Jump to content
Annons

SE electronics X1


Razamanaz

Recommended Posts

Behövde en brusfri stormembranare!

Hade bestämt mej för en neuman TLM 102, men då läste jag ett test i sound on sound där SE x1 sopade banan med den och kom då på att jag testat X1 som hastigast på förra jobbet.

Så jag köpte en X1!

Kan vara mina bäst spenderade 999:- nånsin!

Den låter ju galet bra i sin enkelhet!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

@TS: kul att du hittat en trevlig mikrofon som passar dig. Grattis.

Har själv en (sE) Z3300a som jag är supernöjd med 🙂 I min signatur har du min SC-länk där all sång/körer är inspelade med Z3300a:n 🙂

Har även en SE2A som baske mig lirar finfint på 12:e band på ackar.

Dessutom trevlig att man, utöver "vanlig" njure får med kapslar för både rundtagande och supernjure när det gäller SE2A:n

Vänligen,

CHAE

Edit: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som provat deras dyrare Modeller?

Borde finnas förutsättningar!

Testat Gemini 2, Z3300A, 2200A & X1. Gemini är absolut den bästa mikrofon av dessa MEN den som passade bäst på min röst var X1'an. Enligt mig själv så är sE's mickar alldeles för vassa.. De verkar boosta toppen på varenda mick dom släpper... Jag tycker t.o.m gemini 2 låter för plastigt, inte speciellt mycket värme. Nu har jag en adk a48 och den SOPPAR banan med geminin, otroligt varm och mysig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplevde X1:an som bumlig och den passade inte alls min röst. Kompisen köpte en sådan och på hans däremot röst låter den kalas så där ser man så olika det kan vara 😑

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

SEX1 i mitt tycke låter bättre än många av deras dyrare mickar som jag prövat då de är på tok för vassa i toppen. Tycker det är en utmärkt sångmick till tjejer med lite tunnare röster framförallt.

Brukar stå mellan den eller en M88 då. Men som vanligt, det där skiljer sig från röst till röst & instrument till instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag testade den på tjejsång så sopade den banan med en sm7b som jag tycker är rätt behaglig på tjejsång.

Tycker x1 saknar lite av den öppna snygga diskanten som jag hört i dyrare mickar (EV re 20, Shure KSM 44 etc) men den är på nått sätt mer "lättsjungen" än speciellt KSM 44 som är rätt oförlåtande!

Neumans TLM mickar är det många som varnat mej för!

Redigerat av Razamanaz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är SE x1´an i jämförelse med Studio Projects B1? Nån som testat/har båda? Själv har jag en Studio Projects B1 som jag haft länge och den tycker jag är helt ok för mig. Men har varit lite sugen på en SE x1 också till och från. Är den bättre, sämre eller ungefär likadan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

X1 är klart en av de bästa micarna jag hört i den prisklassen, och den är mångsidig. Allt man slänger på den låter bra, men det ger sällan någon wow-känsla för mig. Speciellt blir sång ganska platt och tråkig tycker jag. Men det är en grym plug-and-play-lösning. Precis som det ska vara på den sortens produkter.

Jag är inte så förvånad att den vann över TLM102 i ett test om de jämförde enstaka torra spår, för 102:an är inte så smickrande rakt in i konsolen alla gånger. Däremot är den detaljrik med ett fint djup och en relativt rak frekvensåtergivning. Inget "färdigproddat" ljud med andra ord, utan kan låta ganska dassigt. Därför kan det krävas lite mer jobb för att få det snyggt med den. Men det betalar sig för det mesta i slutändan eftersom den ofta fångar mer av ljudkällans karaktär. Inte alltid önskvärt visserligen. 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klurigt att jämföra. Första klippet är hårt komprimerat och det är dessutom två mickar på guran. Men visst kan man tycka att Neumann micken borde låta bättre. Fast jag tycker dessa klipp inte riktigt ger rätt bild.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

sssssssssssibilanssssssssssssss

ssssssssssssssssssssssssssssss

Ingen rolig sångare eller låt!

Trackade sång igår och återigen sopade denna banan me både RE 20 och MD 421 som jag tycker är den bästa dynamiska micken för sång, men det är på min röst!

På andras röster föredrar jag generellt RE 20 och Sm7b!

Även Bandmicken X1r är helt kanon att sjunga i!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...