Jump to content
Annons

Stenull eller glasull?


kLEO

Recommended Posts

Vad är den stora skillnaden mellan dessa?

När jag var på bauhaus tidigare och kollade på dessa så märkte jag att det är STOR skillnad i material, då stenullen är jättehård, och glasullen helt "lös".

(enda fördelen jag kunde se i stenfiber var att den inte ger ifrån sig lika mycket fibrer. Men stämmer det?)

Väldigt tacksam för svar!

/Leo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Stenull kan fungera bättre än glasull för att absorbera vibrationer. Tex en stenullskiva som ligger dikt an på en gipsskiva kan absorbera skivans vibrationer. Dvs om övergången är från ett tätare medium så är det bra. Men direkt mot luft är glasull bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stenull kan fungera bättre än glasull för att absorbera vibrationer. Tex en stenullskiva som ligger dikt an på en gipsskiva kan absorbera skivans vibrationer. Dvs om övergången är från ett tätare medium så är det bra. Men direkt mot luft är glasull bättre.

Så om jag förstår dig rätt så betyder det att stenull vore ett toppen material att placera högtalarna på?

För det är också en sak jag funderat lite på. Min tanke var att placera högtalarna på betong block, med något material mellan dem två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glasull som är till jludisolering och akustik, exempel vis isover piano.

Stenull inehåller massa finkorningt grus damm o skit, och kan dessutom vara ojämn i densiteten vilket ger ojämnt luft flöde. Sånt spelar dock ingen roll vid värme isolering bakom gipsskivor...

Tack för svaret! Jag valde glasull för jag antog att den skulle absorbera bättre pga av att den var såpass mjuk. Och jag kunde pusta ut då när jag läste din kommentar att jag hade valt rätt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra om du kollar att fibrerna inte kommer ut i onödan, kan vara farliga eller irriterande att andas in.

Tydligen verkar det som att den nya glasullen inte anses lika farlig längre, som förr i tiden

http://sv.wikipedia....wiki/Mineralull

Jag har 3 lager fiberduk och 1 lager tyg (lakan) som man kunde blåsa igenom. Det lär nog hålla glasfibret på plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som man bör titta på när man väljer ljudabsorberande material är dess flödesresistivitet. Den brukar spegla volymvikten rätt så bra för de flesta material. Det finns flera tabeller med mätvärden för olika fabrikat för detta på nätet. Stenull är vanligt förekommande i föreskrivande led (akustiker) som ljudabsorbent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa borde ju vara att placera det på gummi istället för isolering om du vill undvika vibrationer?

(OT. Själv jobbar jag i byggbranchen och ser inte en enda fördel med glasfiber, det är värdelöst material om man jämför mot stenull som dammar mindre, isolerar bättre, ljudisolerar bättre, styvare material, högre smältpunkt osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...