, stängs allting av, vilket skapar bitterhet bland alla.

Det är inte många trådar som stängs. Det är bara när det är någon tråd som spårar ur för mycket som den stängs. Jag tycker snarare att moderatorerna är lite för försiktiga i vissa lägen...

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte säker på hur det är för andra. Men själv får man minst ett PM i veckan, från 'tysta' medlemmar, som rådfrågar om olika musikaliska/tekniska dilemman. Svårighetsgraden på frågorna antyder personer som gjort musik i något år eller två. Ja slutar alltid råden med att denne ska höra med andra om deras åsikt, inte bara 1 snubbes. Föreslår ofta att dom skapar egen tråd om frågan, och få folks olika input. Men det vill dom sällan göra. "Vill inte utsätta mig för det", eller "känns läskigt" läser jag väldigt ofta.

Där var anledningen till att dom PMade istället för att skapa tråd. Tror att anledningen att flera (fler än jag, antar jag) får såna kontakter, är för att folk ser o känner att vissa är inte nedslående, hånande o dömande. Första känslan är att det är grymt synd. Nästa känsla är irritation; och inte irritation på Studios verksamhetsansvariga kan ja säga ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog missförstått hur det fungerar med moderatorer.

Det är medlemmarnas sak att stå för innehållet, kunskapsspridandet och mytkrossandet. Moderatorernas formella uppgift är bara att hålla ordning, så att trådarna inte spårar ur för mycket. Om det hade varit deras uppgift att också svara med slutgiltiga fakta i alla lägen, så hade de inte haft annat att göra, än att sitta med forumet dygnet runt - och så hade alla moderatorerna haft sådär 10ggr så många inlägg som den där galningen Claes...

Det är inte många trådar som stängs. Det är bara när det är någon tråd som spårar ur för mycket som den stängs. Jag tycker snarare att moderatorerna är lite för försiktiga i vissa lägen...

Medlemmar som har kunskap bannas ju för att dem säger ifrån när folk sprider osanning.

Och det pågår ju en exil av medlemmar som har kunskap här och de som stannar är de som tror sig kunna saker men egentligen inte kan nånting. De flesta seriösa produkter flyttar till Gearslutz eller andra forum där man inte behöver ställa sig på knä med en pistol riktad mot huvudet och stämma in i kören att allt som behövs för en bra produktion är Cubase och ett USB-ljudkort.

De som stannar kvar här dem som är kroniskt ensamma, har ett kommersiellt intresse (driver firma, studio, mastringshus, sprida sin musik), och de som helt enkelt inte känner sig som hela människor om dom inte får känna sig som bättre människor genom att hjälpa de mindre vetande. Forumet har helt enkelt utarmats på det punkiga och do-it-yourself forum som det var när jag registrerade mig för snart 10 år sen.

Att forumet blivit hel belamrat med reklam och lyckosökare och modereras av människor som verkligen inte brinner för att sprida kunskap om musik är ett annat problem som sänker människors relation till det sämre. Det kanske inte är rättshaverister som jag och andra som skapar denna dåliga stämning, den kanske blivit en inprogrammerad del av hela forumet. Förr möttes man av intressanta frågeställningar, helt okej låtdemos och ett allmänt spridande av kunskap när man gick in på forumet.

Idag möts man av dyra kurser i stockholm, reklam till olika plojty plojty-produkter, massvis med blinkande ikoner och ett helt hav av människor som inte har något bättre för sig än att hävda sin egen gudomliga kunskapsnivå och existensberättigande.

Klart som fan forumet börjar lukta skit då.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du?

Jag tkr namnet är förlegat, borde heta något i stil med;

Musikkonst eller nått fokuserar mer på den kreativa processen snarare än,

Studio blir så forcerat på kunnande och expertis, bara min upplevelse,

andra upplever det säkert på sina egna sätt

Att intresset för musik här är väldigt lågt får man acceptera även om det kan tyckas lite märkligt. Tekniknörderiet behövs det med.

Om du inte är med i grannforumet kontrollrummet.se så gå med där. Där kan du räkna med många kommentarer på låtarna, och många goda (?) råd hur man ska fortsätta bygga påbörjade utkast till låtar. Där kan jag bli lite irriterad på att de inte bryr sig så mycket om ljudnörderiet, men det får man acceptera.

