Jump to content
Annons

Vilket tempo går reggae i?


joachime

Recommended Posts

Annons

mm blabla mumbojumbo, låt oss alla kalla äpplen för päron och päron för äpplen som man gör i din spritosande fantasivärld

http://www.youtube.com/watch?v=6ymD7erkleQ

Ser du att de olika trumfigurerna "lånar" av varandra?

I reggae finns det inga äpplen, och inga päron. Allt är ett.

Det är därför det kallas One Love... :>

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

sluta prata i metaforer som inte har någon reell förankring. det är bara nonsens

Fattar du inte det där så fråga i stället?

Nu har du bara sabbat tråden genom att vara otrevlig.

Själva svänget i reggae ligger inte i att räkna takter.

Räknar man takter så kan man inte spela det överhuvudtaget.

Det ska gå på känsla. TS frågar om det och jag svarar honom

på det sätt jag förklarade det bäst. Du kommer och är otrevlig

mot min person när jag delar med mig av kunskap.

Jag ser inte riktigt vem som är nonsens av dig och mig? Vad gör du ens i tråden? Förutom att försöka höja upp din egen överlägsenhet? Många reggaelåtar handlar om motsatsen.

Eftersom jag blir angripen av alla möjliga senaste tiden så skiter jag i det. Tänker inte falla ner på er nivå och tänker fortsätta svara på folks frågor.

Bara för att jävlas med dig ska jag ge TS ännu mera tips.

TS:

Vill du lära dig reggae ska du helt enkelt lyssna och spela reggae så mycket du kan.

Försök att bryta ned det takt för takt. Härma och spela efter.

Öva mycket trioler då ett komp kan vara enbart triolkomp och nästan aldrig ligga rakt.

Triolkänslan är A och O för att spela reggae.

 

Tänk inte så mycket på vart du är i takten alls. Utan sjung bara vidare, och spelare vidare. Det måste vara otajt för att man ska få in svänget. Försök att spela en hel låt eller kompa en hel låt genom att ALDRIG spela på ettan tvåan trean eller fyran. Försök att lägga in så mycket melodi, rytm men aldrig rakt på slagen.

Det är sjukt bra övning både för reggae och andra genrer. Men främst reggae. (Du kan variera det genom att spela på 2:an eller 4:an ibland, o vice versa)

 

Man måste öva upp simultanförmågan att tänka en takt / känna den, och sjunga eller spela nått helt annat. Och som sagt så I redemption song så spelar Bob helt "falskt" i taktarterna. Det ligger inte rakt en endaste gång, allting är en enda röra.

Men han vet vart slagen ligger och det är det han förhåller sig till.

 

Jag upplever att man ska låta kroppen vara taktstock och sen låter man själva melodin och centret i låten ligga ovanpå. Ungefär som två våningar. Ena vill upp, andra står kvar. Det är det som skapar "draget" i reggae. Så man måste kunna göra båda samtidigt.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

denna tråd handlar om tempo. inte ditt humbug

jag visar dig ingen respekt för att du inte är någon som är värd att respektera. du trollar, hittar på och beter dig odrägligt (baroness någon?)

du har flera gånger visat att du inte är här för att hjälpa eller sprida information, så låtsas inte vara förvånad nu när din BS inte tas på allvar.

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta reggae-låtar går nog i 4/4. Alla exempel i denna tråden gör i alla fall - och likadant med alla reggae-låtar jag har spelat.

Om man inte räknar takter, så kan man inte spela ihop med andra musiker - och reggae bygger varken mer eller mindre på "känsla" än andra genre gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

denna tråd handlar om tempo. inte ditt humbug

jag visar dig ingen respekt för att du inte är någon som är värd att respektera. du trollar, hittar på och beter dig odrägligt (baroness någon?)

du har flera gånger visat att du inte är här för att hjälpa eller sprida information, så låtsas inte vara förvånad nu när din BS inte tas på allvar.

