Jump to content
Annons

Tänkte köpa min första Lap Steel gitarr för ambient..grejjor vad ska man tänka på ?


Ekstasis

Recommended Posts

Robert Rich använder sig av lapsteel gitarr väldigt mkt i hans musik...jag vill också ha en..

Men jag har aldrig spelat på en..så vet inte riktigt...vad man ska tänka på vad som skiljer olika..

Jag är dock i grunden gitarrist...jag har en ebow... och en Eventide H8000FW effekt processor (snrat)

http://www.youtube.com/watch?v=MVr5XuLcGSw

Han använder något custom byggd historia...

UnsoundSleepRig2013.jpg

Hur den ser ut..är inte vikitigt för mig..bara att den låter bra..så antar att det är viktigt med bra mickar

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
offeranod (oregistrerad)

Jag köpte den billigaste lapsteelmodellen på Thomann för ett antal år sedan och med tanke på vad den kostar så är den helt ok.

Vad som är viktigt är att man kostar på sig ett tungt spelstål, för tonens skull. Jag kör den genom min gamla Twin Reverb och instrumentet skapar en enormt dynamisk ljudbild.

Redigerat av offeranod
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte den billigaste modellen på Thomann för ett antal år sedan och med tanke på vad den kostar så är den helt ok.

Vad som är viktigt är att man kostar på sig ett tungt spelstål, för tonens skull.

Har läst, att den har ganska kort hals och mindre frets jämfört med standard... vilket inte är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

offeranod (oregistrerad)

Har läst, att den har ganska kort hals och mindre frets jämfört med standard... vilket inte är bra.

Ja det kanske är möjligt. Jag spelar gitarr annars och har denna för att lägga fills med, vilket funkar kanon. Jag har inga ambitioner att bli lapsteelspelare. Men det är klart att det är som det brukar med Kinesiska lågprisgrejer, billigt och lite tråkigt. Men funktionen är helt ok och micken är tyst och låter helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kanske är möjligt. Jag spelar gitarr annars och har denna för att lägga fills med, vilket funkar kanon. Jag har inga ambitioner att bli lapsteelspelare. Men det är klart att det är som det brukar med Kinesiska lågprisgrejer, billigt och lite tråkigt. Men funktionen är helt ok och micken är tyst och låter helt ok.

Tror det är viktigt med bra mickar..precis som med en vanlig gitarr...

Link to comment
Dela på andra sajter

offeranod (oregistrerad)

Tror det är viktigt med bra mickar..precis som med en vanlig gitarr...

Precis, och bra trä med hög densitet, en bra konstruktion är viktigt, bra strängar är viktigt, samt ett bra hantverk är viktigt. Finns inte så mycket mer att fråga om, bara att handla :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...