Jump to content
Annons

Få ut sin melodi i huvudet till noter?


Pozzon

Recommended Posts

Hej, hoppas jag lägger tråden rätt, men nu till problemet 🙂 Har kommit på en hyfsad melodi och spelat in i mobilen etc. Problemet är att jag är en nybörjare på just detta och har tidigare inte tagit melodier från huvudet utan mest placerat ut noter ganska random. Detta har ju fungerat hyfsat bra men nu vill jag ju få ut min melodi i FL-Studio. Och vet inte överhuvudtaget hur jag ska göra, vilka noter som låter som ljudet jag spelat in med mera. Finns det någon guide eller liknade eller kan någon här berätta något tips eller dylikt.

MVH Pozzon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I början innan jag visste något om noter, så brukade jag sitta och sjunga låten/nynna låten framför en stämapparat. Och på så vis kunde jag få ut noterna. Sen kollade jag in hur man spelade dom på både gitarr och piano. Förvånansvärt enkelt och bra om man inte kan sin musikteori.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lägga in ljudfilen i Edison (plugin'et i FL Studio), högerklicka ljudformen, Tools > Convert to score and dump to piano roll. Kanske kan fungera. Annars så måste du ha bra gehör och absolut inte vara tondöv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lägga in ljudfilen i Edison (plugin'et i FL Studio), högerklicka ljudformen, Tools > Convert to score and dump to piano roll. Kanske kan fungera. Annars så måste du ha bra gehör och absolut inte vara tondöv. 😉

Undra hur en melodi låter som en ton-döv har gjort, exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Något liknande till detta, antagligen:

Har inte sagt något annat.

Jo, min fråga var om hur en låt skulle låta som en tondöv gjort

och klippet handlade om en "tondöv" som sjunger en låt som hon inte gjort

Då undrar man ju var det var för fel på mitt påpekande, det var ju knappast ett påhopp på dig eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter