Jump to content
Annons

Hjälp med rejäl studiodator (Mac)


Björn

Recommended Posts

Jag tänkte gå över till Mac efter att ha haft PC i studion senaste 10 åren. Men är så trött på krashar, sega renderingar osv.

Det är en stationär jag ska satsa på, så att jag kan modifiera/uppdatera osv framöver.

Jag ska fortsätta prodda i Cubase som jag gillar.

Jag är tacksam för alla tips ang vilken Mac som är senaste starkaste, bäst just nu helt enkelt, jag är beredd att lägga ordentligt med pengar.

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Knäskål (oregistrerad)

Gå in på apple.com och tryck på den svarta cylindern

Edit: Om du orkar vänta tills den släpps alltså

Redigerat av Knäskål
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Björn,

Vad jag vet så finns det bara 1 modell och det är väl den gamla Mac Pro att köpa begagnat (finns inte att köpa hos Apple längre) eller invänta den nya Mac Pro som ska släppas nångång nu i höst... iMac/Mac Mini kan bara uppgraderas vad gäller minne/disk.

Allt är ju beroende på hur "stora" produktioner du tänker sitta med... en Mac Mini i7 med 16GB minne o SSD klarar mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål: Jävlar, det var en special special stil på den.

Evil_E: Jag kör väl stora projekt med många kanaler och massa pluggar, och jag vill att det ska rendera snabbt och inte krascha 😉

VMac Mini i7, är det en stark dator som klarar detta tror du?

Starkare än en beggad Mac Pro? Vad för form av uppgraderingar skulle det kunna vara som man vill göra tänker ni?

Jag tänker snabbhet och minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan så vänta lite. Apple kommer uppdatera hela arsenalen i höst. Haswell har släppts och den finns bara i air än så länge.

Nu är Haswell inte så värst mkt snabbare men däremot så har den blivit rejält strömsnål. Bra om man då ska köra lap top.

Sen blir det som vanligt, mer minne, större diskar och kanske Thunderbolt 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Något pris på askkoppen ännu?

Nope!

Men den kommer bli apdyr. Default så är det dubbla grafikkorten. Och dom är ju 20 papp styck. Sen 12-core-propp på det!

En sjuhelvetes jävla massa muskler i en rund förhöjd Mac Mini, typ!

Hoppas bara att Apple släpper nu kompatibla skärmar. En 27" retina i 5120×2880 upplösning!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lånar din tråd och skriver en egen fråga i samma ämne, om det är lugnt 🙂

Jag behöver köpa en ny studiodator (stationär Mac). Jag kan inte så mycket om vad siffrorna för ramminne, processor etc. innebär, så är osäker på vad som är tillräckligt för mig.

Varje Logic-projekt jag jobbar med innehåller i genomsnitt:

8 midispår, 14 audiospår, med ca 3-5 plugins på varje kanal.

Jag gör ca 1-2 såna här projekt i veckan.

Vilken prestanda skulle jag klara mig på? (mellan tummen och pekfingret)

Nåt konkret tips på dator ni kan rekommendera? (har lite begränsad budget, så behöver förmodligen inte det vassaste monstret, utan mest något som klarar av mitt arbete utan problem)

Tacksam for tips.

Röck on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...