Jump to content
Annons

Datorskärm eller TV?


jontah

Recommended Posts

Hej!

Har just nu en Dell 29" Widescreen bildskärm som jag tänkte sälja. Har redan hittat en köpare.

Andledningen till att jag säljer är för att jag vill ha en så stor skärm som möjligt. Gärna 50" till och med.

En sak jag har funderat på är:

Om jag köper en 50" TV och kopplar till datorn (skall endast använda den för musik prodd) - innebär det att jag får plats med fler objekt på skärmen jämfört med en 29" widescreen skärm som jag har nu?

Eller beror det på upplösningen?

Jag har just nu denna:

http://www.prisjakt....t.php?p=1521363

den har upplösning: 2560x1080

Köper jag en 50" TV så har den väl mindre upplösning? Min tanke var att få plats med så mycket grejer som möjligt på skärmen, helst i arrangemangsfönstret, så att man slipper scrolla osv. Och kan ha uppe synthar utan att täcka för m.m.

Förstår ni då min fråga och vad jag menar? Vill få så mycket som möjligt att få plats på skärmen - undrar om det hjälper med större skärm, eller om jag byter ner mig i och med att upplösningen blir sämre och på så sätt få plats med mindre (jag tänker i spel och så, så blir ju upplösningen sämre och STÖRRE framförallt, dvs. det får plats mindre saker på skärmen, när man går ner till väldigt låga upplösningar. Samma sak gäller när man ställer in upplösning på datorn till skärmen).

Sist men inte minst - har ni någon TV skärm att rekommendera att använda som datorskärm? (får vara mellan 46-50 minst). LED? LCD? PLASMA? Någon speciell modell, och varför?

Svar uppskattas snarast! Tack 🙂

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ett alternativ med exempelvis två (eller tre) skärmar bredvid varandra, med så kallat delat skrivbord, vara en lösning? Efterssom du ändå inte tittar på TV i dom. Mer upplösning till eventuellt billigare penning. Du skulle då kunna ha mixerreglar i ett fönster, vågformer i nästa, Facebook i tredje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes säger och även som du själv är inne på så får du inte plats med mer bara för det är större skärm, det är alltså upplösningen som gör skillnaden. Beroende på budget osv så kan du ju skaffa en 4k skärm (kan även läsas dubbel 1080p), då får du plats med mer, alternativt en 2k skärm(dubbel 720p). Men det bästa alternativet är ju att ha flera skärmar som Erik dP är inne på, på såvis får du en billig och bra lösning. Tänk på att om du ska ha en skärm med bra upplösning eller flera skärmar så kan du behöva mer grafik eftersom det tar mer på kraften, men stämmer det som du säger att du bara ska köra musik på skärmen så ska det funka galant :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En 50" TV har upplösningen 1920x1080 och förhoppningsvis har den 1:1 pixelmappning dvs. ingen overscan.

En 27" bildskärm, t ex Dell U2713HM, kan ha upplösningen 2560x1440.

Sätt två stycken sådana skärmar intill varandra. Om du kör pivot-läge på bägge får du 2880x2560.

Eller 2560x1440 till arrangemangsfönstret och 1440x2560 till mjukvarusyntarna.

Redigerat av Linus
Stavfel i modellbeteckningen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att jag vill ha en stor för allt. vill inte ha arr fönstret delat på 2 skärmar. Det viktigaste för mig är att arr fönstret är så stort som möjligt och får plats med så mycket som möjligt.

Finns det verkligen ingen TV som kan göra detta åt mig? Eller finns det större än 30" skärmar?

En 50" TV har upplösningen 1920x1080 och förhoppningsvis har den 1:1 pixelmappning dvs. ingen overscan.

En 27" bildskärm, t ex Dell U2713HM, kan ha upplösningen 2560x1440.

Sätt två stycken sådana skärmar intill varandra. Om du kör pivot-läge på bägge får du 2880x2560.

Eller 2560x1440 till arrangemangsfönstret och 1440x2560 till mjukvarusyntarna.

Vad innebär pivot-läge?

Så 2st 27" skärmar är alltså ett bra alternativ? 2880x2560 borde ju göra det rejält mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är den att jag vill ha en stor för allt. vill inte ha arr fönstret delat på 2 skärmar. Det viktigaste för mig är att arr fönstret är så stort som möjligt och får plats med så mycket som möjligt.
Vad innebär pivot-läge?
dell-u2713hm%28182875%29-2.jpg

Att du ställer skärmen på högkant som till höger, men om det inte är okej att sträcka ut arrfönstret över två skärmar kan du glömma bort det. 2560x1440 är det isåfall.

