Jump to content
Annons

Dropbox på extern hårddisk (MAC)


johanfa

Recommended Posts

Tjao!

Läget ligger till såhär att min interna hdd börjar sakta men säkert bli full och inför framtiden vill jag strukturera upp mina filer på ett bra sätt.

I framtiden vill jag igentligen samla alla mina projektfiler/ljudfiler m.m från Logic på Dropboxen så även medarbetare kan ta del av det på ett enkelt sätt. Är ett stort fan utan Dropbox :-)

När man installerar Dropbox från scratch så installeras det utan att man får en möjlighet att välja var det skall ligga. Iaf på den senaste versionen som finns på deras hemsida. Brukar ju finns en "advanced installation" där man kan välja vart man vill placera installationen.

Mappen ligger på den interna hdd nu vid mina dokument. Då tänkte jag att man bara kanske kunde flytta denna mappen till den externa hdd. Detta gick inte.

Läste runt lite på internet och såg att man kunde gå in via "preferences" på dropboxen under avancerat och ändra "location". Där testade jag att ändra plats på mappen till min externa. Den laddade nästan klart alla filer till de kom upp ett felmeddelande som säger:

"Error moving Dropbox: Some files cannot be moved. Please select a new location, or close some open files and try again."

Då tänkte jag självklart att de kanske var någon ljudfil som låg aktiv i itunes eller något annat. Testade att stänga av alla program under processen och får återigen samma felmeddelande igen.

Någon som har något förslag på vidare åtgärd?

Går det ens att ha Dropbox som standard på extern hdd utan att behöva ha den på den interna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dropboxen tar upp 45,1 mb på hårddisken. Filerna du lägger in där laddas väl upp till en Dropboxserver, om jag har förstått saken rätt. De tar inte upp nån plats på hårddisken, så varför flytta programmet.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Dropboxen tar upp 45,1 mb på hårddisken. Filerna du lägger in där laddas väl upp till en Dropboxserver, om jag har förstått saken rätt. De tar inte upp nån plats på hårddisken, så varför flytta dem.

mvh/Peter

Tjo

45mb på hårddisken kan jag absolut leva med....men.... filerna som laddas upp på dropboxen måste ju finnas lokalt min dator också. Alltså mappen som jag har på datorn ligger både lokalt och på servern. Synkas där emellan regelbundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dropboxen tar upp 45,1 mb på hårddisken. Filerna du lägger in där laddas väl upp till en Dropboxserver, om jag har förstått saken rätt. De tar inte upp nån plats på hårddisken, så varför flytta programmet.

mvh/Peter

Jo det tar upp plats i datorn. Mappen är en exakt kopia av vad som ligger på Dropbox server.

Ansluter du flera datorer till samma dropboxkonto så kommer dropboxprogrammet att ladda ner alla filer till alla filer dom datorer du har anslutit till det kontot

Tjo

45mb på hårddisken kan jag absolut leva med....men.... filerna som laddas upp på dropboxen måste ju finnas lokalt min dator också. Alltså mappen som jag har på datorn ligger både lokalt och på servern. Synkas där emellan regelbundet.

Stämmer bra det!

Testa att tömma din lokala dropboxmapp innan du ändrar platsen till en extern hd.

Kan vara en bra idé att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att tömma din lokala dropboxmapp innan du ändrar platsen till en extern hd.

Din lösning fungerade. Om jag inte tog bort den lokala mappen så kände självklart installationsfilen av att det redan fanns en mapp lokalt och valde den med automatik. Nu fick jag ist välja.

Well

thanks

a

lot

! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

KWS: "Jo det tar upp plats i datorn. Mappen är en exakt kopia av vad som ligger på Dropbox server. Ansluter du flera datorer till samma dropboxkonto så kommer dropboxprogrammet att ladda ner alla filer till alla filer dom datorer du har anslutit till det kontot".

Tack för infon!

Alltid lär man sig nåt nytt. Man ser ju bara själva programikonen på HD, och inte någon Dropbox-mapp, och jag trodde att filerna bara låg uppe i "Dropbox-molnet".

Förstår inte riktigt varför de ska ligga på datorn också.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...