Jump to content
Annons

Det här dög inte..


Lewisownpeople

Recommended Posts

Nu är det inget illa mot dem, har jobbat åt dem förut, var ok, och tänkte att jag skulle försöka tjäna lite extra på att göra ett par låtar i månaden.

Jag skriver inga namn så slipper man kanske deras åsikt, för den är inte relevant i detta sammanhang. Nu undrar jag bara vad ni tycker?

Jag förstår att de vill ha råtight musik som sitter perfekt. Jag är väl bäst på "lo-fi" musik när jag bara gör nåt. Det ska låta bra, fast dåligt, inte perfekt. Visst jag vet att det brusar i gitarren osv.

Kompositionen har jag väl inte funderat på så mycket. Det ska ju bara vara lite musik. Det enda jag skulle göra var att skicka en låt och visa upp vad jag kan och jag själv tycker att den här låten är värd mer än ynka 600-1000 spänn. Och kanske spelas i media max ett par sekunder.

Men citat:

Tack för din låt! tyvärr är det långt ifrån den kvalité vi kräver nu för tiden både i komposition, produktion och mix.

Vad tycker ni?

https://soundcloud.com/joel-eliason/sounding-mr

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, tror jag fattar. Hade nog behövt höra exempel ur deras bibliotek för att kunna tycka något.

Sen hör jag inga direkta fel, spontant borde detta funka i rätt sammanhang. Kanske tydligare gitarrer ich mindre reverb hade varit något. Känns som att bakgrundsmusik överlag bör vara rätt torr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite enformig låt som inte känns färdigskriven. Mix känns som man kan arbeta lite mer med också, den spretar lite väl mycket till och från.

Men gillar stuket, släng på lite sång och dra ihop ett band och börja lira live istället! 🙂

Ja det kan jag hålla med om, det är gjort på några timmar bara alltihop. Men tycker att det är ju det som är deras grej. Producera snabbt och få betalt för de. De kan ju inte ha skyhöga krav med tanke på ersättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga att felet ligger till 99% vid din inställning. Att det "bara ska vara lite musik" behöver inte vara en kompromiss för kvalitet. Försök att ha en mer öppen syn på kritik också, så kommer du förmodligen längre inom musiken.

Du har ingen aning om min inställning till musik.

Jag menar ju inte att "det bara ska vara lite musik", vet att många läser ordagrant. Jag menar mer att det ska ju inte vara någon stor komposition för att få låten spelad som bakgrundmusik.

Jag har jobbat åt dem förut och gett ut kanske 60-70 låtar.

Men de har höjt sina kvalitetskrav och jag bara undrar vart gränsen går mellan skit och bra.

Och de tyckte helt enkelt att det var skit och det duger inte att spelas under sändningstid.

Det gör mig inget, jag tar gärna kritik, men man måste kunna ifrågasätta kritiken oxå ibland

Redigerat av Lewisownpeople
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vinner du på att ifrågasätta kritiken? De har ju sagt vad som gäller. De lär väl inte ändra sin åsikt bara för att några medlemmar på ett musikforum eventuellt håller med dig om att de borde gilla låten?

Du skriver att du undrar vart gränsen går mellan skit och bra. Jag säger på intet vis att det du skickade in var skit (ty det tycker jag inte att det var) men de har ju faktiskt besvarat frågan rörande vart de anser att gränsen för "bra" går, genom att inte godta ditt alster.

Se det som en sporre - börja om, och slå dem med häpnad nästa gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen aning om min inställning till musik.

Jag menar ju inte att "det bara ska vara lite musik", vet att många läser ordagrant. Jag menar mer att det ska ju inte vara någon stor komposition för att få låten spelad som bakgrundmusik.

Jag har jobbat åt dem förut och gett ut kanske 60-70 låtar.

Men de har höjt sina kvalitetskrav och jag bara undrar vart gränsen går mellan skit och bra.

Och de tyckte helt enkelt att det var skit och det duger inte att spelas under sändningstid.

Det gör mig inget, jag tar gärna kritik, men man måste kunna ifrågasätta kritiken oxå ibland

Min uppfattning var i alla fall att du vände taggarna utåt och tyckte att dom har fel i avseendet att ditt verk inte var bra nog. Det är en köpares marknad. Varför måste det inte vara en stor komposition "bara" för att musiken ska användas som bakgrundsmusik? Vem vet, kanske sitter biblioteket redan på ett tiotal kompositörer som BARA pumpar ur sig stora kompositioner. Varför ska de då ta in dig när du inte kan leverera samma resultat?

/Skrivit från en som gett ut 500+ låtar (under vad som förmodligen är samma företag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte vad du menar? En bekant?

Det är omöjligt för mig att säga vad de söker. Men spontant skulle jag gissa på att man, utöver att det ska låta bra och proffsigt, värdesätter variation i låtarna. Om jag ska applicera det på låten du visade så är t.ex. introt ganska långt och enformigt. Att låten är ganska dyster och går i moll talar också mot den. Dom tjatar konstant på att musiken ska vara mer positiv och förmedla andra känslor än depression. Dagspels-melodin är kanske inte heller den roligaste. Mina tankar går till nån bister Finsk drama-dokumentär om en enstörig gubbe i en stuga i en skog.

Gitarren är cool. Hade jag varit du hade jag dumpat dragspelet, dragspelsmelodin och jobba mot något liknande denna.

The Shins – New Slang

/N

Redigerat av nidlarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså han 500+ som du prata om. Ja introt är tråkigt och enformigt. Och känner precis likadant som dig om nåt finskt och vemodigt.

Borde ändra en del i låten, men jag tänkte bara häva iväg nåt som jag trodde skulle funka.

Ja som sagt, är det nog inget för mig.

The Shins låten är ett mycket bra exempel, men är väl för dyster för det hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen aning om min inställning till musik.

Jag menar ju inte att "det bara ska vara lite musik", vet att många läser ordagrant. Jag menar mer att det ska ju inte vara någon stor komposition för att få låten spelad som bakgrundmusik.

Jag har jobbat åt dem förut och gett ut kanske 60-70 låtar.

Men de har höjt sina kvalitetskrav och jag bara undrar vart gränsen går mellan skit och bra.

Den gränsen höjs alldeles säkert i takt med att fler blir duktigare på att göra bra och välljudande musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...