Jump to content
Annons

Ingen annat ljud fungerar när Cubase 7 är igång, men fungerar med Cubase 5


Gerterface

Recommended Posts

Hej!

Uppgraderade alldeles nydligen till Cubase 7 ifrån 5an och det har uppstått ett problem. När jag har igång Cubase eller PLAY (EastWest VST Plug-In) så kan jag inte höra något annat ljud. Inga ljudfiler, inga filmer på YouTube eller några låtar på Spotify. Efter lite sökande så antar jag att det beror på att Cubase (mer specifikt PLAY) tar alla mina ASIO Driver kanaler, men varför uppstod aldrig detta problem när jag använde 5an?

Till min följdfråga, hur ändrar jag så att Cubase lämnar några kanaler åt andra applikationer?

Tack så mycket i förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har antagligen glömt att du en gång i tiden bockade för "release driver when application is in background", under Device setup/VST Audio system... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Uppgraderade alldeles nydligen till Cubase 7 ifrån 5an och det har uppstått ett problem. När jag har igång Cubase eller PLAY (EastWest VST Plug-In) så kan jag inte höra något annat ljud. Inga ljudfiler, inga filmer på YouTube eller några låtar på Spotify. Efter lite sökande så antar jag att det beror på att Cubase (mer specifikt PLAY) tar alla mina ASIO Driver kanaler, men varför uppstod aldrig detta problem när jag använde 5an?

Till min följdfråga, hur ändrar jag så att Cubase lämnar några kanaler åt andra applikationer?

Tack så mycket i förhand.

Har du i Cubase 7 valt samma ljudkortsdrivrutin som du hade i Cubase 5 ?

Om ja, så har Claes svarat på din fråga,

om nej så gör det 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Du har antagligen glömt att du en gång i tiden bockade för "release driver when application is in background", under Device setup/VST Audio system... 😉

Jag gjorde som du sa men det hjälpte tyvärr inte. Däremot, ifall jag har igång någon ljudapplikation (spotify, YouTube) när jag öppnar Cubase, så får jag nu inget ljud i själva Cubase. Så det ändrade lite i alla fall.

Har du i Cubase 7 valt samma ljudkortsdrivrutin som du hade i Cubase 5 ?

Om ja, så har Claes svarat på din fråga,

om nej så gör det 😐

Skall jag vara helt ärlig hade jag aldrig någon koll på vilken utav alla ASIO drivers jag använde, för jag hade aldrig några problem med det. Har 3 olika att välja mellan: "ASIO4ALL v2", "ASIO DirectX Full Duplex Driver" och "Generic Low Latency Driver". Använder just nu ASIO4ALL v2, men har provat de andra också.

Allt fungerade från början i Cubase 5.

Tacksam för hjälp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här problemet gäller bara Windows datorer.. Precis som Claes säger ovan så måste man välja "release driver when application is in background". Då Cubase kör en egen ASIO drivrutin som lägger beslag på hela ljudkortet (för att minimera latency etc).. Övriga applikationer som t.ex Spotify, Windows media etc använder sig av operativsystemets egna drivrutin som heter WME. Inget som drabbar OS X användare som tur är!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen ASIO-driver som är gjord för ditt ljudkort?

Jag tror inte det, eftersom jag har ett Realtek ljudkort som är inbyggt i datorn. Har bara läst att ASIO4ALL skulle funka för i stort sett allt.

Det har med något att göra i inställningar. Jag hade samma problem. Något med forced cpu och då funkar inget annat ljud förutom ljudet i cubase.

Har aldrig hört talas om Forced CPU innan. Någon som kan något om det? Och ifall du kommer på hur du löste problemet får du gärna dela med dig. 🙂

Tack för svaret, all hjälp uppskattas då detta är väldigt frustrerande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även uppdatera med att jag gick in i kontrollpanelen > ljud > uppspelning > hörlurar (High Definition Audio Device) > avancerat. Där tog jag bort bocken för "Tillåt program att ta full kontroll över denna enhet", eftersom detta tidigare har hjälp mig med liknande problem. Då fick jag inte ljud alls i Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det kommer inte att fungera.. Windows programvara som Windows Media, Spotify etc använder sig av av ett system som kallas WDM. Cubase och andra sidan behöver kortare signalvägar mot hårdvaran för att ha så låg latency som möjligt och använder då ASIO som koppling. Båda kan inte funka samtidigt så om du kör Cubase med ASIO aktiverat så har den lagt beslag på ljudkortet (tjingat det) vilket innebär att Spotify och annat inte får tillgång till det då dom använder WDM som drivrutin..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det kommer inte att fungera.. Windows programvara som Windows Media, Spotify etc använder sig av av ett system som kallas WDM. Cubase och andra sidan behöver kortare signalvägar mot hårdvaran för att ha så låg latency som möjligt och använder då ASIO som koppling. Båda kan inte funka samtidigt så om du kör Cubase med ASIO aktiverat så har den lagt beslag på ljudkortet (tjingat det) vilket innebär att Spotify och annat inte får tillgång till det då dom använder WDM som drivrutin..

