Jump to content
Annons

Vilket tempo går reggae i?


joachime

Recommended Posts

bara för att ett tempo inte är konstant betyder det inte att dina alternativa definitioner är korrekta eller relevanta

skeptisk till om någon här tycker om dig bortsett från nilsson som gillar alla. du kan ju inte ens hålla en god relation till din hyresvärd, vad får dig att tro att du sköter dig bättre här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bara för att ett tempo inte är konstant betyder det inte att dina alternativa definitioner är korrekta eller relevanta

skeptisk till om någon här tycker om dig bortsett från nilsson som gillar alla. du kan ju inte ens hålla en god relation till din hyresvärd, vad får dig att tro att du sköter dig bättre här?

Skönt att du slipper då. Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt en kick på låten då från en daw och flytta den inte om du inte tror mig.

Den ändrar tempo väldigt mycket. Men detta med "naturligt tempo" är bara en del av reggae som sagt.

Varför haka upp oss på att vi har olika upplevelser av det? Varför kan inte folk bara säga "Ah intressant att du ser det så" i stället för att bete sig som att man måste ha rätt?

Jag förstår vad du menar om att den har ett tempo såklart. Det har den.

Men det är lekfullt och det är svårt att härma det, sjunga det eller spela exakt så.

Ok, min upplevelse är att tempoförändringarna inte är häpnadsväckande på ngt sätt, samma sak med gitarrkompet. Rätt eller fel är ointressant, precis som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 bpm

försökte lyssna på gitarren och uppskatta med örat bara... 120-130 kanske får jag det till då

hälften tyckte jag hamnade i baktakt varannan vända

Runt 110 någonstans

Är det verkligen svårt att höra tempot...?

ca 119 BPM. Inte ens någon yxa i baktakt, utan väldigt rakt på.

Tack för era svår. Jag tolkar det som att ni (JohnRick undantaget) uppfattar tempot på samma sätt. Nu vill jag veta, räknar ni likadant i den här versionen av samma låt?

Spotifylänk: Bob Marley & The Wailers – Redemption Song - Band Version

http://youtu.be/KNncUN4-6QU

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svår. Jag tolkar det som att ni (JohnRick undantaget) uppfattar tempot på samma sätt. Nu vill jag veta, räknar ni likadant i den här versionen av samma låt?

Spotifylänk: Bob Marley & The Wailers – Redemption Song - Band Version

http://youtu.be/KNncUN4-6QU

Även om den har en långsammae puls, så känner jag mest för att ha den till ca 116BPM, så mitt tidigare antagande om rockers beat vs one-drop var kanske inte så "rätt" som jag trodde... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svår. Jag tolkar det som att ni (JohnRick undantaget) uppfattar tempot på samma sätt. Nu vill jag veta, räknar ni likadant i den här versionen av samma låt?

Spotifylänk: Bob Marley & The Wailers – Redemption Song - Band Version

http://youtu.be/KNncUN4-6QU

I Intron ligger betoningen på tvåan/fyran

I resten av låten på trean.

Denna har också jämnare tempo men de olika instrumenten drar mot och från varandra.

117 BPM får jag det till, eller 58,5 om man räknar 4/4

Allra tydligast blir det på Pianot att det drar.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

I Intron ligger betoningen på tvåan/fyran

I resten av låten på trean.

Denna har också jämnare tempo men de olika instrumenten drar mot och från varandra.

117 BPM får jag det till, eller 58,5 om man räknar 4/4

Allra tydligast blir det på Pianot att det drar.

Martin, nu blir det lite teori igen ... 4/4 är det väl oavsett? För visst skulle man inte notera reggae som 2/4?

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin, nu blir det lite teori igen ... 4/4 är det väl oavsett? För visst skulle man inte notera reggae som 2/4?

Ja du har rätt. Menade att själva "gunget" läggs där. (Betoning)

Även om reggaen går i 4/4 så förhåller sig inte alla till takten just som en 4/4.

Alla i bandet slicar upp den på sitt eget lilla vis (så att de fyller ut låten)

(Men möts på en accent)

Det är ju det som skapar svänget oftast. Därför reggae kan svänga så otroligt men ändå vara en simpel takt (kanske därför det är så populärt också!?)

