Jump to content
Annons

En drömmande nybörjare


MarcusAit

Recommended Posts

Tjenare allesammans!

Jag är en grabb på 16 år och har sedan några år tillbaka blivit helt besatt i house musik. I stort sätt gillar jag alla genrer.

Men nu ska jag komma till saken.

Vid 2010 så såg jag Deadmau5 i hemstaden och jag blev så sjukt rörd eller liksom WOW, det där vill jag bli!

Och jag har haft denna dröm väldigt länge och lyssnar på alla sorts house artister/band.

Jag har själv köpt FL Studio 11 som jag tycker värkar vara ett väldigt bra program som inte är alldeles för svårt. Men mitt tålamod är rakt åt ********. Jag kan sitta en stund och fippla med små ljud och sen blir jag helt uttråkad. Fast jag vill det så oerhört mycket.

Jag behöver alltså hitta mitt eget ''sound'' som jag tycker är väldigt svårt att hitta. Så jag undrar om ni som läser här har några tips på väldigt bra plugins, synthar, basar, piano effekter allt möjligt! Sample paket också ^^ Helst ska de vara gratis men om ni kan något som man verkligen får använding av som kostar någon slant så skriv det också! Tips på hur man börjar intron, drop, beats osv 🙂

Och skulle vara super om ni ger mig några tips på personer på youtube m.m som har bra guider för produktioner 😄

Jag vet att ni finns där ute som har en hel del bra tips så det är bara att mata ner det här under så jag får se! 🙂 Om ni har frågor eller liknande också så fråga bara på! 😄

Mvh/ Marcus, 16

Redigerat av MarcusAit
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen!

Känns som du har två problem att brottas med, dels hur du hittar inspirationen (och hur du hittar till tonerna och soundet du är ute efter) samt att hitta ljud som du lätt kan få ihop det du vill ha med.

Problem ett är nog svårast, och kräver en hel del träning och tragglande, men till slut är det som att hjärnan skapar nya trådar mellan dina centran och likt cykling får du fram det du vill ha per automatik, mer eller mindre...

Ljud du gillar kan vara inspirerande för att få fram det du gillar, men du måste ändå jobba fram ditt egna tillvägagångssätt.

Personligen har jag alltid funnit det mer inspirerande och lärorikt med "trial'n'error" än att någon säger till mig hur jag ska göra. Kanske tar det längre tid, men det personligen tycker jag det känns mer genuint på något sätt då...

Svårt att tipsa om någon bra synth när jag inte vet vad du gillar, men det borde ju gå att kräma ur rätt mycket ur det som kommer med FL..

Kolla gärna igenom Kvr Vst för att hitta massor av gratispluggar.

Http://www.kvraudio.com/

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade skiva "Fruity loops tutorial" på YouTube och fick hur mycket träffar som helst. Ta någon som innehåller ordet "beginner" och traggla dig igenom så många videos du kan. Var noggrann och försöka ta in så mycket som möjligt av det som videorna lär ut.

Det finns ju ett ordspråk som heter "man måste lära sig krypa innan man kan gå". Förmodligen kommer det inte alls att låta som du vill början, och det kanske tar fler månader eller år av ihärdigt trixande innan det gör det. Men utan tålamod kommer det aldrig att göra det.

Visst finns det synt-och effektpluggar som låter annorlunda ("bättre" är ett svårt ord, alla gillar ju olika ljud) än andra. Men man lurar sig själv om man tror att man kan ladda ner en plugg som på något magiskt sätt får allt att falla på plats. Snarare handlar det oftast om att man med hjälp av olika pluggar kan tweaka en redan bra låt.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen!

Känns som du har två problem att brottas med, dels hur du hittar inspirationen (och hur du hittar till tonerna och soundet du är ute efter) samt att hitta ljud som du lätt kan få ihop det du vill ha med.

Problem ett är nog svårast, och kräver en hel del träning och tragglande, men till slut är det som att hjärnan skapar nya trådar mellan dina centran och likt cykling får du fram det du vill ha per automatik, mer eller mindre...

