Jump to content
Annons

hörlursförstäkare + ljudkort


TheQuo

Recommended Posts

Jag tänkte beställa lite saker från Thomann bland annat kablar för att koppla mitt nyköpta Presonus HP4 till mitt ljudkort (Motu Ultralite). Frågan är vad behöver jag för kablar? Är det patchsladdar jag behöver eller är det vanliga instrument/telekablar jag ska ha? De behöver inte vara långa 30 cm räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade kollat upp om dina in och utgångar tar balanserade telekablar TRS (på båda enheterna då förstås) även om kablarna är korta vill man väl ha det så bra som möjligt. Men... eftersom dessa kablar inte ligger i signalkedjan som hamnar på inspelningen utan bara ska lyssnas av är det förstås inte lika kritiskt.

De jag pratat med påstår att patchkablar helt enkelt är korta instrumentkablar, om jag har fel här skulle vara intressant att höra vad som är skillnaden.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det jag är lite osäker över: Är patchkablar=telekablar (fast kort) eller är patchkablarnas kontakter mindre än telekablarnas?

Patchkablar är precis samma sak som andra telekablar, men om man har balanserade I/O i burkarna som kopplas in och i patchbayen, så ska man förstås ha kablar med TRS-kontakter och inte instrumentkablar (som har TS-kontakter).

De mindre kontakterna man kan se ibland, heter Bantam, men det är väldigt ovanligt i en hemstudio. Där brukar man få plats med dubbelt så många kontakter som på en vanlig tele-patchbay.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.d..._ccfi_03_pp.htm Fungerar dem här bra till mitt ändamål? eller bör jag välja några andra i så fall vilka?

På din fråga måste man undra om du läst svaren du fått. Varför vill du använda denna kabeln, hur har du kommit fram till ditt val?

Och off topic: Varför i hela friden skriver du "Fungerar dem här.." ? Jag vet tyvärr att du inte är den enda som använder "dem" uppåt väggarna, så det är därför jag undrar. Vilket år kom detta, och hur i hela friden kan man skriva detta, när det inte finns någon som pratar så?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda heter det i detta sammanhang laban1. Inte ända. En språkpolis måste kunna hålla koll. 😑

På din fråga måste man undra om du läst svaren du fått. Varför vill du använda denna kabeln, hur har du kommit fram till ditt val?

Och off topic: Varför i hela friden skriver du "Fungerar dem här.." ? Jag vet tyvärr att du inte är den ända som använder "dem" uppåt väggarna, så det är därför jag undrar. Vilket år kom detta, och hur i hela friden kan man skriva detta, när det inte finns någon som pratar så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kollat upp om dina in och utgångar tar balanserade telekablar TRS (på båda enheterna då förstås) även om kablarna är korta vill man väl ha det så bra som möjligt. Men... eftersom dessa kablar inte ligger i signalkedjan som hamnar på inspelningen utan bara ska lyssnas av är det förstås inte lika kritiskt.

De jag pratat med påstår att patchkablar helt enkelt är korta instrumentkablar, om jag har fel här skulle vara intressant att höra vad som är skillnaden.

Såg inte ditt svar, okej så det ska vara TRS kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...