Jump to content
Annons

Varför stängs trådar istället för att modereras?


Demonproducenten

Recommended Posts

Annons

I det aktuella fallet antar jag att det var det omfattande OT-tjafsandet om programmering i tråden om kablar, som gjorde att tråden stängdes. Det var synd att den stängdes, eftersom det känns viktigt att avliva myter som annars lever kvar och frodas när de inte blir tillräckligt hårt emotsagda.

Jag hade mycket hellre sett att programmerings-snacket hade lyfts bort från tråden, så att den relevanta kabeldiskussionen kunde få ligga kvar, så jag hoppas att tråden kan öppnas snart igen, efter lite rensning...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, följer med intresse

Vad är det som lett till avstängningar historiskt (i praktiken alltså)?

brott mot personuppgiftslag och extrem ohövlighet, men det är oerhört höga krav för att någon ska bli avstängd. det krävs flera varningar. och dessa varningar plockas godtyckligt bort om någon sköter sig tillfälligt.

-

utifrån hur jag uppfattat saker är detta pga att det mesta arbete som de som jobbar med sidan lägger ner är bakom kulisserna, och att resurserna helt enkelt inte räcker till i den mån man önskar.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

  • finns inga andra möjligheter?
  • kan man inte stänga av enskilda från att fortsätta skriva i trådar?
  • finns inte resurser att rensa dynga från i övrigt intressanta ämnen?
  • varför är det farligt om det pågår diskussioner?

Du måste verkligen brinna för det här. Du startar typ en tråd om året ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lättare att stänga, är ett enormt tidskrävande arbete att gå igenom alla inlägg så bättra att stänga skiten... då kanske folk lär sig också att hålla diskussionen på en vettig nivå.

Hur kan du veta allt det där? Särskilt det sista?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lättare att stänga, är ett enormt tidskrävande arbete att gå igenom alla inlägg så bättra att stänga skiten... då kanske folk lär sig också att hålla diskussionen på en vettig nivå.

Varför väljer du orange text? När den gula är så lätt att läsa?

Redigerat av laban1
  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du veta allt det där? Särskilt det sista?

Hur jag kan veta det, är väl inte så svårt att räkna ut ?Jag vet iofs inte hur många moderatorer dom har här på studio forum.

Ja..moderatorna bestämmer den tillåttna "nivån" så är väl bara bra att dom ser till att den hålls på rätt nivå...

Nu hade ju iofs hela tråden spårat ur men om det bara var ett inlägg osv då hade det ju varit bättre att banna den personen från tåden än att stänga... men som sagt hade tråden fått fortsätta hade den bara spårat ur ännu mera. Trådens kärna hande mer om makt lekar än om kablar... i slutet där. Kan dock trösta er alla att det finns säkert 50 andra trådar med detta ämna om kablar..så är väl bara återuppliva någon gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådens kärna hande mer om makt lekar än om kablar... i slutet där.

nu vet jag inte om du tänker på nånb specifik tråd - jag menar rent allmänt

det stängs trådar lite godtyckligt till höger och vänster

och frågan handlade inte om vad Du tror är anledningen - frågan handlade om det inte går att lösa på annat sätt

för som claes påpekar dödas trådar med intressant innehåll för att vissa munhuggs

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om att trådar stängs helt godtyckligt. Jag har stängt ett fåtal trådar den senaste tiden eftersom diskussionen helt har spårat ur och det har kommit in massor av anmälningar. Och, nu börjar jag låta lite tjatig, men det finns helt enkelt inte resurser för att gå igenom en jättetråd i detalj och rensa upp allt. Tyvärr.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om att trådar stängs helt godtyckligt. Jag har stängt ett fåtal trådar den senaste tiden eftersom diskussionen helt har spårat ur och det har kommit in massor av anmälningar. Och, nu börjar jag låta lite tjatig, men det finns helt enkelt inte resurser för att gå igenom en jättetråd i detalj och rensa upp allt. Tyvärr.

/Mats

ja resurser kan ni nog inte göra så mycket åt

då kvarstår ju frågorna:

  • finns inga andra tekniska möjligheter?
  • kan man inte stänga av enskilda från att fortsätta skriva i trådar?

godtyckligheten tycker jag ligger i att man kan bryta mot regel 1 utan att det nånsin renderar i nånting medan andra regler efterhålls något bättre

det rimmar rätt dåligt med forumets målsättning att korrekt information ska finnas tillgänglig för läsare - all möjlig obelagd dynga får ju härja fritt här

Link to comment
Dela på andra sajter

  • finns inga andra tekniska möjligheter?
  • kan man inte stänga av enskilda från att fortsätta skriva i trådar?

Om jag stänger ute en medlem från en tråd som spårat ur kan jag lova att följden blir fortsatt bashing i en eller flera nya trådar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade mycket hellre sett att programmerings-snacket hade lyfts bort från tråden, så att den relevanta kabeldiskussionen kunde få ligga kvar, så jag hoppas att tråden kan öppnas snart igen, efter lite rensning...?

Jaha ja? Bara för att du själv inte hamnar i mina skor då, va? 😉

(eller du kanske menade större rensning än så)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag stänger ute en medlem från en tråd som spårat ur kan jag lova att följden blir fortsatt bashing i en eller flera nya trådar.

det är väl inte tråden som spårat ur isf utan den som blir avstängd

bashing?

och?

bättre med kollektivbestraffning?

det tog man tom bort i lumpen före min tid

här får istället alla göra armhävningar

drill_sergeant.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

nu vet jag inte om du tänker på nånb specifik tråd - jag menar rent allmänt

det stängs trådar lite godtyckligt till höger och vänster

och frågan handlade inte om vad Du tror är anledningen - frågan handlade om det inte går att lösa på annat sätt

för som claes påpekar dödas trådar med intressant innehåll för att vissa munhuggs

Tror ändå dessvärre den där tråden var ganska körd..den var inne på fel spår och hade förmodligen fortsatt i all oändlighet... men visst.. det må hända att det låses trådar för enkelt ibland..
Link to comment
Dela på andra sajter

isf löser det ju knappast att låsa trådar heller

det ser vi ju tydligt i det öppna brevet....

Precis! Det är effektivare att stänga av en medlem helt under en viss tid i så fall, så att resten av forumet kan hämta sig.

Sedan är det ju inte många som startar trådar om varför trådar stängs, utan en förkrossande majoritet av medlemmarna accepterar den (enligt min mening väldigt återhållsamma) moderering som görs - och går vidare till nya saker istället för att tjafsa, men vissa har svårt för att släppa diskussionen även om i princip alla andra tycker att det räcker och blir över...

Link to comment
Dela på andra sajter

På andra forum brukar en väldigt lärd människa vara moderator (eller flera) för ett särskilt ämne inom varje avdelning,

inom detta forum är nån eller två moderator för saker dom inte ens har en aning om hur dom fungerar.

Så i stället för att få fram det som är viktigt, stängs allting av, vilket skapar bitterhet bland alla.

Detta är problemet.

Studio forum lider av samma problem som svenska skolan!!!!!!!!!!!!!!

Ärligt talat tror jag studioforum är lite rädda för att låta information flöda fritt,

då skulle tidningen inte behöva existera

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...