Jump to content
Annons

Dags för en ny hobby...


pjocke (oregistrerad)

Recommended Posts

pjocke (oregistrerad)

Hej alllihop! Eftersom det verkar brukligt att som ny medlem presentera sig tänkte jag göra det samma.

Mitt namn är Joakim, jag är 32 år och bor i Malmö. Jag började min musikaliska (nåja) bana som trumslagare för drygt 20 år sedan, men hade ett långt uppehåll någonstans mellan 22 och 30 års ålder. Nu för tiden spelar jag i ett band utan klara musikaliska visioner mest för att det är kul. Jag har alltid varit väldigt intresserad av teknik i alla dess former, och med en bror som är studiotekniker var det väl bara en tidsfråga innan jag skulle falla dit. Det hela började med att jag köpte ett gäng mikrofoner till trummorna, men de blev liggande. Jag gjorde två försök att sälja dem, men med väldigt svalt intresse, så jag bestämde mig helt enkelt för att behålla dem och börja använda dem istället, och på den vägen är det.

Mina ambitioner inom studio-"branschen" är ganska lågt satta. Jag vill lära mig spela in, framför allt mina trummor men även resten av bandet, och i alla fall få någorlunda bra koll på att mixa. Jag har ganska många hobbys (segling, cykling, ridning, ölbryggning...) och har en ganska stor tendens att gå "all in" när jag hittar något kul att pyssla med. Som prylnörd av rang känns det här med andra ord som helt rätt grej för mig 🙂

Min utrustning för tillfället består av ett gäng trummikrofoner från Sontronics (där baskaggemicken dubblar för att micka elbaskabinettet också), ett Focusrite-ljudkort (som ännu inte levererats) och en Mac med Logic X. Tanken är att komplettera med en 8-kanals preamp med Lightpipe för att kunna köra hela trumsettet + rumsmikrofoner samtidigt, och så småningom blir det nog inköp av en mikrofon lämplig att micka gitarrstärkare med.

Hur som helst. Trevligt att vara här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pjocke (oregistrerad)

Välkommen!

Vad är det för Sontroncs mickar? Det bästa jag vet är att diskutera inspelning av riktiga trummor, mickar, mickplacering mm!

Hurra för nya likasinnade medlemmar!

Tackar, tackar! Med tanke på att jag är helt och hållet ny på det här vet jag inte hur mycket diskussion jag kan bjuda på... det blir nog mest frågor till en början 🙂

Mikrofonerna är som följer:

1 st DM-1S till virvelkaggen

3 st DM-1T till pukorna

1 st DM-1B till baskaggen

2 st STC-10 för överhäng

Jag tänkte börja med den uppsättningen, men funderar redan nu på att skaffa ytterligare en DM-1T för att micka sejarsidan av virveln också. Planer finns också på att bygga en Subkick-klon av ett bashögtalarelement jag har liggande, om jag bara får tummen ur. Och så ska man väl ha rumsmickar vad det lider, om man ska göra det seriöst på riktigt...

Trumsettet (som för övrigt är till salu...) jag spelar på för tillfället är ett Gretsch Catalina Club med Sabian XS20-cymbaler. Mahognyn ger ett riktigt skönt sound, men det faller mig ändå inte riktigt i smaken, så om jag får sålt settet byter jag det mot ett Tama Superstar. Tror björk och gjutna sargar passar mig och min spelstil bättre än Gretsch-settet lite mer vintage-aktiga ljud.

Vad kör du själv för grejer till trummorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, tackar! Med tanke på att jag är helt och hållet ny på det här vet jag inte hur mycket diskussion jag kan bjuda på... det blir nog mest frågor till en början 🙂

Mikrofonerna är som följer:

1 st DM-1S till virvelkaggen

3 st DM-1T till pukorna

1 st DM-1B till baskaggen

2 st STC-10 för överhäng

Jag tänkte börja med den uppsättningen, men funderar redan nu på att skaffa ytterligare en DM-1T för att micka sejarsidan av virveln också. Planer finns också på att bygga en Subkick-klon av ett bashögtalarelement jag har liggande, om jag bara får tummen ur. Och så ska man väl ha rumsmickar vad det lider, om man ska göra det seriöst på riktigt...

Trumsettet (som för övrigt är till salu...) jag spelar på för tillfället är ett Gretsch Catalina Club med Sabian XS20-cymbaler. Mahognyn ger ett riktigt skönt sound, men det faller mig ändå inte riktigt i smaken, så om jag får sålt settet byter jag det mot ett Tama Superstar. Tror björk och gjutna sargar passar mig och min spelstil bättre än Gretsch-settet lite mer vintage-aktiga ljud.

Vad kör du själv för grejer till trummorna?