Vad är tempo då? Finns det nån människa som kan spela lika exakt som en dator?

Nej det finns det inte. Och det är det reggaen-bygger på. Det naturliga tempot.

Det är det jag pratar om. Jag tror säkert TS kan spela tajt då han är musiker.

Reggae handlar om motsatsen att spela otajt med känsla.

Jag kräver inte heller nån respekt av dig.

Jag blir inte förvånad. Inte av dig.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk inte så mycket på vart du är i takten alls. Utan sjung bara vidare, och spelare vidare. Det måste vara otajt för att man ska få in svänget

Otajt?

Absolut bra att veta var man är i takten, då man exempelvis ofta accentuerar upptaktssynkopen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man kan räkna takter. Inget konstigt alls. Vad du vill ha sagt med videoklippet är väl reggaens förmåga att blanda shuffleliknande rytm med rak motsvarighet.

Ja. Och själva draget. Hi-haten har lite annan tempoförskjutning än, virveln och kicken som limmar ihop den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otajt?

Absolut bra att veta var man är i takten, då man exempelvis ofta accentuerar upptaktssynkopen.

Jo men det är ju det lätta att spela rakt. Det kan de flesta.

Det man måste öva är att spela orakt/otajt men ändå hålla sig inom den absoluta ramen för takten.

Precis som du säger, så kan det sista slaget innan en ny takt dras ut på för att skapa en anspänning.

Vet man inte exakt när man måste byta till nästa takt igen så är man rökt. Därför ska man öva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar du inte det där så fråga i stället?

Nu har du bara sabbat tråden genom att vara otrevlig.

Själva svänget i reggae ligger inte i att räkna takter.

Räknar man takter så kan man inte spela det överhuvudtaget.

Det ska gå på känsla. TS frågar om det och jag svarar honom

på det sätt jag förklarade det bäst. Du kommer och är otrevlig

mot min person när jag delar med mig av kunskap.

Jag ser inte riktigt vem som är nonsens av dig och mig? Vad gör du ens i tråden? Förutom att försöka höja upp din egen överlägsenhet? Många reggaelåtar handlar om motsatsen.

Eftersom jag blir angripen av alla möjliga senaste tiden så skiter jag i det. Tänker inte falla ner på er nivå och tänker fortsätta svara på folks frågor.

Bara för att jävlas med dig ska jag ge TS ännu mera tips.

TS:

Vill du lära dig reggae ska du helt enkelt lyssna och spela reggae så mycket du kan.

Försök att bryta ned det takt för takt. Härma och spela efter.

Öva mycket trioler då ett komp kan vara enbart triolkomp och nästan aldrig ligga rakt.

Triolkänslan är A och O för att spela reggae.

 

Tänk inte så mycket på vart du är i takten alls. Utan sjung bara vidare, och spelare vidare. Det måste vara otajt för att man ska få in svänget. Försök att spela en hel låt eller kompa en hel låt genom att ALDRIG spela på ettan tvåan trean eller fyran. Försök att lägga in så mycket melodi, rytm men aldrig rakt på slagen.

Det är sjukt bra övning både för reggae och andra genrer. Men främst reggae. (Du kan variera det genom att spela på 2:an eller 4:an ibland, o vice versa)

 

Man måste öva upp simultanförmågan att tänka en takt / känna den, och sjunga eller spela nått helt annat. Och som sagt så I redemption song så spelar Bob helt "falskt" i taktarterna. Det ligger inte rakt en endaste gång, allting är en enda röra.

Men han vet vart slagen ligger och det är det han förhåller sig till.

 

Jag upplever att man ska låta kroppen vara taktstock och sen låter man själva melodin och centret i låten ligga ovanpå. Ungefär som två våningar. Ena vill upp, andra står kvar. Det är det som skapar "draget" i reggae. Så man måste kunna göra båda samtidigt.

