Jump to content
Annons

Lundahl ll2912 A/B test


Jaker

Recommended Posts

Har postat ett klipp där jag har 2 OEM bandmickar i detta fall golden age r1mkII.

Har tagit ut allt vindskydd ur båda.

Den ena är i övrigt original den andra har 1.8 micron band och lundahl LL2912 transformator en modd på ca 900:- (har iofs alufolie till 10 mickar till men ll2912 går lös på 760:-)

har spelat in elgitarr, sax och ackgitarr med båda och flippar emellan. säg vad ni tycker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill nog inbilla mig att Lundalljudet är anings bättre. Men det kan ju bero på placeringen, i alla fall på stärkaren sitter väl den ena micken längst ut vid kanten på elementet (mer botten) o den andra mer i mitten (mer diskant).

Bäst med det här var att se dig spela för dig själv, skitcoolt. Mer sånt vill jag ha.

Jag är tyvärr för okunnig för att göra enkla filmer med ljud från nåt annat än Iphonens inbyggda mick, annars skulle jag göra såna filmer också. Betydligt intressantare än att bara höra inspelade ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat få känslan att skillnaden visar sig när man börjar mixa. Boostar man runt 5k på orginal micken blir det burkigt. Medans lundahl micken har mer detalj och tydlighet från basen hela vägen upp. Framförallt har basen tajtats till. Kort sagt original modellen har mer eller mindre smickrande frekvenser. Båda mickarna skulle må väldigt bra av att bli boostade i diskanten på denna inspelning.

Mickplaceringen är så neutral jag kunde få det. där mickarna möts är centrum på högtalaren. Så båda mickarna är lika långt ifrån mitten. Sen står dom längre bort än vad det ser ut som, för att fånga samma ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...