Jump to content
Annons

Digitalt och analogt - myt missförstånd verklighet


Algotezza

Recommended Posts

Skulle vara roligt att höra exempel, vilken plugg och vilken inställning. Om du har nåt som är enkelt att ta fram.

Mm 🙂

Fast problemet blir ju då att man kommer att lyssna till två olika medium; ett i 44 eller 48, och ett i 96. Så det blir liksom lite trixigt att "jämföra" när båda mediumen inte stämmer överens med varandra. Det kanske vore bättre att man alstrade ljuden i 96 och sen samplar ner dom till 44/48, ja vet inte.

Som direkt-länk finns den här tråden i Gearslutz där vissa tycker positivt/negativt om 44 vs 96. Där finns även några ljudexempel där man hör rätt tydligt, trots att det är MP3-filer t.o.m.

http://www.gearslutz.com/board/music-computers/599128-difference-between-44-1k-96k-insane-2.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Mm 🙂

Fast problemet blir ju då att man kommer att lyssna till två olika medium; ett i 44 eller 48, och ett i 96. Så det blir liksom lite trixigt att "jämföra" när båda mediumen inte stämmer överens med varandra. Det kanske vore bättre att man alstrade ljuden i 96 och sen samplar ner dom till 44/48, ja vet inte.

Som direkt-länk finns den här tråden i Gearslutz där vissa tycker positivt/negativt om 44 vs 96. Där finns även några ljudexempel där man hör rätt tydligt, trots att det är MP3-filer t.o.m.

http://www.gearslutz...k-insane-2.html

Mjukvarusyntar har jag hört tydliga skillnader.

Angående gitarrpluggar, gjorde en snabbtest, växlar mellan 44 och 88. Gitarren kör en gitarrplugg och där var det ingen större skillnad på 44 och 88.

Ursäkta att ljudexemplet är en hel mix, nedsamplad till 44.1.

https://dl.dropboxus...7056/iammix.wav

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar analoga resp digitala outboardburkar är det någon skillnad då, eller bara inbillning?

Jag ska försöka mastra analogt i stället för digitalt, hoppas få en fin Apex EQ-burk idag som tillsammans med en analog DynaMaxx kompressor ska få göra det jag hittills gjort med en digital TC Finalizer.

Och helt analoga burkar som en LA-610 med rör och sånt, vad motsvarar den för digital upplösning? Har nog läst att somliga anser att digital lagring av ljud är väldigt bra, (tycker så själv oxå) men att digital processning av ljud kan ge "digitalt kallt o hårt ljud", därför är en helt analog eq-burk att föredra.

Det kanske kan stämma, men bara på äldre digitala grejer, nya datorer och pluggar ger ingen försämring eller tom bättre ljud än helanalogt?

Jag själv har absolut förstört många inspelningar genom att skicka dem fram o tillbaka genom digitala burkar flera ggr. För flera år sen hade jag en Behringerburk med liknande funktioner som Finalizern, allt som passerade genom den lät sen helt förjävligt. Berodde det på min klumpighet eller dålig kvalitet i Behringerburken, vad fan den nu hette...?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ljud - en definition

sen vet man inte exakt hur fladdermöss tolkar nåt eftersom ingen fladdermus ännu tagit bladet från munnen och berättat i detalj

men man föreställer sig hur det kan vara - och utgår då från hur vi valt att omvandla ljudreflektioner till enkla bilder såsom med sonar tex

nåja sidospår

var det nån av myterna i nån av länkarna som kommit upp som du själv kände att du kanske anammat?

Ja, lite har jag ju gått på detta med "det mjuka analoga ljudet" kontra "det vassa digitala" och att det rakt av blir bättre kvalitet på de frekvenser man kan höra om ljudåtergivningen ligger över vad vi kan uppfatta. Men någon sladdfreak är jag inte... Sedan har jag väl också gått på detta med att det finnas vissa ljud man bara kan framställa med analoga synthar och som inte digitala kan fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syntar genererar överlag renare och bättre ljud, ett rikare ljud. Främst om det redan är rikt på övertoner i sig själv. Det blir liksom tjockare, men samtidigt luftigare, fullare liksom. Speciellt högfrekventa ljud som klockor och vassare ljud får inga vikningseffekter och aliasing-ekon en 1-2 oktaver under sig som dom ofta får i 44/48. Gitarrdist kan bli rena underverken i 96 ibland.