Redemption är väl knappast en enda röra? Marley markerar exempelvis ettan ganska tydligt hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är tempo då? Finns det nån människa som kan spela lika exakt som en dator?

Nej det finns det inte. Och det är det reggaen-bygger på. Det naturliga tempot.

Det är det jag pratar om. Jag tror säkert TS kan spela tajt då han är musiker.

Reggae handlar om motsatsen att spela otajt med känsla.

Jag kräver inte heller nån respekt av dig.

Jag blir inte förvånad. Inte av dig.

tempo behöver inte vara exakt på milisekunden, men konceptet tempo är ganska väldefinierat, och det är hur snabbt en låt går. det mäts vanligtvis i slag per minut eller takter per minut.

att du börjar snacka om att om 7 instrument spelar istället för 4 så är det högre tempo är ju ett uppenbart tecken på att du inte förstår konceptet tempo. allt jag vill är att du slutar använda termer som du inte förstår och börjar bråka med andra för att de vill använda de adekvata termerna

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Byter tempo? Inte någonstans egentligen. Möjligtvis lägger han till eller drar ifrån något slag här och där, men tempot är ju konstant.

Gitarrkompet är ju på många sätt ett vanligt popkomp.

Lyssna på sången, det är främst där det hörs. Den kommer olika fort / sakta beroende på vilken textrad han sjunger. Men även gitarren ändrar sig.

Det är min upplevelse av det i alla fall.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

tempo behöver inte vara exakt på milisekunden, men konceptet tempo är ganska väldefinierat, och det är hur snabbt en låt går. det mäts vanligtvis i slag per minut eller takter per minut.

att du börjar snacka om att om 7 instrument spelar istället för 4 så är det högre tempo är ju ett uppenbart tecken på att du inte förstår konceptet tempo. allt jag vill är att du slutar använda termer som du inte förstår och börjar bråka med andra för att de vill använda de adekvata termerna

Tror säkert TS förstår vad jag menar. Gör han inte det så är han fri att fråga.

Jag utgår inte som du från att folk är alkolister och idioter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror säkert TS förstår vad jag menar. Gör han inte det så är han fri att fråga.

Jag utgår inte som du från att folk är alkolister och idioter.

alla dina uttalanden om att vi är får som måste öppna ögonen för att se sanningen.. det har du alltså sagt med respekt för våran höga intelligens?

du har kläckt ur dig många likadana dräpande kommentarer, där du uppenbarligen visat att du tycker alla i världen är korkade. utom du såklart, som ser sanningen så solklart.

jo tjena. på tal om alkoholism är det du som tagit upp dina spritproblem tidigare. och utifrån hur du skriver verkar det knappast blivit bättre.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

alla dina uttalanden om att vi är får som måste öppna ögonen för att se sanningen.. det har du alltså sagt med respekt för våran höga intelligens?

du har kläckt ur dig många likadana dräpande kommentarer, där du uppenbarligen visat att du tycker alla i världen är korkade. utom du såklart, som ser sanningen så solklart.

jo tjena. på tal om alkoholism är det du som tagit upp dina spritproblem tidigare. och utifrån hur du skriver verkar det knappast blivit bättre.

Nu är du bara desperat och allmänt stressad. Ett tips är att gå på toa om du är bajsnödig. Man spelar bättre efteråt! Och pratar också. Att plocka poäng på vad folk sagt för år sedan och ljuga är jävligt starkt jobbat bara för att du inte kan spela reggae.

Avundas din förmåga att aldrig erkänna dig ofullkomlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, om du trummar takten med handen så märker du att tempot inte ändras. Däremot tvingas ju Marley frasera på många olika sätt eftersom det är olika mängder text som ska få plats i fraserna.

Håller inte med. Upplever låten som radikalt tempoändrande i jämförelse med exempelvis:

http://www.youtube.com/watch?v=XZcXoEuaHSQ

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du bara desperat och allmänt stressad. Ett tips är att gå på toa om du är bajsnödig. Man spelar bättre efteråt! Och pratar också. Att plocka poäng på vad folk sagt för år sedan och ljuga är jävligt starkt jobbat bara för att du inte kan spela reggae.