Acceptans is all, okay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att intresset för musik här är väldigt lågt får man acceptera även om det kan tyckas lite märkligt. Tekniknörderiet behövs det med.

Om du inte är med i grannforumet kontrollrummet.se så gå med där. Där kan du räkna med många kommentarer på låtarna, och många goda (?) råd hur man ska fortsätta bygga påbörjade utkast till låtar. Där kan jag bli lite irriterad på att de inte bryr sig så mycket om ljudnörderiet, men det får man acceptera.

Acceptans is all, okay?

Jag är medlem där förfasiken! 🙂

Det finns säkert plats för båda forumen!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är medlem där förfasiken! 🙂

Det finns säkert plats för båda forumen!

Vad kallar du dig där? Har du lagt ut några alster?

Tillbaka tilltopic... När jag läser vad du skriver verkar du som gammal o bitter, typ en del av mina gubbpolare, fy fan vad de gnäller om allt. Och "de kroniskt ensamma"? Man kan ju tro att de är några du föraktar. Jag känner flera stycken som aldrig haft nåt förhållande, och somliga nidsnackar rått om dem; "ja den där jäveln, han har ju aldrig haft ett fruntimmer, haha"... Men hur kul är det, det är ju nåt de flesta i den sitsen är väldigt ledsna över fast de aldrig snackar om det. Jag skulle aldrig håna nån för den saken. Jag är väldigt yvig i mitt forumsnackande o även som musiker, men jag skulle aldrig se ner på nån ensam, eller en som snackar lite torrt o teoretiskt. Jag är slarvig med att hålla ordning hemma, men jag ser ändå upp till grannar som har förmågan att ha pedantskötta trädgårdar.

När jag var yngre var jag förbannad på de som spelade dansmusik, vilka dönickar tänkte jag. Men det var ju jag som var korkad. Låt folk vara som de vill, tex korrekta som Claes eller punkiga som du själv. Claes är säkert rolig som fan om man träffar honom in real...

Jag skäms en hel del över vad jag skrivit på diverse forum förr, nu har jag blivit lite bättre. Jag tycker det är skitkul att folk är så olika. Och vad som än sägs på forum måste ju man tåla att bli emotsagd eller? I lördags spelade vi på en raggarklubb o fram kommer det en lirare o ser att jag använder en stämdosa, det tyckte han var väldigt dåligt, det var typ bättre förr när banden stod o stämde på vrålvolym hur länge som helst. Och det fick väl han tycka. Han dansade som fan trots att vi använde såna fuskgrejer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kallar du dig där? Har du lagt ut några alster?

Tillbaka tilltopic... När jag läser vad du skriver verkar du som gammal o bitter, typ en del av mina gubbpolare, fy fan vad de gnäller om allt. Och "de kroniskt ensamma"? Man kan ju tro att de är några du föraktar. Jag känner flera stycken som aldrig haft nåt förhållande, och somliga nidsnackar rått om dem; "ja den där jäveln, han har ju aldrig haft ett fruntimmer, haha"... Men hur kul är det, det är ju nåt de flesta i den sitsen är väldigt ledsna över fast de aldrig snackar om det. Jag skulle aldrig håna nån för den saken. Jag är väldigt yvig i mitt forumsnackande o även som musiker, men jag skulle aldrig se ner på nån ensam, eller en som snackar lite torrt o teoretiskt. Jag är slarvig med att hålla ordning hemma, men jag ser ändå upp till grannar som har förmågan att ha pedantskötta trädgårdar.

När jag var yngre var jag förbannad på de som spelade dansmusik, vilka dönickar tänkte jag. Men det var ju jag som var korkad. Låt folk vara som de vill, tex korrekta som Claes eller punkiga som du själv. Claes är säkert rolig som fan om man träffar honom in real...

Jag skäms en hel del över vad jag skrivit på diverse forum förr, nu har jag blivit lite bättre. Jag tycker det är skitkul att folk är så olika. Och vad som än sägs på forum måste ju man tåla att bli emotsagd eller? I lördags spelade vi på en raggarklubb o fram kommer det en lirare o ser att jag använder en stämdosa, det tyckte han var väldigt dåligt, det var typ bättre förr när banden stod o stämde på vrålvolym hur länge som helst. Och det fick väl han tycka. Han dansade som fan trots att vi använde såna fuskgrejer...

