Jump to content
Annons

Få ut sin melodi i huvudet till noter?


Pozzon

Recommended Posts

Hej, hoppas jag lägger tråden rätt, men nu till problemet 🙂 Har kommit på en hyfsad melodi och spelat in i mobilen etc. Problemet är att jag är en nybörjare på just detta och har tidigare inte tagit melodier från huvudet utan mest placerat ut noter ganska random. Detta har ju fungerat hyfsat bra men nu vill jag ju få ut min melodi i FL-Studio. Och vet inte överhuvudtaget hur jag ska göra, vilka noter som låter som ljudet jag spelat in med mera. Finns det någon guide eller liknade eller kan någon här berätta något tips eller dylikt.

MVH Pozzon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I början innan jag visste något om noter, så brukade jag sitta och sjunga låten/nynna låten framför en stämapparat. Och på så vis kunde jag få ut noterna. Sen kollade jag in hur man spelade dom på både gitarr och piano. Förvånansvärt enkelt och bra om man inte kan sin musikteori.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lägga in ljudfilen i Edison (plugin'et i FL Studio), högerklicka ljudformen, Tools > Convert to score and dump to piano roll. Kanske kan fungera. Annars så måste du ha bra gehör och absolut inte vara tondöv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lägga in ljudfilen i Edison (plugin'et i FL Studio), högerklicka ljudformen, Tools > Convert to score and dump to piano roll. Kanske kan fungera. Annars så måste du ha bra gehör och absolut inte vara tondöv. 😉

Undra hur en melodi låter som en ton-döv har gjort, exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Något liknande till detta, antagligen:

Har inte sagt något annat.

Jo, min fråga var om hur en låt skulle låta som en tondöv gjort

och klippet handlade om en "tondöv" som sjunger en låt som hon inte gjort

Då undrar man ju var det var för fel på mitt påpekande, det var ju knappast ett påhopp på dig eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, min fråga var om hur en låt skulle låta som en tondöv gjort

och klippet handlade om en "tondöv" som sjunger en låt som hon inte gjort

Då undrar man ju var det var för fel på mitt påpekande, det var ju knappast ett påhopp på dig eller hur?

Det spelar ju ingen som helst roll om man har gjort låten eller inte. Antingen så är man tondöv eller inte (finns ingenting emellan). Hon blir ju inte bättre eller sämre på att sjunga bara för att hon kanske skulle ha komponerat låten själv.

Jag tog inte din kommentar som ett påhopp, för den delen. Du svara på min kommentar (som inte ens var en fråga) och jag svarade tillbaka.

Blir ingen mer OffTopic från mig mer. Sista kommentaren här, blir det för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon blir ju inte bättre eller sämre på att sjunga bara för att hon kanske skulle ha komponerat

... min fråga var om hur en låt skulle låta som en tondöv gjort

Då undrar man ju var det var för fel på mitt påpekande, det var ju knappast ett påhopp på dig eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...