Avundas din förmåga att aldrig erkänna dig ofullkomlig.

din karaktär är lika förfärlig idag som då, så jag finner all den informationen högst relevant när det kommer till din personlighet

Link to comment
Dela på andra sajter

din karaktär är lika förfärlig idag som då, så jag finner all den informationen högst relevant när det kommer till din personlighet

Okej. Ställer dock fortfarande frågan. Vad gör du ens här i tråden?

Vad gör du förutom att försöka bryta ned en människa som du inte verkar lyckas med?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande inga tempoändringar som sticker ut om man jämför med andra låtar som framförs på gitarr utan komp eller klick.

Betvivlar att Marley själv skulle beskriva låten som en låt med flera tempon.

Sätt en kick på låten då från en daw och flytta den inte om du inte tror mig.

Den ändrar tempo väldigt mycket. Men detta med "naturligt tempo" är bara en del av reggae som sagt.

Varför haka upp oss på att vi har olika upplevelser av det? Varför kan inte folk bara säga "Ah intressant att du ser det så" i stället för att bete sig som att man måste ha rätt?

Jag förstår vad du menar om att den har ett tempo såklart. Det har den.

Men det är lekfullt och det är svårt att härma det, sjunga det eller spela exakt så.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Ställer dock fortfarande frågan. Vad gör du ens här i tråden?

Vad gör du förutom att försöka bryta ned en människa som du inte verkar lyckas med?

ja från början ville jag främst markera att ditt humbug inte bör tas på allvar. men du fortsätter och fortsätter så jag borde väl också fortsätta försöka markera att varken du eller ditt skitsnack bör ges en seriös tanke. många kunniga människor i den här tråden försöker resonera med dig och svara men du fortsätter raljera. när ingen på det här forumet ens läser dina inlägg längre, ja då, då kommer jag låta dig vara.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=6ymD7erkleQ

Ser du att de olika trumfigurerna "lånar" av varandra?

I reggae finns det inga äpplen, och inga päron. Allt är ett.

Det är därför det kallas One Love... :>

Vad menar du med att "låna"?

Personligen så vill jag nog påstå att det är väldigt tight spelat, speciellt med "Bobbans" musiker. Hade det varit otight skulle det nog inte låta hälften så kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja från början ville jag främst markera att ditt humbug inte bör tas på allvar. men du fortsätter och fortsätter så jag borde väl också fortsätta försöka markera att varken du eller ditt skitsnack bör ges en seriös tanke. många kunniga människor i den här tråden försöker resonera med dig och svara men du fortsätter raljera. när ingen på det här forumet ens läser dina inlägg längre, ja då, då kommer jag låta dig vara.

Jag har spelat, lyssnat och andats reggae under stora delar av mitt liv.

Jag tror jag vet hur reggae spelas. Vad har du gjort under tiden? Om du hade ägnat 1% av ditt liv åt reggae skulle du inte ens vara hälften så dryg. Du fattar precis som jag att tempot inte är konstant.

Du snackar bara massa skit. Jag har med mig många människor som gillar både mig, och det jag skriver.

Du måste verkligen ha problem om du fortfarande inte fattar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med att "låna"?

Personligen så vill jag nog påstå att det är väldigt tight spelat, speciellt med "Bobbans" musiker. Hade det varit otight skulle det nog inte låta hälften så kul.

http://www.youtube.com/watch?v=pxg4AP1MKDk

Att det är levande, Bob förhåller sig till sin gitarr. Basisten förhåller sig till trummorna. Den andra gitarristen förhåller sig till alla. Och orgelsnubben markerar så det sys ihop.

Bara som ett exempel. Det går inte att göra i en DAW om man inte sitter i tusen år och flyttar utanför gridden.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...