Finns det verkligen ingen TV som kan göra detta åt mig?
Nej.
Eller finns det större än 30" skärmar?
Japp, t ex Dell U3011.

Dell U3011

30"

2560x1600

8990 kr

Asus PQ321QE

31,5"

3840x2160 (4K UHD alias 4xFull HD)

32999 kr

Den där 30-tummaren verkar inte så dum ändå, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

dell-u2713hm%28182875%29-2.jpg

Att du ställer skärmen på högkant som till höger, men om det inte är okej att sträcka ut arrfönstret över två skärmar kan du glömma bort det. 2560x1440 är det isåfall.

Nej.

Japp, t ex Dell U3011.

Dell U3011

30"

2560x1600

8990 kr

Asus PQ321QE

31,5"

3840x2160 (4K UHD alias 4xFull HD)

32999 kr

Den där 30-tummaren verkar inte så dum ändå, eller hur?

Ok så om man ställer 2st på högkant så blir det mer upplösning? har jag förstått det rätt då ? 😛

Är det några som kör med detta? är det vanligt osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så satans dyyyrt med 4k skärmar, helt sinnes...

dock är det massa krimskrams på den där som man inte vill ha, typ 3d och skit som jag aldrig någonsin ens kommer att använda ;p

Jo det har du alldeles rätt i, länkade den för att jag ville visa ett extremt alternativ, även om det är ett helt ok pris för en 4K skärm på 58 tum:) Om jag vore du hade jag kört på två Dell U3011, du kommer nog inte känna att du saknar arbetsutrymme på väldigt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så satans dyyyrt med 4k skärmar, helt sinnes...

dock är det massa krimskrams på den där som man inte vill ha, typ 3d och skit som jag aldrig någonsin ens kommer att använda ;p

Lite Offt: Hur upplevde du annars Dell 29" som du nu ska sälja? Har själv ev. tänkt skaffa en sådan framöver enkom för att ha två fönster öppna i samma skärm (arranger + mixer/pluggar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Offt: Hur upplevde du annars Dell 29" som du nu ska sälja? Har själv ev. tänkt skaffa en sådan framöver enkom för att ha två fönster öppna i samma skärm (arranger + mixer/pluggar).

Det är en extremt bra skärm, troligtvis den bästa jag någonsin haft. Den funkar bra med arr + mixer i samma fönster, men personligen så vill jag ha en större skärm. Därav undrar jag angående TVn. Jag sitter på ett rätt långt avstånd från skärmen och därav känns det mindre än vad det är.

30" Dellen är sinnessjukt dyr tycker jag. För en 30"are ;o När 27"aren kostar mycket mindre.. vilket är synd, annars hade det ju självklart blivit 2st 30"are! Men om jag dessutom ska ha 2st så blir det ju 16 papp.. känns inte värt för 2st skärmar IMO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på en sak. Istället för att sälja min skärm, kanske man ska köra 2st såna här 29" skärmar som jag har? eller blir det för "brett" tror ni? jag såg också att 27" skärmen är lite högre än vad min är. Min är ju liksom "widescreen", så den blir bredare istället. Känns nästan som att 2st 29" skärmar kommer bli för brett.

eller vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag är inte helt övertygad ang. pivotläget.

Men detta då?

"Har funderat på en sak. Istället för att sälja min skärm, kanske man ska köra 2st såna här 29" skärmar som jag har? eller blir det för "brett" tror ni? jag såg också att 27" skärmen är lite högre än vad min är. Min är ju liksom "widescreen", så den blir bredare istället. Känns nästan som att 2st 29" skärmar kommer bli för brett.

eller vad tror ni? "

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu sitter långt ifrån skulle jag nog satsa på två st 32" i ditt fall och leva med att upplösningen per st (1920x1080) blir lite lägre. Arbetsytan som de får tillsammans blir dock bättre än bara din 29". Ska du inte sitta och lira fps spel och annat funkar det med att köpa en tv modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har sedan många år kört minst tre skärmar till mina datorer. I daxläget kör jag en 21' en 23 tums skärm samt en 50 tums lg tv och precis som redan konstaterats så blir det bara större man får alltså inte plats med mer. Men om man meckar med film oxå så är det ju lite bra att kunna kolla hur det blir på en stor skärm/tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpte en 24" dell ultrasharp nyss på netonnet, packade upp den och lämnade tillbaka den direkt. Kändes så sjukt liten. Jag ska ju ha 2 skärmar, men det kändes alldeles för litet. Blir 2st 27" DELL istället direkt när jag får lön! Tror det kommer bli rätt stort men kommer nog definitivt bli nöjd med det. Samt att det är bättre upplösning på 27"arna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...