Jump to content
Annons

Vart hittar jag tunga trumljud?


Jari

Recommended Posts

Annons

Går det att köra VST2 i cubase?

Hitta Akai version som min K2000r kan läsa och säkert nån av mina

mjukvaru samplers med.

Använder cubase sl3, vilken variant blir enklast att köra med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta Akai version som min K2000r kan läsa och säkert nån av mina

mjukvaru samplers med.

AKAI-plattor är ju inge vidare "stora"

Drumkits From Hell Superior levereras ju i ett flertal DVD-skivor. Vet inte hur många AKAI-plattor det skulle bli :rolleyes: Sen styrs DFHS genom en plugg du kör i din sequenser så att köra den via en extern pryl är inte en möjlighet.

Du får ju med install-filer för alla format när du köper produkten så det är inget att oroa dig för.

Men programmet suger en hel del minne och CPU. Räkna med minst 1024 i ram om du vill att det ska flyta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ju med install-filer för alla format när du köper produkten så det är inget att oroa dig för.

Men programmet suger en hel del minne och CPU. Räkna med minst 1024 i ram om du vill att det ska flyta bra.

Är det VST2 vi pratar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att köra VST2 i cubase?

VST2 är en standard som Steinberg har utecklat till Cubase, så VST2-kompatibla virtuella instrument kan köras i Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har själv funderat på DFH, men har inte lyckats läsa mig till vissa saker, kanske nån här kan svara:

1. Funkar DFH så att man gör miditrummor som man sedan kopplar till ljuden som följer med?

2. Följer det med loopar?

3. Finns det färdiga "presets" där läckage och annat redan är inställt?

4. Hur lätt är det at använda? Jag är ingen trummis, så att jag själv skulle komponera loopar och ställa in läckage osv skulle nog vara lite överkurs för mig.

Har testat Groove Agent och andra, men det blir inte riktigt bra tycker jag. När man hör folk som använt DFH blir man ju grymt inponerad av ljudet, men frågan är om jag klarar av att få till det i närheten av sånt kanonljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör BDF/DFH mfl så kommer du inte att få ultrafeta ljud direkt. Du måste tokprocessa dem efteråt. Jag brukar köra kompressor, reverb och gärna lite dist eller rörplug på ljuden. Virvel och Kick EQ:ar jag ofta lite också. Sedan kör jag hela skiten genom en gruppkanal med "magento" eller lite PSP vintage warmer och kanske någon EQ som toppar cymbaler hihat lite. Först då börjar det låta riktigt "punshigt"

ett annat trick: Exportera (eller skicka till en annan bus) trumspåret till en egen kanal och mangla det rejält med någon filterplug (bandpass vid mellanregister)eller en dist. Skär bort all topp och botten. Sedan kör du det ihop med orginalspåret (fast på låg volym), kanske lite förskjutet. Ger ett härligt skitigt trumsound.

Ibland brukar skicka trummorna till en sendkanal med ett reverb på också. PÅ reverbkanalen slänger du in lite dist och eventuellt lite EQ och komporessor. Också ett sätt att skita till ljudet lite/mycket. ett gammalt trick är ju att köra en gate på reverbet också - rätt mycket 80-tal på det, men jag gillar det.

Ibland använder jag flera send reverb. Ett kort för rumsljud för skrälliga trummor och ett långt för efterklang. Akta för att lägga mycket reverb på kicken bara. Skär gärna bort alla låga frekvenser på reverben om det skall funka i mixen.

På många moderna plattor dubbas ju också ljuden. 3 stackade kickar/virvlar är ju inte ovanligt på t.ex. en RnB platta. Testa t.ex. att lägga ett handklapps ljud samtidigt som virveln eller dubba med ett kanslag (ger mer attack). En svängigare blir det om du låter dubben gå några ms före eller efter.

Prova även att stämma ned/upp samplingarna.

//J

Redigerat av mixtur
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjaba!

Har inte handlat nån DFH än.

Har fått ögonen på BFD (big fucking drums).

Vilken är enklast att ratta in "rätt" ljud och användarvänligast?

Mycket minne går det åt säger alla.

Hade 512mb i ram, men har nu köpt till 2g, så 2,5 gig ram ska väl räcka?

edit felst.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba!

Har inte handlat nån DFH än.

Har fått ögonen på BFD (big fucking drums).

Vilken är enklast att ratta in "rätt" ljud och anändarvänligast?

Mycket minne går det åt säger alla.

Hade 512mb i ram, men har nu köpt till 2g, så 2,5 gig ram ska väl räcka?

Det räcker gott o väl 😛

BFD är lättare o enligt mig låter det även bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...