Ljud du gillar kan vara inspirerande för att få fram det du gillar, men du måste ändå jobba fram ditt egna tillvägagångssätt.

Personligen har jag alltid funnit det mer inspirerande och lärorikt med "trial'n'error" än att någon säger till mig hur jag ska göra. Kanske tar det längre tid, men det personligen tycker jag det känns mer genuint på något sätt då...

Svårt att tipsa om någon bra synth när jag inte vet vad du gillar, men det borde ju gå att kräma ur rätt mycket ur det som kommer med FL..

Kolla gärna igenom Kvr Vst för att hitta massor av gratispluggar.

Http://www.kvraudio.com/

Tack så jätte mycket! 😄 Det är super bra!

En fråga bara,

Tror du att house genren kommer typ ''dö ut'' snart ? :/

Jag provade skiva "Fruity loops tutorial" på YouTube och fick hur mycket träffar som helst. Ta någon som innehåller ordet "beginner" och traggla dig igenom så många videos du kan. Var noggrann och försöka ta in så mycket som möjligt av det som videorna lär ut.

Det finns ju ett ordspråk som heter "man måste lära sig krypa innan man kan gå". Förmodligen kommer det inte alls att låta som du vill början, och det kanske tar fler månader eller år av ihärdigt trixande innan det gör det. Men utan tålamod kommer det aldrig att göra det.

Visst finns det synt-och effektpluggar som låter annorlunda ("bättre" är ett svårt ord, alla gillar ju olika ljud) än andra. Men man lurar sig själv om man tror att man kan ladda ner en plugg som på något magiskt sätt får allt att falla på plats. Snarare handlar det oftast om att man med hjälp av olika pluggar kan tweaka en redan bra låt.

Tack så jätte mycket för tipset! Ska direkt söka 😄

En fråga bara, tror du att house genren kommer ''dö ut'' snart ? :/ Alltså att inte många kommer gilla de och börja med något annat ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara, tror du att house genren kommer ''dö ut'' snart ? :/

Man kan ju alltid hoppas 🙂

Nej, skämt åsido, jag har verkligen ingen uppfattning i den frågan. Har ju mest sysslat med rock/hårdrock.

Men rent allmänt så tycker jag inte att man ska bry sig om sånt, vad som är populärt eller ej. De artister som lyckas bäst är nog oftast de som gör sånt de själva tror på och tycker är bra, och inte bryr sig så mycket om vad som är populärt för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju alltid hoppas 🙂

Nej, skämt åsido, jag har verkligen ingen uppfattning i den frågan. Har ju mest sysslat med rock/hårdrock.

Men rent allmänt så tycker jag inte att man ska bry sig om sånt, vad som är populärt eller ej. De artister som lyckas bäst är nog oftast de som gör sånt de själva tror på och tycker är bra, och inte bryr sig så mycket om vad som är populärt för tillfället.

Haha okej ^^ Ja det är ju sant 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

House är ju en gammal genre, iaf om man pratar om elektronisk musik. Den lät dock rätt mycket annorlunda förr, så nej, jag tror inte att den dör ut, däremot så kommer den nog finnas i en annan form.

Så länge folk lyssnar och går på konserter med 'arenahouse' så kommer den nog existera dock.

Men som Jj säger är det nog bättre att skapa det man tycker om i första hand. Du kanske skapar nästa dansgolvstrend 🙂

Edit: Swype valde lätt istället för lät 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

House är ju en gammal genre, iaf om man pratar om elektronisk musik. Den lät dock rätt mycket annorlunda förr, så nej, jag tror inte att den dör ut, däremot så kommer den nog finnas i en annan form.

Så länge folk lyssnar och går på konserter med 'arenahouse' så kommer den nog existera dock.

Men som Jj säger är det nog bättre att skapa det man tycker om i första hand. Du kanske skapar nästa dansgolvstrend 🙂

Edit: Swype valde lätt istället för lät 🙂

Okej 😄 tackar så jätte mycket för era tips ! Det är verkligen super ska ni alla veta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...