Alla enas kring 4/4 men tolkar den annorlunda utifrån instrumentets funktion i låten. Det är väl min tolkning av reggaen.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja. Särskilt med tanke på trummisens inräkning.

Ja.

Även om den har en långsammae puls, så känner jag mest för att ha den till ca 116BPM, så mitt tidigare antagande om rockers beat vs one-drop var kanske inte så "rätt" som jag trodde... 😉

Tack än en gång för givande svar.

Själv tvivlar jag på att det finns rätt och fel i hur man räknar. Men jag upplever att många utgår från att reggae ska gå långsamt och därför räknar halvtempo jämfört med en låt med liknande melodi och ackordbyten i en annan genre, som t ex pop.

Rytmen i One drop är ju långsam jämfört med sång och ackordbyten. Den har sitt ursprung i ska'ns snabbare och ryckigare offbeat, som i sin tur inspirerades av den tidiga vågen av R'n'b i USA. Lyssna på Fats Dominos "Aint that a shame" och sedan Millie Smalls "My boy lollipop". Ska betonar pianots offbeat i större utsträckning.

http://www.youtube.com/watch?v=_8CFeNxLXCo

http://www.youtube.com/watch?v=ZCUcbRTB6Rs

När reggaen sedan utvecklades drog man (beroende på hur man väljer att räkna) ned på tempot och lät trummorna betona var annan offbeat jämfört med ska. Rytmen upplevs på så sätt halveras.

Hänger ni med? Håller resonemanget?

Edit: Stoppa in videolänkar till låtarna.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hänger med.

På tal om ska...

Fina grejer, politisk engelsk ska. 🙂

Här känns beaten tydligt och snabbt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

På tal om ska...

http://open.spotify....AkPZV6usYuMSKVr

Fina grejer, politisk engelsk ska. 🙂

Här känns beaten tydligt och snabbt.

Mycket bra exempel. "Do we really need a government?" är ska och går (enligt mig) ungefär i 144 BPM. På samma skiva hittar vi "Smoking my ganja", en reggaelåt. Vilket tempo går den i?

http://www.youtube.com/watch?v=vbDi5XpHjnk

http://www.youtube.com/watch?v=ypAMEmnHX5s

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Smoking my ganja känns som ska, eller nej.

BTW, producerad av C. CRACKnel, jösses...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra exempel. "Do we really need a government?" är ska och går (enligt mig) ungefär i 144 BPM. På samma skiva hittar vi "Smoking my ganja", en reggaelåt. Vilket tempo går den i?

Ja - ca 144 BPM i Do we really... och ca 119 BPM i Smoking...

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker ganja låten lät som äldre ska och den andra som modernare ska (snabbare).

intressant ämne för jag har själv tänkt göra nån reggae låt och har problem att hitta bra trummkomp och tempo.

kollar med mixmeister bpm analyzer vad bob marleys skiva uprising har för bpm:

lånsamast är could you be loved på 103.30 och snabbast är we and dem på 145.21

redemption song är på 118.25

övriga hamnar där imellan.

har lyssnat mycket på reggae senaste 1,5 åren så jag är ingen expert men i modernare hiphip influerad reggae, kör de ju inte den vanliga reggae takten utan en rakare takt.

Annars är ju Syster Sol sveriges bästa reggae artist:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ett bra sätt att få till reggae är att köra kick på 1 snare 2 kick 3 snare 4. melodierna spelar på 2/16 och 4/16 och sen 6/16 och 8/16 osv... klassiska reggae "stabben" spelar mellan 1 2 3 och 4. Sen på med en sån lugn sub bas och där har du reggae gunget, sen är det bara att utveckla därifrån.

Typ 65 bpm och uppåt beroende på hur snabbt du vill att det ska gå.

Släng på lite swing efter smak också, jag brukar köra 30%.

En stängd hihat på varje 1/8 och mixa den med en öppen som passar till gunget funkar ju också¨.

Redigerat av kylistar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...