Jump to content
Annons

Ministudio i redan fullproppad "etta"


Prestige

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja bredda mina kunskaper inom musik och samarbeta med andra musiker över världen, men för att kunna göra det så måste jag ha inspelningsmöjligheter! Min lilla etta är redan full av saker och flickvän men det stoppar inte mig!

Detta kortet har jag kollat på: Apogee Duet 2 - någon som har erfarenheter från det? Behöver jag mer saker eller räcker det med bara ett ljudkort, nybörjare som jag är så behöver jag lite hjälp med ett bra "startkit".

Min utrustning är: Logic Pro, MacBook Pro 15" 2013, Denon hörlurar, EBS TD650(bas-stärkare), akustisk/el -gitarr/bas.

Tips på en synth hade varit schyst att få med.

Tack på förhand 🙂

/Simon

Redigerat av Prestige
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bara en sak: Jag hade skaffat ett par bra lurar och struntat i monitorer, om du har dåligt med plats och vill vara mer mobil. Slipper kanske driva din vän till vansinne också.. TIll en början i alla fall.

du behöver förstås en mick också och stativ, och puffskydd till den om du ska sjunga.

Keyboard kan du välja att ha ett stort pianoliknade, ett minimalt för att hamra in lite toner, du kan ha en massa kontrollers på keyboardet för att styra parametrar i Logic. Du kan förstås också ha en synt, eller välja att spela mjukvarusynt istället. Många val där..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer är nog ingen ide så ja ett par bra hörlurar skulle sitta fint, tips? Ja sjunga kanske man skulle börja öva på, enda grejen är att jag läspar lite så det kanske låter konstigt i låtar? Vad för mick skulle man behöva för sång och akustisk gitarr t.ex.?

Jag skulle nog hellre ha ett lite större keyboard än ett sånt där mini då jag vill lära mig spela piano.

Härligt! Då ska jag kolla på Duetten! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad du har för budget, men du får säkert nästan all utrustning du söker just nu för samma pris som bara Apogee-ljudkortet om du kollar runt lite. Studio testade t ex Steinbergs ur22-kort i senaste Studio och jämförde det med just Apogee Duett. Dom skrev att Apogee-kortet lät aningen "bättre" (även om det var väldigt oklart på vilket sätt). Å andra sidan kostar Steinberg-kortet 1200 kr.

När det gäller mickar kan du nog börja med att köpa i princip vilken stormembrans kondensator-mick som helst. Studio Projects B1 är en som hängt med länge och ofta fått bra betyg vid tester av instegsmickar: http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm

Ska du lära dig spela piano bör du skaffa ett keyboard med minst 61 tangenter och i a f semivägda tangenter. Helst vägda så klart. Någon som är duktig vill ha 76 eller 88 tangenter, men dom (klaviaturen) börjar ju då bli ganska skrymmande. Just för klaviaturer tycker jag dessutom personligen att det är bra om dom har i a f en del egna ljud, så att en t ex sitta och öva eller plocka fram till stämmor vid en inspelning utan att ha klaviaturen kopplad via någon VST-plugg i datorn.

Bor du trångt kan det vara värt lite möda att bygga in utrustningen i ett skåp. Kolla t ex in denna video med Andreas Carlsson när han visar sitt hem i LA, framåt slutet visare han hur han har en liten dold studio i hemmet:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte om och jag köpte istället ett Propellerhead Balance-kort! Det låter faktiskt riktigt bra, det kostade 2000kr och så köpte jag Noviation LaunchKey för 1600 kr, det ångrar jag inte en sekund, fantastiskt roligt med massa olika effekter osv 🙂

Mick väntar jag med sålänge! Nu behöver jag verkligen en ny lägenhet haha!

Tack för all hjälp, nu ska det spelas in massor! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...