Jump to content
Annons

Införskaffa i en Macbook nu eller sen?


Samuel Holmgren

Recommended Posts

Hej

Ska uppdatera i en ny inspelningsdator då min iMac har blivit föråldrad.

Funderar på en ny MacBook med i7 processor: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMD102SA/macbook-pro-13-3-md102

Eller den betydligt billigare med i5: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMD101SA/macbook-pro-13-3-md101

De jag pratat med anser att den värre modellen med i7 är mer optimal för det jag ska hålla på med, inspelning, och i5 kanske inte skulle klara tyngre program som jag ska använda, som Logic. Datorn ska främst vara i studion men vill spela in med bandet live också, arbeta med den utanför studion, och därför vill jag ha MacBook.

Jag har även hört att en ny Mac är påväg fram och att jag ska vänta i nån månad eller två tills den kommer, är det något som är kännt?

Vill höra era åsikter, är det klokt att införskaffa en MacBook istället för en iMac, och ska man köpa nu eller hålla ut inför nya generationen?

Tacksam för alla åsikter och svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte Macbook Pro för 18 månader sedan. Medd liten ssd disk. Helt fantastiskt nöjd. Skulle dock köpt imac idag, eftersom jag inser att jag inte begöver vara så portabel med inspelningar som jag först trodde. Då hade jag dessutom fått en större skärm, vilket saknar.

Ny modell på g? Det finns nån sajt som heter macrumours, kolla där. Annars får man väl alltid rådet att vänta på ditten eller datten innan man köper. Lurigt, det där...

Link to comment
Dela på andra sajter

det tråkiga svaret blir ju: behöver du den nu, så köp den nu. kan du vänta, så vänta.

Jag hoppas det kommer en nu i höst, men gör det inte det så slår jag nog till på en befintlig retina-macbook. Jag personligen tror dock inte dom kommer ha kvar den "vanliga" macbooken då den känns överflödig mellan air & retinan....men det är bara rena spekulationer. Jag hoppas dessutom dom fokuserar mer på höjd prestanda än på batteritid på den nya....

den i5an du länkar till har bara 4gb minne, vilket jag gissar kommer bli på tok för lite. skulle inte rekomenderar något mindre än 8gb idag. har dock läst någonstans att det går att proppa i 16gb i dom där burkarna (i alla fall i i7an), trots att apple officiellt säger att taket ligger på 8gb.

fast det kanske bara gällde 15"-burken....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

De som kommer under hösten är inte speciellt mycket snabbare än de som finns nu. Men de är effektivare och drar mindre ström så batteritiden blir bättre, fläkten kommer att kunna ta det mycket lugnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle överväga att köpa en 15 tums macbook pro ist om jag vore du. Den har quad-core processor medans 13 tummarn bara har en dual-core, (väsentlig skillnad om man kommer använda många tunga pluggar). Och som det tidigare skrevs i tråden kan man med lätthet stoppa i 16 gig ram ( jag har det i min, kostade 7-800 på webbhallen) om datorn inte är äldre än 2-3 år, Det som egentligen inte går att byta ut med relativ lätthet vad jag förstått är processorn, så satsa på en stark och fin processor så kan du leva med burken i flera år.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar

Överväger fortfarande över datorvalet, mellan 13 eller 15 tum och i5 eller i7 men det lutar helt klart emot de värre versionerna, fast att det blir mycket pengar, men så är det om man ska ha bra utrustning.

Om inte en iMac eller MacBook så kanske mini macen är ett val, läste att de funkade bra till inspelning, dock så försvinner mobiliteten som man har hos en Macbook, de är relativt billiga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...