Jump to content
Annons

Midispår baklänges?


mixopenta

Recommended Posts

Är det någon som vet om det finns någon listig funktion i Cubase (5) där man kan vända på ett midispår så det spelar upp baklänges?

Tanken är att när spåret renderas till audio, att man ska kunna vända på det, så att själva ljudet spelas baklänges, men framförandet ska vara som om det spelas som vanligt.

Det går ju t ex att klippa upp varje ton och vända varje part för sig, men det brukar bli så mycket mos i skarvarna, som tar tid att fixa till.

Hoppas jag har förklarat på ett förståeligt sätt.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

högerklicka på spåret, välj Functions, sedan reverse ....presto!

Om det var nu så du menade... annars får du bounca ut hela trummspåret med ljud och all. importera det på nytt och därefter vända spåret..... högerklicka å spåret...välj process sedan reverse track typ 🙂

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

@vayzeria: Tack för svar, och mjae. Om vi pratar om t ex en melodi så vill jag att melodin ska spela "framlänges" men ljudet ska vara baklänges (efter att det exporterats till audio).

Tänk exempelvis ett piano som spelar melodin, som att man framför det baklänges och när man vänder audiot, blir det rätt.

Om man tar trumexemplet och applicerar det på ett riff, figur eller melodi, så kommer ju insatsen att börja där det slutar och vice versa. Det jag brukar göra är att klippa upp varje ton och göra en reverse på varje ton, men problemet är att man måste gå in och microeditera varje nollgenomgång för att det inte ska klicka och poppa och ha sig med diverse andra artefakter.

Jag är alltså ute efter en funktion där man redan i midispåret får melodin, eller riffet att spela baklänges, och efter rendering till audio göra en reverse och sålunda få riffet, melodin att spela "åt rätt håll", från början till slut.

Jag ska testa "reverse midi" från function, som du föreslår, men jag vill minnas att jag testade det för väldigt länge sedan, och då har jag för mig att det blev något knas med tonlängderna. Som sagt, det var länge sedan och kommer inte riktigt ihåg varför det inte fungerade som jag hade tänkt. Men ska testa det igen.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm börjar svara bakifrån.... tonlängdernas problem förstår jag.

Men om vi gör så att du tar.. (Hoppas nu jag tolkat dig rätt..men du vill ha ljudet "framlänges" men typ klang/reverse baklänges ?)

det spår du vill ha,vänder på det lägger på reverse som du önskar. Exporterar det, importera det och vänd på det igen. Nu när du spelar upp det går ljudet framåt men klang/reverb baklänges, det blir typ ett "sug" i det hela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt så!

Problemet tror jag blir att funktionen vänder på allt. Så, om man tar t ex SOS signalen i morsekod, där rytmiken är tre korta - tre långa - tre korta, blir resultatet efter midi reverse; tre långa - tre korta -tre långa, vilket ändå blir fel när man vänder det exporterade audiot. Nu är ju förvisso exemplet en form av palindrom, så det kanske är ett dåligt exempel, men det var det enda jag kom på...

Men jag har för mig att det var något i den stilen som gjorde att idén om funktionen midi reverse inte fungerade sist jag provade.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår hur du menar. Beatet är ju helt ur synk, så man ju inte bara vända MIDIspåret i sig. Men funkar ju om man har ett "rent" spår så att säga

Hmm.. men varför just MIDI? om det är trummor så e det bara enklast att bounca ut trumspåret till WAV fil (men kör allt torrt så du inte får rumsklang i rumsklanget) Sedan göra som jag skrev sist.vänd spåret på med effekt ,bounca. in med spåret vänd rätt, spela upp utan effekt =S

Så att bara vända midispåret ställer ju bara till det för en! Men om du kommer på en annan lösning så hojta till för tusan =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem med trummor. Inga problem för mig att vända på audio, framåt, bakåt, uppåt, nedåt - ut och in eller hur som helst.

Jag är ute efter att slippa klippa upp audiofilen, editera och modda nollgenomgångar.

Det jag skulle kunna göra är att lära mig spela melodin/riffet baklänges, sedan vända och få melodin rättvänd men med baklängesklang. Jag tänkte bara att det skulle kunna finnas något enkelt sätt att göra detta utan att behöva lära sig spela melodin/riffet/insatsen baklänges.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

hahah ;-) Aaahh.. i see! Vad sägs om detta då ? (just bare with me now, okay?)

Har för mig det skall finnas en effekt. Kan lägga på den just på det partiet du vill "vända" på.

men för att få det att sitta snyggt ihop så vete tusan vad som blir bäst, mkt beror på tempot i låten, vilket är sista ackordet/tonen när du vill vända den rätt igen. Ngt som e snyggt är Metallicas " Damage Inc. där låter det lite som du beskriver t.o.f... effekter som används är Heavy Slap Echo samt en "Volume Swell" pedal.. svårt att tänka ut ngt när man äntligen attar vad du menar ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe... jag förstår. Jättesvårt att förklara. Ber om ursäkt för min otydlighet 🙂

Letar som en galning på nätet efter ngt tips, men det verkar bara vara jag som är ute efter en sådan effekt. Trodde det var bland det vanligaste "trick" som fanns...

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm kan du möjligen skicka template på ditt projekt å en del av partiet du vill vända på ?

kanske hittar ngn lösning ?

Klart att det e dumt att klippa i spåren i onödan och pilla .... MEN det man kan göra e ju att bara" göra klipp" i filen gällande just det specifika partiet. Därifrån behöver du inte pilla på den mer än att högerklicka välja reverse sedan lägga delay, men välja effekten som en SEND på just den delen, just därför använda typ "punch in delay" om du e med på min Grekiska!

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

öh...nu hänger jag inte med riktigt...

Kanske bäst jag förklarar resultatet jag är ute efter;

Det är frågan om en figur/melodi som spelar hela låten igenom. Låt oss för tydlighetens skull ponera att det är ett piano. Pianot skall låta som det spelas baklänges. Det låter sig ju inte göras genom att spela in pianot och sedan vända på parten, eftersom tonföljd och rytmik också blir bakvänd. Det man kan göra är således att lära sig spela figuren/melodin baklänges och sedan vända hela parten. Problemet är ju då dels att lära sig spela baklänges, dels att det inte går att spela det efter "backtracket".

Min idé var då att spela in pianot via midi, och sedan bara vända på midiparten och exportera det resulterande audiot. Problemet med det verkar vara att tonlängderna blir fel med den reverse funktion som finns.

Jag kan alltså åstadkomma effekten genom att spela in figuren som den ska vara, klippa upp varje ton och sedan vända varje ton för sig. Då blir figuren rättvänd men ljudet baklänges. Kruxet är att det tar tid, samt artefakterna som uppstår i varje klipp.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... måste fan prova själv. Har ett midikeyboard. Får pilla med det i helgen!

Har du tänkt andra instrument runt det ? .. Bara så man har en ungefärlig bild ?

Svårt att läsa förstå samt förmedla till andra via ren text ibland... så man ber om ursäkt för all luddighet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...