Jump to content
Annons

focusrite scarlett - Dåliga drivrutiner?


vmbr

Recommended Posts

Jag köpte ganska nyligen ett focusrite scarlett 18i20 och har haft en del problem med drivrutinerna. Jag använder främst en PC med win7 och cubase, sedan jag började använda mitt scarlett-kort så har jag fått bluescreen med jämna mellanrum när jag sitter i cubase, provade på min laptop och har även där fått bluescreen vid 2 tillfällen.

Idag var jag hos en bekant och vi spelade in lite gitarr med ett mindre scarlett-kort till PT, precis innan vi var klara så hängde sig datorn och även han påpekade att det händer då och då.

Är det någon med samma kort som upplever liknande problem? Jag är supernöjd med kortet om man bortser från detta, det händer inte ofta men det är jävligt störande när det väl händer.

Går det att göra något eller är det bara att slanta upp för ett RME?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pjocke (oregistrerad)

Jag kör ett 18i20 på Mac, och första gången jag använde det hade jag problem med att uppgradera mjukvaran i det, eftersom Mix Control kraschade. Jag kontaktade deras support och fick en betaversion av Mix Control, och det löste problemet. Kan vara värt ett försök. Deras support är väldigt hjälpsam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett 18i20 på Mac, och första gången jag använde det hade jag problem med att uppgradera mjukvaran i det, eftersom Mix Control kraschade. Jag kontaktade deras support och fick en betaversion av Mix Control, och det löste problemet. Kan vara värt ett försök. Deras support är väldigt hjälpsam.

Känns dock dåligt att man ska behöva använda någon beta för att det ska fungera. Min gamla line6 ux2 har inte kraschat en enda gång under mina 6-7år som jag haft den, och då har jag säkert använt den på 20-30 olika datorer genom åren, så det ska vara.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

C5 har ju några år på nacken och kan vara det som är problemet.

Det kan det förstås vara, men när jag tänker på det har jag inte haft den typen av problem när jag kör C5 på min "nyare" dator med W7 (dock inte hårdtestat).

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ganska nyligen ett focusrite scarlett 18i20 och har haft en del problem med drivrutinerna. Jag använder främst en PC med win7 och cubase, sedan jag började använda mitt scarlett-kort så har jag fått bluescreen med jämna mellanrum när jag sitter i cubase, provade på min laptop och har även där fått bluescreen vid 2 tillfällen.

Vad kör du för buffersize? Pröva att ställa upp denna rejält. Får du samma problem då? På min äldre dator med XP fick jag problem, som minskade då jag ställde upp buffer. Vad har du för processor och RAM? Antagligen har du nyare dator.

Jag rekommenderar att du uppgraderar till C5.5.3 som är "slutversionen" av C5. För det är ingen crackad väl?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns dock dåligt att man ska behöva använda någon beta för att det ska fungera. Min gamla line6 ux2 har inte kraschat en enda gång under mina 6-7år som jag haft den, och då har jag säkert använt den på 20-30 olika datorer genom åren, så det ska vara.

Jag tror dom senaste drivisarna bara innehåller stöd för Mashine eller nåt, pröva med en äldre variant, jag har inte uppgraderat och det är stabilt hos mig.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du för buffersize? Pröva att ställa upp denna rejält. Får du samma problem då? På min äldre dator med XP fick jag problem, som minskade då jag ställde upp buffer. Vad har du för processor och RAM? Antagligen har du nyare dator.

Jag rekommenderar att du uppgraderar till C5.5.3 som är "slutversionen" av C5. För det är ingen crackad väl?

Brukar köra runt 3, annars får jag latency vid inspelning .. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Har fått blue screen med mitt Focusrite Scarlett 18i20 också, har lokaliserat problemet till att det blir så när jag råkar stänga av ljudkortet innan mitt DAW, sedan när jag trycker något i programmet får jag: APC_index_mismatch -- 0xc0000001

Gammal tråd och så, men kan det vara något liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått blue screen med mitt Focusrite Scarlett 18i20 också, har lokaliserat problemet till att det blir så när jag råkar stänga av ljudkortet innan mitt DAW, sedan när jag trycker något i programmet får jag: APC_index_mismatch -- 0xc0000001

Gammal tråd och så, men kan det vara något liknande?

varför stänger du av ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta händer på alla kort som har (eller hade) PCI/PCI-express kort och breakout-box, i.o.m. att datorn ser det som en del i sig, och inte en extern enhet. (Hade tidigare ett WaMi 24, och datorn blåskärmade om man stängde av breakout-boxen innan man stängde av datorn.)

Lite märkligt att det händer på ett USB-kort, men å andra sidan... Många musikljudkort har lite hyss för sig ang. drivisar för att få så snabb åtkomst till hårdvaran som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...