Menar du att det inte går att få det att fungera? Varför fungerade det med Cubase 5 i så fall?

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det inte går att få det att fungera? Varför fungerade det med Cubase 5 i så fall?

Jo det går! Men inte samtidigt.. Jag citerar Claes som gett ett bra svar redan "Du har antagligen glömt att du en gång i tiden bockade för "release driver when application is in background", under Device setup/VST Audio system... 😉 "

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man lyssna på musik i bakgrunden när man jobbar i Cubase? Det känns ganska meningslöst att det skulle behöva funka samtidigt, tycker jag...?!?

Jag kan visserligen göra så, även om jag aldrig gör det - men det är för att jag har ett inbyggt ljudkort som får ta hand om systemljud o dyl - och ett "musiker-ljudkort", så de använder olika drivrutiner och kan därför funka samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det går! Men inte samtidigt.. Jag citerar Claes som gett ett bra svar redan "Du har antagligen glömt att du en gång i tiden bockade för "release driver when application is in background", under Device setup/VST Audio system... 😉 "

Jag har redan testat detta, och det hjälpte inte. Så jag antar att det har med något annat att göra?

Varför vill man lyssna på musik i bakgrunden när man jobbar i Cubase? Det känns ganska meningslöst att det skulle behöva funka samtidigt, tycker jag...?!?

Jag kan visserligen göra så, även om jag aldrig gör det - men det är för att jag har ett inbyggt ljudkort som får ta hand om systemljud o dyl - och ett "musiker-ljudkort", så de använder olika drivrutiner och kan därför funka samtidigt.

Det är inte bara musik som krånglar, utan även videor på YouTube så som video tutorials osv. Problemet uppstår även vid användning av Skype. Ifall jag får ett samtal när jag har Cubase öppet, måste jag stänga ner Cubase innan jag kan svara.. För mig finns det många anledningar tyvärr. Behöver jag köpa mig ett "musiker-ljudkort" för att få det att fungera? Tänkte även fråga Steinberg om detta, för enligt mig borde man inte behöva det. Men jag kanske har fel..

Jag förstår fortfarande inte varför det fungerade med Cubase 5, men inte med 7an. Körde ju med default settings i 5an.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha ett separat ljudkort till musikskapandet förenklar nog väldigt mycket om du behöver använda datorn på det sättet.

För Steinbergs del är det bara funktionen i Cubase som är intressant. Annat ljud kan man inte skylla på dem för, eftersom det ju hanteras av Microsoft och andra tredjepartstillverkare.

Det kan ju också vara något annat som strular i ditt Windows eller att kanske ASIO4ALL inte funkar så bra som man kanske önskar. Det finns lite för många saker som är osäkra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, förstår var du menar. Jag känner mig helt lost om vart jag skall gå till väga, har provat i stort sett allt som det kan tänkas vara (enligt min begränsade kunskap). Har du något tips? Skall jag höra med Steinberg och se om dom vet om problemet? Även om det kanske inte är något fel med Cubase kanske dom vet vad som spökar, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg kan knappast förväntas ha koll på det, eftersom allting förutom Cubase, är från andra än dem...

Jag skulle oavsett vilket främst rekommendera att du skaffar ett separat ljudkort för musiken. Då slipper du allt strul med att olika drivers ska hantera samma ljudkort i olika situationer - eller att olika program låser fast ljudkortet till sig. Du får också en dedikerad ASIO-driver och slipper använda tredjepartsprogram som det egentligen inte finns några garantier för att det verkligen funkar i alla lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det inte går att få det att fungera? Varför fungerade det med Cubase 5 i så fall?

Har du provat med de andra alternativen på drivrutiner i Cubase ?

Om du inte har behov av låg latency kanske det funkar med t.ex. "DirectX full duplex" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat med de andra alternativen på drivrutiner i Cubase ?

Om du inte har behov av låg latency kanske det funkar med t.ex. "DirectX full duplex" ?

Har bara dessa 3 olika att välja mellan: "ASIO4ALL v2", "ASIO DirectX Full Duplex Driver" och "Generic Low Latency Driver". Har provat alla utan någon värst framgång tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...