Jump to content
Annons

Trueverb eller Renaissance reverb? Råd tack!


Modern Rockstar

Recommended Posts

Känner att jag vill ta ett steg vidare än att "bara slänga på ett reverb för att få någonting längre bak i mixen". Köpte ett par professionella videos som jag har granskat en del och har lärt mig att efterklang är så mycket mer än att bara slänga någonting längre bak i mixen, utan att bygga en atmosfär för mixen och smälta ihop instrumenten osv.

Då vill jag nu använda det jag har lärt mig i praktiken och införskaffa ett bra-låtande reverb som har de viktigaste parametrarna och ska vara lätt att använda. Sökte lite och kom fram till Trueverb och Renaissance reverb kan vara någonting. Men vet inte vilket jag ska ha riktigt utav dessa, jag vill ha ett reverb som är anpassad mer för det "regelrätta" mixningsdelen än den kreativa delen.

Så... någon som kan övertyga mig varför den ena skulle passa bättre för mig än den andra i detta fall? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Renaissance, utan tvekan. Trueverb låter påtagligt plastigt. Renaissance håller förvånansvärt bra för att vara så gammalt som det är. Tycker det gör breda varma hall-reverb riktigt bra.

Vill man ha något med fler parametrar, och som följer "standard-praxis" är Overloud Breverb ett bra val - även om jag tyckte version 1 var betydligt bättre än nuvarande version 2.

Valhalla Room är också nåt som är relativt omtyckt. Gjort för att vara helt platt och neutralt i soundet, men följer inte etablerad standard fullt ut.

För enklare "set and forget" reverb nämner jag EOS AudioDamage, PSP Easyverb och Softube Tsar-1R.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har tyvärr avskytt alla reverb jag hört från Waves än så länge. För mig är Altiverb och Lexicon, med hjälp av Nuendo/Cubase medföljande impulsreverb, enda alternativen än så länge.

Säger absolut inte att de är de enda bra reverben som finns, bara att de är vad jag hittat än så länge som jag är villig att arbeta med själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Simon the Rocker (oregistrerad)

Lexicon pcm reverb är inte dyr längre ca 2900kr på audiodeluxe.com, jag köpte min i julrean för 1900kr.

Du betalade alltså för pluggen?
Link to comment
Dela på andra sajter

Simon the Rocker (oregistrerad)

Ska man inte göra det?

Jo det är väl tänkt så. Blev lite imponerad bara över att det finns dom som gör rätt för sig Redigerat av Simon the Rocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är kul. Men samtidigt en förutsättning för att det ska rulla ut fler roliga grejer att använda. Ingen vill jobba gratis, men många vill ha saker gratis. Ganska omöjlig ekvation i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Finns bättre. Lexicon bundlen är bra men dyr. Finns t.ex http://www.valhallad...allavintageverb som de flesta verkar tycka är bättre än Lexicon bundlen.

Finns de som tycker det ja men gissar på att de allra flesta av dem inte heller har testat Lexicons ens. Sen om några påstår något så hakar många på för att de är rädda för att stå utanför flocken och framstå som ett nöt. I alla fall är valhallas reverb mycket bra reverb och priserna är löjligt låga. De skulle ha kunnat ta mycket mera betalt för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag tycker waves reverb är riktigt skit.

De ansågs vara bra reverb när de kom men de har blivit omsprungna för länge sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Lexicon pcm reverb är inte dyr längre ca 2900kr på audiodeluxe.com, jag köpte min i julrean för 1900kr.

Och jag som pyntade ungefär 1900:- när jag köpte LXP bundeln i andra hand och tyckte det var ett bra pris. Nåja de som köpte pcm för nästan 10 000:- var det väl när de släpptes grämer sig nog än mer. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Native Instruments varianter av 2 gamla Lexicon reverb RC24 och RC48 ( kod av Softube) har bara använt dem till sporadiskt och tyckte de lät bra... har inte gjort någon ingående analys och jämfört, men Softube gör bra grejer

Softube har även Tsar som jag tyckte hade ett förb*at snyggt virvelrum i stereo.. kostade en slant för stora packen dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...