Jag är nog ganska gammal och bitter.

Men jag tror ändå på människors förmåga att skapa gott om dom kan sluta se till sitt eget bästa hela tiden.

Tror man måste låta folk vara bittra, sura, ledsna, uppgivna, kåta, arga, bögar, o.s.v annars blir inge bra om alla ska vara på "ett" sätt hela tiden. Ungefär som det här med att digitalt ljud är perfekt, vem har sagt det?

Det är som att det hela tiden vara nån slags konsensus om att "enas" i något. Som att inte folk kan få vara exakt som dom är. Om jag vill vara grinig och klaga på hur kvinnor och män behandlas utifrån sexuella kontexter får jag vara det. Om jag vill klaga på dagens produktioner får jag göra det. Likaså får jag vara glad över att jag har ett kön, och att det finns mycket musik idag att välja på.

Men det är som att så fort man diskuterar något här ska man få den andra människan till att acceptera vad man själv redan vet. Det finns inget utbyte av upplevelser utan mest är det att bekräfta varandra som människor som är något slags mantra här och så fort nån människa i nån annans ögon har väldigt fel så drar alla tusen medlemmar i kränkhets-bromsen och anmäler den människan för att den påpekat en felaktighet i nån antaganden om ljud, musik eller livet.

Det är lite som på midsommar här på studioforum, man ska alla dansa runt stången

Fuck stången jag har en egen stång.

alla har det

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är som att så fort man diskuterar något här ska man få den andra människan till att acceptera vad man själv redan vet. Det finns inget utbyte av upplevelser utan mest är det att bekräfta varandra som människor som är något slags mantra här och så fort nån människa i nån annans ögon har väldigt fel så drar alla tusen medlemmar i kränkhets-bromsen och anmäler den människan för att den påpekat en felaktighet i nån antaganden om ljud, musik eller livet.

Du har aldrig funderat över din egen del i det där?

Jag tror nämligen att en överväldigande majoritet av de som hänger här inte har samma upplevelse som du om hur dom blir bemötta.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig funderat över din egen del i det där?

Jag tror nämligen att en överväldigande majoritet av de som hänger här inte har samma upplevelse som du om hur dom blir bemötta.

Möjligt att det kan vara så, men som sagt. Jag svarar mest på det han skriver, bedriver ingen maktkamp ö.h.t.

Nilsson, det enda jag hade kvar på kontrollrummet var detta, från 2007 nångång

http://www.kontrollr...hp?topic=2398.0

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Medlemmar som har kunskap bannas ju för att dem säger ifrån när folk sprider osanning.

---

ett helt hav av människor som inte har något bättre för sig än att hävda sin egen gudomliga kunskapsnivå och existensberättigande.

vill du fortsätta snacka skit med nilsson kan du väl ta det gm pm

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

vill du fortsätta snacka skit med nilsson kan du väl ta det gm pm

Ska du ha hjälp mannen?

Vet du varför trådar stängs?

För att folk skiter i allt.

Men nu tycker jag alla kan dra sitt strå till stacken och sluta tro att dom kan allt och vara glada jävlar hela Julen! MUSIC, BACK, TO, MUSIC.

Inge mer skrivande, MUSIC.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha hjälp mannen?

Vet du varför trådar stängs?

För att folk skiter i allt.

Men nu tycker jag alla kan dra sitt strå till stacken och sluta tro att dom kan allt och vara glada jävlar hela Julen! MUSIC, BACK, TO, MUSIC.

Inge mer skrivande, MUSIC.

ja tack - du börjar
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Claes men tycker ibland hans tvärsäkerhet kan vara skrämmande.

Men nog om det Claes finns här och han är så välkommen! Man måste inte älska varandra.

Men Otrevligheter och angrepp på person sparar vi på va. 🙂

Love is all, okay? 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Claes men tycker ibland hans tvärsäkerhet kan vara skrämmande.

Men nog om det Claes finns här och han är så välkommen! Man måste inte älska varandra.

Men Otrevligheter och angrepp på person sparar vi på va. 🙂

Love is all, okay? 🙂

skulle inte du göra musik?
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...