Jag är inne på att spela in med få mickar o ingen närmickning av pukorna.

EV ND868 till kaggen, den är verkligen skitbra, man kan skippa eq helt.

E906 till virveln + lite vad som helst till sejarn

Röde Nt2-A och

sE4400a till omni lågtflygande OH.

TLM49 som rumsmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär brukar det se ut när jag mickar trummor. Eftersträvar alltid få mickar så långt det är möjligt:

1. Baskagge - EV ND868

2. Virvel - Beyerdynamic 201 (vintage)

3. Överhäng - VintageVoice MJE-v250 (u87) i mono eller 12 gauge i stereo

4. Pukor - Röde Nt2a

5. Rum - Copperphone

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Tack för alla välkomnande! Och kul att höra om hur andra gör och vad för grejer folk använder.

Det här med så få mickar som möjligt är i teorin något som tilltalar mig också, faktiskt. Jag har än så länge bara lekt lite med den så kallade recorderman-tekniken, men tänkte experimentera vidare och se vad jag kan komma fram till passar mig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär brukar det se ut när jag mickar trummor. Eftersträvar alltid få mickar så långt det är möjligt:

1. Baskagge - EV ND868

2. Virvel - Beyerdynamic 201 (vintage)

3. Överhäng - VintageVoice MJE-v250 (u87) i mono eller 12 gauge i stereo

4. Pukor - Röde Nt2a

5. Rum - Copperphone

/Jon

Ingen sejarmick? Jag tycker det fattas lite då, till min förtret. Använder en billig o liten AKG P4 dynamisk mick, den låter riktigt bra tom att sjunga i, kostar inte många hundra. Är hellre utan rumsmicken, har svårt att få den att tillföra nåt, antagligen är rummet för litet och död-dämpat. Lexiconet ger snyggare rum än rummet, så skit samma. Håller på o leker där nu med olika placeringar av omni stormembranarna. Det är märkligt vad nära pukorna jag kan ha dem utan att det låter närmickat. Blir en j-a jäsig stereobild av dem. Alla delarna i trumsetet blir stereoinspelade, inte bara så att man panorerar till en stereobild av mono kanaler... Verkligen roligt pyssel. Ska försöka få hit en riktig trummis o spela lite. Ljudteknikern som brukar extraknäcka som trummare måste få sparken omedelbart. I dag spelade han sämre än nånsin, det hörs inte om det är vals eller shuffel han försöker spela. Han är en skandal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är hellre utan rumsmicken, har svårt att få den att tillföra nåt, antagligen är rummet för litet och död-dämpat. Lexiconet ger snyggare rum än rummet,

kloka ord

har man inget rum som verkligen kan tillföra nåt så är det ganska poänglöst att micka det

tänk dock på att närliggande utrymmen som korridorer eller liknande kan tillföra rolig ambiens så man kan gärna testa runt lite först - men ofta är det precis som du säger om man inte har ett riktigt bra utrymme att vara i

det är inte ens alla studior som har

sejarmick (underifrån virvel) använder jag sällan numera

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Idag kom mitt Focusrite Scarlett 18i20 med DHL, och jag var inte sen att testa det. Det första som hände var att ScarlettMix-programvaran ville uppdatera firmware i ljudkortet. Det gick så klart inte. Efter lång väntan kom jag fram till Focusrites supportchat som gav mig en nyare betaversion av ScarlettMix. Det funkade inte heller. Efter många om och men kopierade jag över mjukvaran till en annan dator, och där fungerade det. När firmwaren uppdaterats fungerade kortet helt utan bekymmer i min egen dator också, och Reaper tog emot inputsen utan protest.

Vi började med att lägga gitarr till en låt till klick. Detta gjorde vi genom att köra "cab simulated line-out" på Marshalltoppen in i ljudkortet och medhörningen i PA:t. När jag lyssnar på enbart gitarrspåret hör jag klicket trots att det spåret är mutat. Kan aktiva pickuper plocka upp ljud från medhörningen eller är det något annat som läcker?

Efter det fortsatte vi med att lägga trummor. Eftersom det inte fanns tillräckligt med kablar nöjde vi oss med en enkel "recorderman"-approach, vilket lät rätt ok men som väntat med för mycket (dålig) rumskaraktär. Insikten under denna tagning var att jag måste öva mer på att spela till metronom. Det samma gäller onekligen för gitarristen i bandet... det blev inte speciellt tight.

Sist men inte minst lade vi på lite bas. Jag körde in basen rakt i kortet via en av hi-z-inputsen men trots väldigt sparsam gain distade det otroligt mycket. Tips på hur jag undviker det?

För att vara första gången jag gör någon form av tracking är jag ganska nöjd med dagen. Vi hade väldigt kul, även om slutresultatet inte blev någon större hit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...