Och med plugins så låter det ofta mer naturligt och luftigt. I jämförelse så hör att 44/48 har en slags lite mörk kärv-het, en känsla av pressad tröghet, som försvinner i 96, det öppnar upp liksom och låter som det flyter skönare. Det gäller inte alla pluggar, men fler än 'några'. Jag har hittills inte stött på nån plugg som låter sämre i 96; bara "lika bra" som sämst.

Tycker man t.o.m. kan se det visuellt i frekvensspektrum med. Den effekt och övertoner som vissa pluggar ger upphov till får en visuell struktur som ser helt perfekt ut. I 44 eller 48 ser dom mer konstiga ut.

Jag skulle kunna tänka mig att om man spelar in triangel, klockspel eller vass tamburin i 44 vs 96, då kanske man kan höra skillnad fastän det inte är processat. Teoretiskt alltså.

Okej. Så om man internt i synthen lägger ett lågpassfilter vid 20khz så skulle du inte höra någon skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nope, det är nåt annat som händer i tex vissa mjuksyntar, ljudet påverkas i lägre frekvenser. Man ofta har lågpassfilter på en synt som är bra mycket lågre ställt än 10khz och ändå hörs det skillnad. Märkligt fenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjukvarusyntar har jag hört tydliga skillnader.

Angående gitarrpluggar, gjorde en snabbtest, växlar mellan 44 och 88. Gitarren kör en gitarrplugg och där var det ingen större skillnad på 44 och 88.

Ursäkta att ljudexemplet är en hel mix, nedsamplad till 44.1.

https://dl.dropboxus...7056/iammix.wav

Ja det kan vara rätt olika beroende på gitarrljud, hur det är inspelat, klangen osv. Vissa klanger påverkas mycket, andra inte alls.

Okej. Så om man internt i synthen lägger ett lågpassfilter vid 20khz så skulle du inte höra någon skillnad?

Det blir fylligare ljud, eftersom synten genererar ljud i den frekvens som värdprogrammet är inställt på. Med 96000 generationer per sekund blir ju själva källljudet tätare, fylligare, bättre distribuerat. Vågformerna ritas ju noggrannare än i 44 av oscillatorn, speciellt då man använder frekvens- eller amplitudmodulation direkt på oscillatorerna. Man får djupare och renare bas och intern distortion blir rikare t.ex. Det känns nästan lite som skillnaden mellan dåliga o bra ljudkort. Filtren kan bli jämnare och renare med, fast det har jag inte märkt fullt så mycket av. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För att svara på din fråga tidigare i tråden Nilsson, så finns bra saker i den analoga världen och bra saker i den digitala. Och tvärtom, dåliga i båda världarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på din fråga tidigare i tråden Nilsson, så finns bra saker i den analoga världen och bra saker i den digitala. Och tvärtom, dåliga i båda världarna.

Berätta nåt mer både jag o alla andra visste sen förut!

Apex-eq ska levereras av DHL mellan 1400 och 1600! Analog leverans är bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta nåt mer både jag o alla andra visste sen förut!

Apex-eq ska levereras av DHL mellan 1400 och 1600! Analog leverans är bäst!

om du lovar att prata om det som diskuteras och inte bara om dig själv och vad du hittar på med dina diverse olika burkar så lovar dr loop att berätta nåt du inte redan vet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

om du lovar att prata om det som diskuteras och inte bara om dig själv och vad du hittar på med dina diverse olika burkar så lovar dr loop att berätta nåt du inte redan vet

🙂

Berätta nåt mer både jag o alla andra visste sen förut!

Apex-eq ska levereras av DHL mellan 1400 och 1600! Analog leverans är bäst!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6897056/drums_igs_n_resason_ssl.wav

Ett exempel jag länkat till flera gånger. Hårdvara SSL kopia mot mjukvara. Växlar som vanligt mellan dessa i klippet. Kanske lite mer botten i hårdvaran men det var inget som en EQ kunde råda bot på. Annars soundmässigt rätt lika. Vilken är bäst, tja... det får man själv avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guds straff till de som är för dumma att begripa sig på datorer är att de måste köpa dyra burkar ur verkligheten som tar plats. Som tur är vill ingen längre ha burkarna även om de är nästan lika bra som mjukispluggarna så de nästan skänks bort.

Ingen DHL-bil än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sitter och gissar nu Signia eller?

Nej då.

Eller ja, jag har inte kliniskt grundtestat varenda synt för att verifiera att dom stämmer överens exakt med påståendet. Men flera känner jag till reagerar på det sättet, och överlag är det ju lite tekniskt faktum med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...